riemspanner waar op de riem?

Discussie in 'Bouwtips rijdende modellen' gestart door NiTrO, 26 aug 2003.

  1. NiTrO

    NiTrO

    Lid geworden:
    1 dec 2002
    Berichten:
    1.130
    Locatie:
    nevele
    Nou was ik vandaag begonnen met men center bulkhead van men protech tech 12 tuning los te doen en dan moest ook de riemspanner eraf(om makkelijk te werken)

    nu werd me op school altijd wijsgemaakt dat een riemspanner dient om het "luie riemgedeelte" weer omhoog te trekken en dat dat luie deel meestal vanonder zat...

    maar de lagers van de spanner zitten van boven :roll:

    is het niet beter als ik de spannen omdraai? dus met de lagers naar benden, heb het getest en het is te doen

    greetz nitro :wink:
     
  2. DreBo

    DreBo

    Lid geworden:
    4 dec 2002
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Brunssum
    Hallo Nitro,

    in de aandrijftechniek wordt een spanner in 95% op het niet trekkende deel van de riem gemonteerd, of zoals jij zegt het luie deel.

    André
     
  3. NiTrO

    NiTrO

    Lid geworden:
    1 dec 2002
    Berichten:
    1.130
    Locatie:
    nevele
    kan je een beetje duidelijker zijn?
    moet hij nu best vanboven of vanonder?
     
  4. DreBo

    DreBo

    Lid geworden:
    4 dec 2002
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Brunssum
    Hallo Nitro,

    ik ga er even vanuit dat het een brandstof motor betreft.

    Stel het motortandwiel draait rechtsom (met de klok mee), dan draait de riem of ketting ook rechtsom. Ik kijk tegen het tandwiel aan.

    Verder ga ik er nu even vanuit dat het tandwiel wat aangedreven wordt door de riem aan de linkerzijde van het motortandwiel zit, ook hier kijk ik tegen de tandwielen aan.

    Je as-tandwiel draait dus ook rechtsom, dan is het bovenste deel van de riem het trekkende deel. De riem trekt immers aan het as-tandwiel, hierdoor zal dit gedeelte dan ook altijd gespannen staan.
    Om overslaan van de riem of ketting te voorkomen wordt het losse deel, het niet-trekkende deel, gespannen.


    Nog even dit: Bij een v-riem de spanner aan de binnenkant plaatsen, dus de riem naar buiten drukken, anders breekt de v-riem.
    Bij een getande riem kun je zowel binnen als buiten spannen, naar binnen heeft een voordeel, namelijk dat de tandwielen iets meer omspannen worden door de riem, hetzelfde geldt voor de ketting.

    Hopelijk is het nu duidelijk, anders hoor ik het wel.

    André
     

Deel Deze Pagina