Hallo allen Is er een vuistregel voor de richtingroer differentiatie bij V-staarten? Men kan natuurlijk ook bij 0% beginnen maar als men gemiddeld een X aantal procenten instelt doe ik dit liever direct doen om daarna het toestel nauwkeurig uit te trimmen. Harry
Volgens mij zijn geen richtwaardes betreffende richtingroer differentiatie bij V-staarten. Dit is sterk afhankelijk van het toestel. Dus gewoon empirisch bepalen. Wat je kan doen is het volgende: - toestel in getrimde toestand relatief snel rechtuit vliegen. - Richtingroer met veel uitslag snel hen en weer bewegen. (geen bochten vliegen) wel rolroer recht houden. - beweging van de romp-as opserveren. - Blijft romp-as horizontaal, is het perfect. - Duikt de neus naar beneden, is roerklep naar beneden te sterk. - Duikt de neus naar boven, is roerklep naar boven te sterk. Johannes
Mijn methode is om op de helling op ooghoogte bochten te draaien. Je kan dan mooi zien of de kist in de bocht mooi "spoort". Dat is even werk maar levert naar mijn mening wel goede instellingen op. Dirk heeft met mijn Eraser gevlogen en hij gaf aan dat het klopte. Volgens mij is Dirk best een pietje precies . Deze methode wordt ook vermeld op de DVD Performace Tuning for Sailplanes van Radio Carbon Art en wel in het hoofdstuk "to V or not to V" Zeker een aanrader. Volgens mij is er ook niet echt een stelregel. Ik heb aardig wat kisten met een V-staart en ze zijn allemaal ander ingesteld. De overeenkomst die ik zie is dat ik de uitslagen liefst klein houd. Less is More. Succes
Bij mijn Climaxx heb ik op de v-staart een symmetrische roeruitslag. Differentiatie is bij dit toestel zeker niet nodig. Cirkelen in de thermiek doe ik bijna uitsluitend met het richtingroer. Rolroeruitslag tegengesteld gebruik ik indien nodig om het toestel zo vlak mogelijk de laten cirkelen. Johannes
Dank voor jullie antwoorden, het meeste was mij al bekend alleen de methode met de vario is nieuw voor me, zeker het uitproberen waard. Ik vraag mij alleen af of het nodig is met snelheid-compensatie te vliegen (TEC-buis) Hier nog een paar lezenswaardige stukjes: Charles River Radio Controllers - V-Tail Adverse Yaw http://www.charlesriverrc.org/articles/design/vtailmsganthology.htm Harry
Ooit stond er op de site van de Orlando Buzzards een artikel met de titel 'Everything you didn't know you didn't know about the V-Tail'. Hier wordt als vuistregel aangegeven 2%-8% down elevator in de rudderfunctie te mixen. Het artikel is verdwenen, maar gelukkig heb ik het bewaard. Hier is de tekst:
Bedankt Br@m, hierna was ik op zoek. 'Rule of Thumb' start met zo'n 5% E.e.a sluit ook prima aan bij de opmerking van Maarten voor wat betreft de roeruitslagen (Less is More) @(“The amount of ruddervator throw must not be too great.” The amount of throw required is like you would set for elevator - not for rudder. Excessive throw just makes bad things happen. A v-tail is not a case where more (throw) makes it (turn) better. I have always found that about 15 degrees of travel up and down on each ruddervator is a good place to start. Never put more than 20 degrees on.) Mooi toch zo'n Forum, Harry
Johannes, Als het werkelijk zo is als jij zegt, moet je hoognodig differentieren, want dan zit er een hoop 'up' bij jouw richting geven .... Maar waarschijnlijk cirkel jij in de thermiek niet "bijna uitsluitend met het richtingroer" maar geef je er ook nog up bij. Ik heb nl. nog nooit een kist gezien die zonder up een bocht vliegt (tenzij het een heeeeeeel flauwe bocht is). Gr. Dirk
Dirk, Ik heb bij mijn Climaxx nog niet geëxperimenteerd met richtingroer differentiatie. Dat vond ik niet nodig omdat deze kist niet anders reageert op de roers dan mijn andere zwevers met een kruisstaart. Nogmaals, tijdens het cirkelen in de thermiek gebruik ik veel richtingroer en natuurlijk ook het hoogteroer maar zo min mogelijk. Ga ik steile bochten vliegen heb ik op sommige momenten het hoogteroer tot de aanslag op hoog staan. Dit komend vliegseizoen ga ik met mijn Climaxx experimenteren met richtingroer differentiatie. Puur uit interesse en om achter te komen waarom ik het gevoel heb dat bij mijn Climaxx een differentiatie geen zin heeft, of anders gezegd niets aan extra waarde toevoegt. Johannes
Hoi Johannes, Dat dacht ik ook altijd van mijn F3J, totdat ik een keer vloog met de vario. Toen merkte ik na enige tijd dat altijd als ik richting gaf de kist lichtjes begon te stijgen. Zelfs als ik geen up gaf. Toen ik eenmaal de uitslagen gedifferentieerd had, bleek het veel makkelijker om zonder tipstall een belletje uit te draaien ... Gr. Dirk
Niet om je differentiatie te bepalen en af te regelen. Dat doe je het liefst bij thermiekloos weer, op cruise speed, en dan matig richtig geven en luisteren wat hij doet. Optimaal is (in mijn ogen) eerst het meest neutrale punt opzoeken, en dan een tandje down differentieren (om 100% zeker te zijn dat je niet steeds langzamer gaat). Dirk.
Dirk, Helaas heb ik nog geen vario, staat wel hoog op mijn verlanglijstje! Als ik over kan beschikken ga ik zeker mee aan de slag. Maarten, Bedenk wel dat een toestel op de helling (stijgwind) anders door de bochten glijd dan op het open veld. Als je de afstelling voor de helling hebt gevonden is dat natuurlijk prachtig maar volgens mij blijft het een compromis. Of voor elke vliegfase een ander programma. Johannes
Maarten, Johannes heeft 100% gelijk. Dit kun je eigenlijk niet op de helling testen en inregelen. Je moet dit bij voorkeur doen in dead air, dus op een mooie zomeravond tegen de tijd dat de wind wegvalt (net als eigenlijk alle andere inregel-vluchten). Op de helling vlieg je per definitie alleen als er stijgwind is .... Gr. Dirk.