Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
ik wil graag een rigger zelf maken en ontwerpen maar wat zij belangrijke dingen waar ik zeker op moet letter bij het ontwerpen?.
ik weet dat het moeilijk is maar vind het wel de moeite waard
of weten jullie zelf een goed rigger te bouwen?.
alvast bedankt !!
hallo,
ik ben er zelf ook een aan het bouwen
en ik geef je over een paar dagen wel wat goede tip als
de mijne af is.
al een tip maak hem van balsa hout.
is heel licht maar maak het niet te dun
balsa hout kan maar is niet de lichtste constuctie.
als je spanten neemt van 3x3 balkjes en als huis 0.8mm vliegtuigtriplex gebruikt zal dat lichter zijn als balsa.
balsa moet namelijk tamelijk dik zijn wil het stevig zijn.
ik heb zelf eens 2 bootjes gebouwt alles gelijk alleen de ene van balsa en de ander met vliegtuigtriplex.
die van vliegtuig triplex was 23% lichter dan de balsa boot..
(quote) al een tip maak hem van balsa hout. (/quote)
was volgens mij meer als tip van bouw hem van balsa...
en ik leg alleen uit dat balsa bouw niet perse lichter hoeft te zijn omdat licht hout is.
balsa is namelijk vrij zwak waardoor je vrij dik moet bouwen waardoor je weer meer gewicht hebt.
vliegtuig triplex is heel dun super licht en behoorlijk stevig .
oke, k maak de buiten kant van 3mm triplex lijkt me het stevigst ?..
zal jullie wel op de hoogte houden met het bouwen voor een verder
verslacht kan je kijken bij bouwverslag catamaran die was mislukt en heb k geruilt voor een zeoah 50cc motor wel wat veel maar kan er nog wel wat anders van maken
dus daar gaat nu de rigger verder
hoop dat jullie weer net zoveel tips geven als de vorige keer !!
hoe groot word de rigger?
een rigger van 80 cm bouw ik nog uit 1,5mm vliegtuigtriplex.
dit is dan wel aan de binnen kant verstevigt met 1 of 2 laagjes carbon(/kevlar)
3mm is wel erg dik.
een rigger behoort licht te zijn en niet zwaar wat het wel word met 3mm hout
hij word ongeveer 50cm lang en ongeveer 5 cm breed en de motor ben ik nog niet helemaal uit maar het moet wel een hoog toerig motortje zijn dus als jullie tips hebben voor een motor het moet wel een motor zijn met borstels.
wat ga jij er in doen ?..
ps. heb je ook een bouwverslag op het forum ? is mischien wel leuk om er bij te doen en je krijgt meteen ook weet heel veel info wat je anders niet had gewete
je zou een automotor in je rigger kunnen leggen, een 18x2 motor op 6 cellen als je 50cm groot bouwd. Deze motor wel goed koelen, het liefste ook op de borstels. Mits je je rompje goed recht en licht bouwt, moet dit toch flink van de plaats af komen!
Mijn persoonlijke ervaring waarom ik niet meer volledig in balsa bouw (met 2x 50 gr/m2 doek eromheen): XtremeRCboats :: View topic - the horor.....
Weet zeker dat dit met de romp waar ik nu mee vaar dit niet gebeurd zal zijn. Romp zou wel schade hebben, maar meer een scheurtje en wat krassen
klinkt goed !!
hoe hard zal die dan ongeveer vaaren ?... ben begonnen met het bouwn vande rigger
ik zat eigelijk te denken aan een motor van robbe en dan een ultra of is dees de zwaar om in mijn rigger te doen ?..
ps. wat voor hardwear moet er nog meer op?.
bedankt voor reactie jurriaan!!
oke
en hoeveel toeren moet die draaien ongeveer ?.
en hoe zit het met een onbelast toerental en een belast toerental ?..
sorrie dat ik zoveel vraagen stel maar ben niet een hele goede kenner van elc. motoren