Richting van vleugelliggers in schuimvleugel.

Vleugelliggeropties_zpsa057f7c9.jpg

Hoi,

ik ben met een low budget schuimvleugel bezig, koorde 250mm dikte op het punt van de liggers ongeveer 25mm. De kern kan ik op mijn cnc machine snijden. Ik heb bij de Karwei voor € 1,59 2,7 meter vuren 4x9mm aangeschaft, en die ga ik er als liggers in lijmen.

Aan jullie de vraag; A, B, C of D. En nog belangrijker; waarom?

Dank,

Hugo

Laatst bewerkt:
B is de beste oplossing, opstaand heeft de ligger het meeste sterkte.
C-D is ook sterk.
A is de zwakste stelling.

Johan.

Leuk, eerste antwoord en ik ga meteen twijfelen. Je hebt gelijk dat ze op hun kant staand het meeste weerstand tegen buigen hebben. Maar samen? En I balk is ook erg sterk door de boven- en onderflens, niet zo zeer door de verbinding ertussen. Dus A zou de sterkste zijn. Iets met weerstandsmoment tegen buigen, maar googlend kom ik er niet uit...

Hugo

Ik ga voor oplossing A.

Als je de liggers als balk op zich gaat bekijken (dus als ze niet in de vleugel zitten) hebben ze rechtop staand (zoals in tekening B) de meeste weerstand tegen buiging. Dit omdat ten opzichte van de buigas (midden van de balk) het meeste materiaal het verst van de buigas zit.

Als de liggers in de vleugel zitten worden ze zelf niet zo veel op buiging belast. Ze moeten wel de buigkrachten in de vleugel opnemen. Dit doen ze bij positieve belasting doordat de bovenste ligger op druk wordt belast (en veel minder op buiging) en de onderste op trek. Ook in deze constructie wil je het materiaal dat de krachten opneemt zover mogelijk van de buigas (midden van het profiel) van de vleugel hebben. Bij configuratie A zit het meeste materiaal het verst van de buigas.

Je kan deze liggerconstructie inderdaad enigszins met een I-balk vergelijken. Bij een I-balk is het materiaal tussen de buitenste flenzen slechts een verbinder, deze neemt zelf weinig kracht op. De buitenste delen liggen plat, net zoals de liggers in tekening A.

Het schuim blijft altijd indrukbaar, kan je niet als ligger rekenen.
Als het een harde materie was, ging ik ook direct akkoord met A.

Johan.

Artikel-1
Artikel-2

Zonder enige discussie: A
Je moet zoveel mogelijk afstand tussen beide creëren.
De enige verbetering die je nog zou kunnen toepassen is kops balsa tussen beide liggers, en/of diagonale webbing.

Uiteraard is de materiaalkeuze belangrijk. Een ligger van balsa haalt het niet bij een vuren ligger, maar een vuren ligger blijft ook ver achter bij een glas of carbon ligger ... Dus hoe het hout is gezaagd en hoe de nerf loopt is belangrijk, maar is een heel andere discussie.

Dirk.

Dank allen voor de input. Ik heb vannacht een setje schuimkernen gesneden en de liggers ingelijmd conform tekening A. De sheeting zit er nu op en de boel ligt te drogen. We zullen zien wat het wordt.

@Johaver, ik snap je twijfel over de sterkte van het schuim tussen de liggers. Echter, ik heb daarnet geprobeerd de bovenste ligger dieper in het schuim te drukken. Door het oppervlak van de lat kan ik er erg hard op drukken zonder dat het indeukt. Viel mij erg mee, moet ik zeggen.

Hugo

Wat ik eigenlijk mis is waarvoor de vleugel gebruikt gaat worden, en de spanwijdte.

De meeste normale motortoestellen met een maximale spanwijdte van ongeveer 160 cm kunnen goed uit de voeten zonder liggers in het schuim mits de beplanking er goed op gelijmd wordt. Wel in het midden een stukje glasmat als verbinder tussen de vleugeldelen. Ik heb al vele vleugels op die manier gebouwd en er is nog nooit eentje gebroken in de vlucht.

Verder zoals Dirk al aangaf........

Dit voorbeeld is een Quickie 500 vleugel. Het ging me echter om de theorie, en die is duidelijk. Welke constructie er stijver is is niet afhankelijk van de toepassing of maatvoering.

Hugo

IMAG0873_zps7f527734.jpg

Daar is'tie dan, vers onder de stoeptegels vandaan. En de achterlijst al afgesneden. Hij lijkt erg stijf en sterk, beter dan mijn vorige poging met glasvezel en epoxy. En met zeer lage kosten, en erg eevoudig te maken.

Hugo

Back