richtlijnen voor plaatsen sleephaak bungeestart

Steeds vaker zie ik dat kisten aan de helling gestart worden met een bungee lijn.

Zijn er richtlijnen voor het plaatsen van de starthaak en welke haaksoort is het beste en maakt de grootte van de zwever veel uit?

Ik hoor graag jullie mening en tips.

Steeds vaker zie ik dat kisten aan de helling gestart worden met een bungee lijn.

Zijn er richtlijnen voor het plaatsen van de starthaak en welke haaksoort is het beste en maakt de grootte van de zwever veel uit?

Ik hoor graag jullie mening en tips.

Ja.
  • als je een bungee-start wilt waarmee je eerst hoge snelheid opbouwt, en pas na loskomen van de lijn de hermel inschiet: haak zo dicht mogelijk bij de rompneus.
  • Als je een rustiger bungee-start wilt: haak pakweg halverwege de rompneus en de plek waar je een normale hoogtestarthaak zou plaatsen
Eigenlijk kun je als richtlijn aanhouden: haak in/vlak bij de neus is horizontaal keihard snelheid maken. Hoe verder de haak naar achteren gaat, hoe meer de start gaat lijken op een gewone hoogtestart.

De haak zelf hoeft maar 5 à 10 mm lang te zijn, een metalen stift zijn die 20 tot 45 graden naar achteren gericht staat.

Een fraaie variant is een schuin naar onder/achter gericht gat onderin de romp. Zo'n 30-40 graden achteruit gericht. Diepte 3 à 4 keer de diameter. Vervolgens neem je een stalen pen die ruim in het gat past (1-2 mm dunner) en 10 mm langer dan het gat diep is. Aan één uiteinde bevestig je de bugee.

Het idee is: na de start, zodra de lijn niet meer echt naar voren trekt valt de pen er spontaan uit, of wordt er zelfs door de bungee uitgetrokken. Geen uitsteeksels aan je romp.

Dirk.

Back