Ribben schaalconstructie

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door MaartenCornelissen, 2 aug 2017.

  1. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Amersfoort
    Ben van plan komende winter zoiets te bouwen:
    Horten VI.png
    In mooie oldtimer look: hout, oratex en ribben. De spanwijdte durf ik hier nog niet te zeggen, maar die wordt flink (anders wordt de koorde aan de tippen te klein natuurlijk :rolleyes:)

    Een lichte, torsie- en buigstijve vleugel zijn voor slanke pijlvleugels een must. Wil dat met een doorlopende D-box en ingedekte roeren en wortelkoorde bereiken. Dacht aan de onderstaande constructie:
    McHorten1.png
    (Dikte balsa, koolstof en glas niet op schaal, achter de ligger ook oratex)

    Om een precieze vleugelverdraaiing en -profiel te realiseren, dacht ik aan de volgende bouwwijze:

    McHorten2.png


    1. De (exact gefreesde) contra-ribben strak in het gelid vast op de bouwplank lijmen.
    2. De ribben m.b.v. een mal haaks en op de juiste afstand op de onderste koolstof ligger lijmen.
    3. 80 grams diagonaal koolstofweefsel met epoxy op de 1mm balsa indekking lamineren.

    En dan de koolstofligger en onderzijde van de ribben met epoxy insmeren, alles nat op elkaar stapelen met bovenop gewichten. Voor exacte de positionering steekt de koolstofligger links en rechts iets uit en zit daar vast aan de contra-rib. Hoe het balsa op zijn plaats te houden, daar ben ik nog niet uit. Misschien gewoon wat te ruim snijden of met removable transfer tape op de contra-ribben plakken?

    Na het uitharden wordt balsa verkasting (onder 2x45 graden uiteraard) en de bovenste koolstof ligger aangebracht. Vervolgens koolstofweefsel op de bovenste balsa indekking lamineren en nat op de standaard wijze met spelden en gewichten op de ribben aanbrengen.

    Daarna kan de vleugel van de contraribben af en gaat de vuren voorlijst erop en wordt 50 gram glas rondom op de buitenzijde gelamineerd. Met als resultaat :een hout look vleugel met een stijve schaal constructie.

    Maar gaat dit in praktijk ook lukken? Heeft iemand dit wel eens op deze wijze gedaan of zijn er betere manieren?
     
    Laatst bewerkt: 2 aug 2017
  2. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Heb je wel eens gedacht aan een vleugelneusbeplanking (tot aan de ligger) met 0,4 mm triplex met aan de binnenkant 45x45 carbon?

    Ik heb nog eens wat nagevraagd over de ontwerp-criteria voor die typische horten-punt (staart in het midden). Die zou er zijn ter voorkoming van het zgn. midden-effect. Er blijkt enige discussie te zijn over de oorzaak en de noodzaak er iets tegen te doen. De oorzaak lijkt te liggen in een afwijking van de stroomrichting over de vleugel richting tippen. De oorzaak is de pijlstelling, en het lijkt meer een rekenkundig fenomeen dan iets wat windtunnel-meetbaar is.
    Aan de andere kant: zo'n Horten staartje draagt wel bij aan die typische Horten-look. Ik vind het wel mooi ...
     
  3. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Amersfoort
    Precies, die Horten staart zit er voor de mooi aan (technisch verkoop ik het dat het is om de duw-propellor kwijt te kunnen en een landings-skeg onder te verstoppen).
    Over triplex heb ik ook zitten twijfelen, ziet er ook goed uit en is van zichzelf al hard (glas buiten niet nodig, alleen een fraaie lak afwerking). Bouw principe blijft het zelfde, iemand dit wel eens toegepast?
     
  4. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Niet dat ik weet.

    Ik zat stiekem al eens wat te mijmeren over een grote Ho-VI, en hoe die te bouwen. Daar had ik mij bedacht:
    - de neusbekleding wordt triplex, de dunste (0,4 mm geloof ik)
    - in stukken aanbrengen, de zijkanten afgeschuint en overlappend
    - eerst nat en warm maken, om de neus buigen en laten drogen
    - eenmaal gebogen en opgedroogd die stukken aan elkaar lijmen, maar nog niet aan het ribbenskelet vast
    - uit schuim een contramal voor de vleugelneus snijden
    - daarin die triplex vleugelneus plaatsen
    - daarin carbon met epoxy aanbrengen
    - ook op de ribben en ligger epoxy aanbrengen waar het triplex overheen moet komen (van tevoren passen en aftekenen)
    - epoxy flink laten geleren
    - triplex+carbon neusbekleding aanbrengen, goed aandrukken, met elastieken rond elke rib, evt. 0,05 vacuüm, ...
    Als dit op deze manier lukt, heb je een dijk van een torsiestijve vleugelneus ....
     
  5. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Amersfoort
    Bedoel je dat je ook om de neuslijst heen 0,4 mm triplex buigt, of alleen voor de D-box en een neuslijst van balsa/vuren? En om welke neus (je derde bullet) buig je dat dan? Maak je daarvoor eerst een constructie met ribben en allemaal liggers?
    Met mijn bouw methode wilde ik juist al die houten hulpliggers en ribben met voeten vermijden. Naar mijn mening voegen die aan de uiteindelijke constructie weinig aan sterkte en stijfheid toe. Zorgen wel voor onnauwkeurigheden bij de bouw en maken de ribben kwetsbaar.
    liggers en ribben.JPG
    Zo dus niet (dit werd overigens wel een prachtig vliegtuig)

    In plaats daarvan één koolstof ligger en een torsievrije schaal. De vleugel verbinder in de ligger. En natuurlijk verkasting bij de roeren.
     
  6. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    We hebben het er vrijdagavond wel over ...
     
  7. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Jij moet dus geen schaal Ho-VI gaan maken. Op 6m00 spanwijdte (Schaal 1:3) is de tip koorde nog maar 4,6 cm.
    Op een 4m00 versie is dat dus nog maar 3,07 cm!! :eek::confused:
     
  8. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Amersfoort
    Weer even terug naar het onderwerp, heb de bouwmethode nog wat verder uitgewerkt en ... zie het steeds meer zitten. Sterker nog, het lijkt me een geweldige idee! Nu loop ik al wat langer mee, dus weet dat alle goede ideeën lang geleden al een keer bedacht zijn, dus als niemand zo bouwt, dan is er iets mee. Maar wat? Ik hoor het graag.

    Heb van de bouwmethode een aparte draad gemaakt. Zie : http://www.modelbouwforum.nl/threads/de-easy-accurate-bouwplank.254116/
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2017
  9. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Amersfoort

Deel Deze Pagina