riem of cardan

hallo
ik heb een vraag: kunnen jullie mij zeggen wat de voordelen en ook de nadelen zijn tussen een cardan aangedrevenwagen bv. : type tamiya tb evolution en de riem aangedreven wagens van de verschillende fabrikanten?
groeten

voordeel van een cardanas is dat er minder vermogen verspilt word, maar het nadeel is dat je met veel vermogen niet vol op je gas kan gaan bij de start. Komt erop neer dat je met een snaaraangedreven auto directer gas kan geven wat wel zo gemakkelijk is :D

Hallo tt01,
allereesrt welkom op het forum.
De vraag die je hier stelt is al zeker 3x voorbijgekomen. Als je de zoek-knop gebruikt ( rechtsboven ) dan zul je geheid de diverse antwoorden vinden. Veel succes !!!

he bedankt mannen voor jullie reaktie en ook vooral voor de link's die jaap aangaf, en ik denk dat ik de eerste dagen wel zal zoet zijn met al wat ik hier kan vinden ivm de elektrowagens
groeten

Leuk die links maar dan heb je graag wel een juist antwoord op je vraag.
Ik heb het doorgelezen en een aantal beredeneringen kloppen en een aantal niet.

Maar dat mag je zelf uitzoeken.

Let op het verschil heeft te maken met het rijgedrag en niet met slijtage.

Slijtage wel degelijk, een snaar aangedreven auto zal op een vuile ondergrond zeker meer onderhoud en snaren vereisen.

Dat is niet de reden waarom een wedstrijd auto wel of niet snaar aangedreven is.
De reden is het gedrag van de auto.
Voor wedstrijden mag je er vanuit gaan dat de baan schoon is.
Voor speelgoed wagens zoals de TT01 is dit anders. daarom zit alles in een dichte behuizing.
Als daar rodzooi tussen komt is het ook gedaan.
Deze rijden meestal op parkeerplaatsen en dat doe je niet met een Xray of dergelijke.

het rijgedrag is van belang.

Bij een TT01 is het rijgedrag niet in beelt omdat de auto daarvoor te langsaam gaat en er een te zwakke motor in zit om enige invloed op het geheel te hebben.

En ja ik weet waar ik het over heb en ik kan voor je als ik er tijd en zin in had een heel krachten schema maken van de verschillende aandrijfmannieren.
Dan zou je tevens begrijpen wanneer je welke aandrijving wilt hebben en waar je bodem en top dek aan moeten voldoen.

Ik heb het niet over speelgoed auto's. die hebben tewijnig vermogen om invloed op het geheel te hebben.
De keuze hier voor een cardan zijn de productie kosten en duurzaamheid. je moet ook niet kijken wat voor tandwielen er in een TT01 zitten.
De tandwielen van een cardan aangedreven auto slijten vrij hard. vandaar die lompe tandwielen in een TT01.

Jij hebt het over wedstrijden en zo...

TS praat alleen over een auto en noemt daarbij een non-wedstrijd Tamiya chassis....
Tuurlijk zijn de eigenschappen verschillend en over het algemeen is de snaar de betere keuze als je het maximale eruit wilt halen.

mikky32 zei:
Leuk die links maar dan heb je graag wel een juist antwoord op je vraag.
Ik heb het doorgelezen en een aantal beredeneringen kloppen en een aantal niet.

Maar dat mag je zelf uitzoeken.

Let op het verschil heeft te maken met het rijgedrag en niet met slijtage.

Houd dan gewoon je mond. Fijn hoor: "Wat je leest klopt niet, ik weet wel hoe het zit, maar ik zeg het lekker niet, want daar heb ik geen tijd voor en geen zin in." Daar is de TS lekker mee geholpen, bedankt. Lutser.

Was het grootste verschil tussen SD en BD niet dat bij een SD je last hebt van "torque-steer" en met een BD niet? Dat was volgens mij ook de reden dat er in de 4wd Off-Road wel goed met SD gereden kon worden omdat daar de wielen groter en zwaarder waren zodat je van het "torque-steer" effect geen last had...

Maar dat alles geld dus wel voor wedstrijd chassis en vele malen minder voor recreatief gebruik... Wil je lekker op een LPL (Local Parking Lot) gaan rijden dan kan je gewoon nemen wat je wil of mooi vind. Over het algemeen genomen heeft een SD iets minder onderhoud nodig dan een BD maar ja, je blijft erbij... Allebei hebben wél onderhoud nodig natuurlijk. Geen enkele RC auto is onderhoudsvrij.

Wil je wedstrijden gaan rijden dan raad ik je aan om een BD te kopen... Anders mag je gewoon halen wat je makkelijk, mooi of goed lijkt...

Back