rijden na regen

• Topicstarter Topicstarter black
  • Startdatum Startdatum
B

black

Guest
was vandaag gaan rijden nadat het geregend had
mijn vraag is kan dit kwaad voor je auto
bedoel gelijk servo's enz
heb hem nadien wel helemaal gekuist amai!!!

wel. als je niet door de regenplassen bent gereden valt het wel mee dacht ik.

was toch helemaal kletsnat hoor
denk toch dat ik dat niet meer gaan doen
heb bijna een uur moeten zitten kuisen en drogen

heb je een ballon om de ontvangen en de goed af gesloten kan het geen kwaad want ik heb met regen op circuit gereden en niks aan de had :wink:

dat was het juist deze was kletsnat was niks rond
omdat op de ontvanger zo een kastje bovenopligt genaamd failsave
zal ik toch nog moeten aanschaffen dan
heb hem nu goed gedroogt en alles werkt toch nog
maar ga toch even wachten om terug in de regen te rijden
eerst bescherming opdoen
bedankt voor de uitleg hoor

het grote probleem zijn je lagers..die kunnen nattigheid niet goed verdragen! Deze moet je dus zorgvuldig drogen en opnieuw invetten. Zowieso niet aan teraden in de regen te rijden. Komt je auto in ieder geval niet ten goede :o

servo en accus in een balonnetje, en daarna alles goed drogen en lagers vetten en dan kan het prima

oke bedankt voor de uitleg

ga alleen nog maar rijden als het droog is
maar als je zoiets hebt gekocht kun je je eigen niet inhouden he

bedankt voor de uitleg

Moet je vooral doen rijden als het nat is, is heel goed voor je moter.
niet lullig bedoeld maar het is niet echt goed voor je moter omdat je lucht filter toch altijd iets vocht doorlaat als je rijd ,en als je dan in natte omstandigheden gaat rijden trekt ie vocht aan en dat zuigt ie je moter in en das niet echt goed voor je zuiger/cylinder en lagers :?

Greats. Giant

Hoewel het voor de hobby-rijder niet aan te raden is is het in een race toch wel leuk om in de regen te rijden.

http://www.macdebaanbrekers.nl/ftp/p1000866.avi (trainingsrondje)

Deze rijstijl lijkt misschien heel slecht (veel toeren met weinig gang) maar is wel beter voor de motor (by the way: niet moter :) ) omdat je hem ondanks de vele koeling goed op temperatuur houdt.

Er zijn voor- en tegenstanders bij het regenrijden en geeft elke race weer een discussie. Ment blijft beweren dat de spullen kapot gaan maar ik moet zeggen dat ik er weinig problemen mee heb. Belangrijk is dat je na de regen direct alle metalen delen (dus ook de lagers) goed in de vet zet.

Goede servo's zijn al redelijk waterdicht en de ontvanger gaat ingekit in een ballon om water buiten te houden. En toch na de regenrace moet de ontvanger eruit omdat je er toch water in zal vinden......

Ik moet roelof gelijk geven dat het hartstikke leuk is om af en toe eens regen te rijden.... alleen kleven er wat nadeeltjes aan...Je lagers roesten al in de auto op weg naar huis, Je (gietijzeren) krukas in je motor idem dito.... Plus dat je meestal de zuiger/cylinderset kunt weggooien omdat ie niet goed op temperatuur is geweest,water naar binnen, en hiermee ook fijne zand en stofdeeltjes die vrolijk je setje slopen.... Daarom hebben de meeste wedstrijdrijders een oude goedkopere motor om in het nat te rijden, vermogen heb je dan toch niet nodig, en je sloopt niet je dure A motor....
Voor de trekstartmannen is het toch zeer zeker af te raden, Ook voor ingekitte en dichgetapete ontvangers en servo´s is het funest, Meestal na een weekend van regen kan ik dinsdag 4 of 5 ontvangers en servo´s naar de TD sturen omdat ze zwemles hebben gehad.............Peet..............8)

yeps, zo ook die van mij, 'k dacht 'ooh, dit kan wel, 't wordt al droog' mmaar nee, beetje spatten en 't water komt overal tussen.. bij mij ging dus m'n servo stuk. ik heb dan servo's van 19 euro, maar 't is 't toch niet waard voor me!

