Richting staartrotor

Goeiendag,

Na mijn (voor mij) nieuwe Moskito bekeken te hebben, viel mij direct iets op. M'n Piccolo, die rechtsom draait, heeft de staartrotor ook rechts van de staartbuis zitten. Zodoende duwt hij om het koppel van de hoofdrotor te compenseren, en dit lijkt mij ook het meest logisch. Bij mijn Moskito zit de staartrotor echter aan de linker kant, terwijl de rotor ook rechtsom draait. Deze zal dus moeten trekken tegen het koppel in...
Is dat normaal voor de Moskito?

Groetjes,

Ton.

Beste Ton,

Eigenlijk nog niet over nagedacht..... Mijn Futura Nova en mijn Logo30 zijn beiden links draaiend en dit staartrotor zit ook aan de linkerkant.

Mijn Feda (soort van piccolo) is rechts draaiend en daar zit de staartrotor aan de rechterkant.

Ik denk dus dat je in de basis gelijk hebt. Ik weet echter niets van de moskito.....

Succes, Harpert

je hebt de staart er toch niet omgedraaid ingestoken??? :wink:
:D :D
nee serieus, als het volgens de handleiding zo gemaakt moet worden
zal het wel in orde zijn

Volgens mij kun je de Moskito bouwen voor zowel links als rechts draaiend.
Standaard kiest men bij de Moskito volgens mij voor links draaiend.

Een duwende heckrotor is efficienter.

Hmm, mijn futura se met rechtsdraaiende rotor heeft links dus een trekkende hekrotor? Geen probleem.
Zo trekt hij natuurlijk wel "schone" lucht, ipv .......ja als hij aan de linkerkant zou zitten duwt hij, maar moet hij de lucht door je staarvin heen trekken. Heb wel eens iets gelezen over effieciëntie, maar weet niet meer wat nu de "beste"oplossing is.
groetjes

Men spant het paard altijd voor de wagen dus dat zal dan wel de meest efficiente manier zijn.

Een duwende staartrotor is efficiënter. Veroorzaakt een luchtstroom langs staartboom en -vlakken die langzamer is dan een trekkende staartrotor.

Okee dan, dat word de staart ombouwen... Het viel me al op dat de meeste 'echte' heli's (1:1 zullen we maar zeggen) duwers gebuiken.
Moet ik alleen nog wat vinden op de pitcharm, maar dat komt wel goed. Staat een ideetje in de handleiding.

Bedankt!

Ton.

M'n bellcrank komt boven op de staartbuis te liggen, en omdat ik al een starre as had lopen naar de servo ipv die vage duwstangconstructie is het alleen nog een kwestie van de servo boven ipv onder de staartbuis hangen. Makkie dus.
Vanavond maar eens ombouwen.

Ton

Hmm, het is ook belangrijk dat de tail rotor tegen de downwash van de hoofdrotor in draait. Dit betekent dat (wanneer de heckbladen horizontaal staan) het heckblad wat het dichtste bij de voorkant van de heli zit omhoog moet draaien. Dan is het effect van de heckrotor veel groter omdat de relatieve snelheid (t.o.v. de lucht die bij normaal hoveren omlaag beweegt) van de heckrotor groter wordt.

Inderdaad, dit betekent dat bij inverted hoveren het effect van de heckrotor minder groot wordt. Tja, het is altijd wat he :-)

De staart is snaar aangedreven, dus maakt het nix uit welke kant ie op wijst.

Ton.

ps in de handleiding staat 'onderste blad beweegt naar voren' om de verwarring te vergroten ;)

Hoi Ron,

Nee, het is echt zoals ik het aangaf :D

De snelheid van de lucht die omlaag beweegt is hoger dicht bij de hoofdrotor. Door nu het blad wat het dichtste bij de hoofdrotor zit omhoog te laten draaien (tegen deze downwash in) is de relatieve snelheid van de lucht over het heckrotorblad het grootste. Bijna alle echte helikopters werken zo, en goed gebouwde modelhelikopters ook.

Ik begrijp nog niet helemaal wat de relatie van de richting van het heckblad en achteruit vliegen is.

Ton,

Helemaal niet verwarend, dat komt namelijk precies overeen met wat ik aangaf. Het onderste blad naar voren is de zelfde draairichting als het voorste blad naar boven.

Bij snel achteruit vliegen of met de staartrotor in de buurt van een muur, kan een vortex ontstaan waardoor de staartrotor niet goed meer werkt. De lucht krult als het ware met de staartrotor mee.

Hard achteruit vliegen met de staart dicht bij een muur lijkt me een slecht plan :D

Maar wat is de relatie tussen de draairichting van de heckrotor en hard achteruit vliegen nu?

Wat is de relatie met een eventuele Vortex? Volgens mij heb je daar erg weinig last van juist als je hard achteruit vliegt. De staart "grijpt" dan juist constant in "verse stilstaande lucht". Ik begrijp ook nog niet helemaal wat de invloed is van de draairichting van de heckrotor op het ontstaan van een Vortex (bij het achteruit vliegen).

Ik wil mij als beginnend hoveraar nergens mee bemoeien, maar ik heb het gevoel dat het hier meer gaat over elkaar de loef af steken dan over een werkelijk issue. Ik neem aan dat degene die een modelheli ontwerpen, dat apparaat een "paar" keer testen alvorens ze het handboek voor het bouwen gaan schrijven. Persoonlijk zou ik mij in eerste instantie dus maar houden aan hoe het in het boek staat. RTFM (read the F manual) is niet voor niets het meest gegeven antwoord op het Internet.

Het staat een ieder uiteraard volledig vrij te experimenteren mits dat geen gevaar voor de "anderen" opleverd. Ik blijf er voorlopig toch maar bij dat het niet voor niets ontworpen is.... zoals het aangegeven wordt.

Harpert

ik zou zeggen lees chapter 3 van "rays authoritative helicopter manual" en zie hoe het werkelijk zit.

dit boek kan ik aan iedereen die met helis bezig is aanraden.
te verkrijgen oa bij flycam.

Harpert zei:
... maar ik heb het gevoel dat het hier meer gaat over elkaar de loef af steken dan over een werkelijk issue ...
Daar is een goed Nederlands woord voor: discussie. Vergis ik me of is dit forum daar niet voor? We (John en ik) zijn wat afgeweken van het oorspronkelijke topic maar als jij elke discussie die van zijn oorsprong afwijkt zo wilt qualificeren dan ben je nog wel even bezig ;). M.a.w. 'de loef afsteken' vind ik (weer) zo'n vervelende negatieve opmerking van je. Ik heb het niet bedoeld als de loef afsteken en ik vermoed John ook niet, ik heb het van zijn kant niet zo ervaren.

Hoi,

Het gaat niet om elkaar de loef af te steken.
Maar ik ben iemand die graag dingen begrijpt en graag wil leren.
Vandaar mijn nieuwsgierigheid naar iets nieuws, wellicht kan ik er wat van leren.

Verder probeer ik iemand te helpen met een Moskito, en een Moskito kun je op twee manieren bouwen (links en rechts draaiend).

Back