Richtlijn voor prop gevraagd

Hallo allemaal,

Samen met een vriend ben ik al ruim 1,5 jaar bezig (door chronisch tijdgebrek) met een Maxcat S (RBC kits) en deze nadert zijn voltooing.
We zijn nu op het punt aangekomen dat we een prop moeten kiezen maar we hebben allebei nog nooit een electro boot gebouwd/gevaren dus we weten totaal niet in welke richting we het moeten zoeken.

De specs van boot en setup zijn:
Motor: HobbyKing Online R/C Hobby Store : KD36-60-09L 2700kv Brushless Inrunner $29.95
Spec.
Kv: 2700rpm/V
Idle Current: 3.4A
Resistance: .0097
Max Amp: 68A

Regelaar:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy AquaStar 120A Water Cooled ESC $59.79
120A watergekoeld

Accu:
4S Lipo (2x 2S in serie)

Boot:
RBCkits Online Shop - MaxCat S

Lengte: 715mm
Breedte: 210mm
Gewicht: weet ik nu even niet, plaats ik morgen nog even.

Kan iemand me vertellen in welke richting we het moeten zoeken qua prop?

Met vriendelijke groeten, Jesse.

Laatst bewerkt:
Met deze setup kom je in de richting van de 37,5mm - 40mm props terecht. Ik zou een aantal carbon propjes halen tussen deze maten in, dan kan je even testen wat lekker loopt. (Ze kosten niet echt veel)

grt

Mannen,

Ook ik heb een maxcat s, vaar met een 35mm prop op 5s maarja is eigenlijk te veel... gaat wel hard. Op 4s idd wat Juriaan meldt.
Heb je foto`s??
Ik ken nog iemand die er 1 in aanbouw heeft.

grt

@ jurriaan: oke bedankt, daar kan ik wat mee.
Heb je nog een goed adres waar ik die props kan halen, de plaatselijke modelbouwwinkel kan ze vast wel bestellen (zoals altijd) maar wel tegen de hoogst denkbare prijs aangezien hij de enige is in de weide omtrek...

@ LNP: we hebben genoeg foto's van tijdens de bouw, ik zal mijn maat eens even vragen of hij ze op een cd'tje knalt dan zal ik ze op mijn beurt weer hier neer zetten.
Jij vaart op 5S zeg je, heb jij 1x een 5S accu in je boot liggen (en zoja, waar) of heb je dit anders opgelost.
Wij hebben bewust gekozen voor 2x 2S met een verloop stekkertje om er 4S van te maken, en in elke drijver ligt 1 accu, dit om het evenwicht in de boot optimaal te houden.

Laatst bewerkt:
Hallo Jesse,

Houdt er rekening mee, dat de Graupner props bij bijna 40.000 toeren onbelast aan de grens zitten; in mijn Mono II van 65 cm met dezelfde motor op 4S heb ik een zak vol propjes naar z'n grootje geholpen, elke keer als de romp even vrijkwam van het water draaide de motor voluit en bij terugkeer in het water was ik weer één of beide bladen kwijt...

Een rvs Tenshock prop van Ø33 mm hield het wél uit, maar dan moet je 'm nog wél scherp maken en balanceren.

In deze romp was deze set-up eigenlijk teveel van het goede, in een cat zal het nog wel meevallen.

Groeten, Jan.

hey pompebled, das niet mis een heel zakje props naar de andere wereld helpen :p
even rekenen: 2700Kv x 14 Volt = 37.800 onbelast.
Aha, ik snap je punt, daar gaan we dus even goed op letten.

Heb jij misschien nog een goed adres voor props ?

Octura X4xx props zijn niet echt duur als je ze zelf kunt bewerken.
3 carbon props aan puin draaien is al duurder.
Ik zou idd met 37mm beginnen, die motor lijkt me ook niet veel meer aankunnen.
Daarbij als die Octura niet voldoet, verkoop je hem gewoon weer.

Maar eh, laat eens wat foto's zien! Ben altijd nieuwsgierig wat anderen ervan hebben gemaakt.

Marcel

Marcel, na veel gelezen te hebben over het balanceren en scherp maken van props denk ik dat dat wel gaat lukken, we gaan dus eerst maar een octura X437 proberen.
We gaan vanavond weer bouwen dus dan zal ik gelijk even naar de foto's vragen.

Let wel even op dat je props ook daadwerkelijk op de as van jouw boot passen hè ?
Beetje zonde als je wat in het buitenland bestelt, en de prop niet past.

Ik zie bij astec models net deze prop van HOR: klikkerdeklik
Is dat een beetje een goed merk, (beter dan de Graupner props) ? want het scheelt wel erg veel in prijs met een Octura en Etti.

Back