Riem Trex 450

• Topicstarter Topicstarter snowball_161
  • Startdatum Startdatum
S

snowball_161

Guest
Ik heb een trex 450 SE v2.

Nu valt me op dat de riem voor de staartrotor aan de zijkant een beetje begin te rafelen. Er komt namelijk een beetje touw uit. Zou dit kwaat kunnen? Verder ziet de riem er nog goed uit

Ik heb denk ik nu zo'n 25 á 30 lipotjes gevlogen. Hoe kan ik zien of dat de riem versleten is, want een crash door z'n versleten riem zie ik niet zitten.

Groetjes Keith

Hoi,

Ik zou er een nieuwe riem opzetten en eventueel de aandrijftandwielen goed controleren. Ik zou er geen risico mee lopen en evt uitvoorzorg de aandrijf tandwielen vernieuwen

Kun je ergens zwart slijpsel zien liggen de van riem ?, loopt de riem stroef etc ?

Bedankt voor de reacties allemaal.

De riem loopt niet stroef en loopt volgens mij niet aan. De riem heeft in het verleden wel een beetje te strak gestaan voor misschien een paar accutjes, i.v.m. het instellen van de heli.

Bij het tandwiel in de heli is een heel klein beetje slijpsel te zien, maar dat is echt heel weinig, 't zou ook een beetje stof van buiten kunnen zijn.

Is het nodig om de riem in te smeren (met teflon olie) dit heb ik namelijk niet gedaan.

De nieuwe riem is besteld. Ik zet er toch maar idd voor de zekerheid een nieuwe riem in.

Groetjes Keith

Ik had ook exact hetzelfde als jij nu hebt, dat je zon wit randje ziet van het touw dat in de riem zit.

Bij mij was het waarschijnlijk omdat ik niet goed opgelet had en de belt juist TE los stond waardoor die ergens tegenaan liep.

Heb ook dat wieltje dat achteraan de staart zit wat je belt naar beneden drukt weg gehaald.
Wil ook nog wel eens etteren en ik hoorde dat iedereen dat deed en heel vaak waren daar de problemen mee verdwenen.

Sinds dien geen problemen meer mee gehad en vlieg ook nog steeds probleemloos met die belt.

Zo ziet het er bij mij uit:

Jeroen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Jaja WEG met dat aandrukrolletje..:bye:

Mijn 450 SE had na een paar vluchtjes al last van een gerafelde riem (linkerzijde als je achter de helie staat en op de staartpoelie kijkt).

Bleek dus dat de riem TEGEN en later zelfs OP de scherpe rand van de poelie liep! Spanning van de riem veranderen maakte geen zier uit....

Op Helifreak een "draadje" gevonden waar het barst van de mensen met hetzelfde probleem. Oplossing: aandrukrolletje verwijderen.
En ziedaar: m'n (nieuwe) riem blijft voortaan mooi in het midden lopen..:p

Ik heb nu het rolletje verwijderd van de heli.

't is idd zoals slomo het vertelt. Aan de linker kant was ook wat slijpsel van de riem te zien.

Bij het loshalen kwam ik er achter dat de lager aan de kant van de staartrotor ook redelijk aan z'n einde is gekomen. Dit zal voornamelijk gebeurt zijn door een harde crash waardoor ook mijn staartas goed verbogen was...

Nu ik het wieltje achter heb weggehaald zie ik dat de riem aan de bovenkant van de staart langs een van de schroeven schuurt, doordat de riem niet meer naar beneden wordt gedrukt.

Hoort dit??? Hebben hier meer mensen last van? Ik heb nou niet het idee dat het zo goed zit... (ps het gaat over een staart van een SE V2, deze is dus anders dan de geplaatste foto in dit topic)

Laatst bewerkt door een moderator:
Nee de riem mag natuurlijk nergens tegenaan schuren. Kijk toch eens alles goed na of er niets verkeerd gemonteerd zit...

Misschien heb je niet-originele onderdelen gebruikt of combinaties van verschillende versies/modellen ?

Miischien heb je eens een ander staartrotorasje met een "poelie" geplaatst die een grotere diameter heeft dan de originele? (poelie=geribt rolletje waar de riem overheen loopt;)).

Nee de riem mag natuurlijk nergens tegenaan schuren. Kijk toch eens alles goed na of er niets verkeerd gemonteerd zit...

Misschien heb je niet-originele onderdelen gebruikt of combinaties van verschillende versies/modellen ?

Miischien heb je eens een ander staartrotorasje met een "poelie" geplaatst die een grotere diameter heeft dan de originele? (poelie=geribt rolletje waar de riem overheen loopt;)).

Hmm, ik heb wel een andere riem, namelijk de Mavrikk Drive Belt als vervanging genomen, maar ik denk niet dat het hier aan ligt.

Verder zit er wel een ander staart asje op, omdat ik de vorige een beetje krom heb gevlogen... ik zal nog ff nakijken of dit een andere grootte is. (hij was wel gewoon van align)

Ik zal er binnenkort wel een foto van maken om te laten zien wat ik bedoel.

Back