Filmpje ziet er trouwens erg gaaf uit, dat driften door de bochten is wel knap en mooi om te zien!

Giant zei:
niet lullig bedoeld maar het is niet echt goed voor je moter omdat je lucht filter toch altijd iets vocht doorlaat als je rijd ,en als je dan in natte omstandigheden gaat rijden trekt ie vocht aan en dat zuigt ie je moter in en das niet echt goed voor je zuiger/cylinder en lagers :?

Greats. Giant
Hoe meer vocht in de lucht hoe beter een brandstof motor presteerd.
Maar of hij er tegen kan is een ander verhaal :D

Jelle- zei:
Giant zei:

Greats. Giant
Hoe meer vocht in de lucht hoe beter een brandstof motor presteerd.
Maar of hij er tegen kan is een ander verhaal :D

dat mag je me dan toch wel eens uitleggen!! vochtige lucht verbrand toch niet goed.

coole lucht he, kijk naar een intercooler van een turbo,
Ik heb een honda ss50 4takt brommer(hobby nr1 :D), als ik in de douw rij trekt hij een stuk harder op en gaat hij ook zo 10km harder.

Hoe het precies zit weet ik ook niet maar water (H2O) bevat zuurstof en koeling en wordt zelfs in de 1:1 racerij gebruikt als legale methode voor meer vermogen dmv. inspuiting in de inlaatspruitstuk.

Motoren gaan hier wel van roesten....

Maar het klopt, met een hoge luchtvochtigheid wordt er bij ons op het circuit ook al snel 0.2 tot 0.5 sec op een rondje sneller gereden.

Dit licht echter niet aan de vochtigheid, maar aan de hoeveelheid zuurstof in de lucht. Daarom wil een brandstofmotortje op grote hoogte (in de bergen) minder goed lopen dan bij. in NL, op zeeniveau (op grote hoogte is de lucht ijler, heb je vast wel eens van gehoord. Net als bij vliegtuigen) Zuurstof maakt verbranding mogelijk (vuur = zuurstof, in de scheikunde), dus hoe meer zuurstof, hoe beter de verbranding.

Greetzz, Robbert

Dus coole lucht bevat meer zuurstof ?
Of heeft een intercooler dan weer ander nut...

Nee, vaak bevat warme lucht juist meer zuurstof. Maar ook lucht met veel vocht (vaak warme lucht) bevat veel zuurstof. En een intercooler werkt weer heel anders. Die gebruikt alleen de temperatuur van de lucht, en doet verder nix met de verbranding in de cilinder.

In een modelmotortje komt die zuurstof via het luchtfilter naar binnen, en als daar veel zuurstof in zit, geeft dat een betere verbranding. Bij een 'echte' motor werkt dit ook zo, maar alleen door het luchtfilter naar binnen. Een intercooler werkt niet als een luchtfilter. de lucht stroomt er alleen langs, niet de motor in.

Greetzz, Robbert

Savage26 !!! zei:
Nee, vaak bevat warme lucht juist meer zuurstof. Maar ook lucht met veel vocht (vaak warme lucht) bevat veel zuurstof. En een intercooler werkt weer heel anders. Die gebruikt alleen de temperatuur van de lucht, en doet verder nix met de verbranding in de cilinder.

Greetzz, Robbert
Nee oke, maar die doet wel wat met de lucht die de verbrandings kamer in gaat, intercooler kan ook alleen op een turbo die op de luct inlaat zit, en niet op een turbo die tussen de carb en de cilinder zit.
En intercooler zal de luct dan wel comprimeren ofzo. waar cooler dan voor staat.. als je joost kent mag je het hem vragen :D

Back