Richtlijnen aflasting wedstrijd.

Discussie in 'F5J' gestart door trebor siuhyn, 29 apr 2012.

  1. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart
    Afdeling Modelvliegsport


    Richtlijn uitstel of afgelasten modelvliegwedstrijd in verband met de weersverwachting

    Noot: ook van toepassing in verband met berijdbaarheid van wegen bij winterse omstandigheden.



    1. WERKWIJZE

    • Op basis van de beschikbare voorspellingen (zie punt 5) neemt de subcommissievertegenwoordiger in de loop van de voorafgaande avond een besluit en stemt dat af met de vertegenwoordiger van de club, van het vliegterrein of de wedstrijdleider. Is het besluit uitstellen of afgelasten, dan wordt het via e-mail aan de vooraf ingeschreven deelnemers bekendgemaakt (of: wordt op een vooraf bekendgemaakte website vermeld; of: is beschikbaar via het telefoonnummer voor informatie zoals vermeld op de wedstrijdkalender).
    • In geval van twijfel wordt op de geplande datum op het terrein zelf besloten of de wedstrijd door gaat, uitgesteld of afgelast wordt.
    • De subcommissievertegenwoordiger maakt een eventuele wijziging in de wedstrijdkalender bekend bij de wedstrijdsecretaris.


    2. BETROKKENEN

    Subcommissievertegenwoordiger
    Vertegenwoordiger organiserende club, van het vliegterrein of de wedstrijdleider
    Deelnemers
    Wedstrijdsecretaris (voorzitter Commissie Sportzaken)


    3. REGLEMENTENBOEK

    Zie het reglementenboek sectie II, paragraaf 2.1.3:
    2.1.3. Uitstel, afgelasting van een wedstrijd
    2.1.3.1. a. Afgelasting van een wedstrijd kan alleen plaatsvinden als van te voren bekend is welke
    omstandigheden tot afgelasting kunnen leiden en er geen vervangende datum in de
    wedstrijdkalender is opgenomen.
    b. Uitstel van een wedstrijd kan alleen plaatsvinden als de omstandigheden welke tot uitstel kunnen leiden tevoren bekend zijn en in de wedstrijdkalender een vervangende datum is opgenomen.
    In afwijking hiervan kan er per subcommissie een afwijkende regeling getroffen worden. Deze dient aan het begin van het wedstrijdseizoen in het afdelingsperiodiek gepubliceerd te worden.

    Redenen voor uitstel of afgelasten zijn met name de verwachting voor wind of regen. Voor wind staat in het reglementenboek:
    2.1.3.2. Op last van de wedstrijdjury zou een wedstrijd onderbroken of de aanvang uitgesteld moeten worden onder de volgende omstandigheden en in andere omstandigheden zoals besloten door de wedstrijdjury:
    a. De windsnelheid constant hoger is dan 12 m/s. (9 m/s. voor Vrije Vlucht en Schaal), gemeten op twee meter boven de grond op de startplaats gedurende ten minste één minuut (20 sec. voor Vrije Vlucht), tenzij anderszins aangegeven in de regels van een categorie.



    4. INFORMATIE NATIONALE WEDSTRIJDSEIZOEN 20.. MODELVLIEGSPORT; zie KNVvL Modelvliegsport

    Zie de actuele tekst voor het betreffende jaar.


    5. WEERINFORMATIE

    De informatie, die voor het gehele land beschikbaar is (bij voorbeeld via teletekst) is vaak te algemeen om voor een bepaalde plaats een verantwoorde beslissing te nemen. Via Internet zijn diverse sites beschikbaar die voor een bepaalde plaats een nauwkeuriger voorspelling geven:
    Algemeen:
    Weer Arnhem en weersverwachting Arnhem - weerbericht Arnhem (plaats kiezen).
    • In de buurt van de kust en binnenwater: WindGURU: Netherlands - Veerse Meer (plaats kiezen).
    Wind:
    Meteo Maastricht - Windverwachting Benelux of de zelfde informatie via de voorspelling van Windfinder - Wind & weather forecast map Benelux (Belgium, Netherlands, Luxembourg) .
    • Actuele wind: Buienradar.nl - maak uw eigen weer grafiek (plaats kiezen).
    Buien (korte perioden) of regen (langdurig):
    Verwachte regenval komende 3 dagen - Verwachte neerslag - Verwachte buien - Europa.buienradar.nl
    • Actuele neerslag in de omgeving: Buienradar.nl - Europa en Buienradar.nl - Weer - Actuele neerslag, weerbericht, weersverwachting, sneeuwradar en satellietbeelden .




    Peter Keim
     
  2. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ha,
    klopt dit wel? a. De windsnelheid constant hoger is dan 12 m/s. (9 m/s. voor Vrije Vlucht en Schaal)
    Dat is een hele dikke windkracht 6 :shock:
    Geldt voor F5J de 12m/s of 9 m/s?
     
  3. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    Dit zijn de oficieële criteria het probleem is dat F5J nieuw is en nog niet meegenomen is.
    Mijn persoonlijke mening is ook dat 12 M/S te veel is en dat 9-10 nog net kan.
    maar dat is mijn persoonlijke mening.
     
  4. peterk

    peterk

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Oostkapelle
    We volgen de CIAM Sporting Code. Zie deel ABR, paragraaf B.15.1.
    Het staat de subcommissie vrij haar eigen beslissing te nemen.

    Peter Keim
     
  5. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Bij F3K wordt volgens mij 9 m/s gebruikt. Dat lijkt me ook voor F5J een goede waarde.
     

Deel Deze Pagina