Ringen tussen bladhouder en bladen?

Vale Ouwe

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
Afgelopen weekend bleek er weer (of nog :oops: ) van alles te trillen.

Ik heb een paar oorzaken gevonden en hopelijk opgelost (zie onderste deel).
Maar ik blijf met een vraag zitten.
Ik heb tussen mijn rotorbladen en de bladhouders, zowel onder als boven er een ringetje tussen moeten stoppen.
Anders was er veel te veel ruimte tussen (ca 1,5mm).
Gewoon lekker aandraaien leek me geen optie (zou stuk gaan).
Die ringetjes waren niet meegeleverd en staan niet op de (sumiere) bouwtekening.
Zal er nu iets niet goed gaan?

Andere zaken waren:
Bladen niet goed gebalanceerd.
Verder kun je er voor kiezen een staafje lood in de paddles te doen (omcirkelde staafje).
Bij het bouwen bleek dit reeds een bijna onmogelijke opgave.
Het staafje paste niet echt lekker.
Dus ga je duwen en dan krijg je het er ook niet meer uit.
Afijn, uiteindelijk toen toch die stukken er in gekregen.

Dit weekend was bij 1 van de paddles het lood tot het einde doorgeschoten en de andere nog steeds niet door te duwen.
De ene heb ik er uitgeboord (met de hand) en de andere er uit kunnen kloppen.
Het ene staafje was dus niets meer.
Het andere staafje heb ik in twee gelijke stukken verdeeld over de paddles.
Heli zal er iets feller op reageren?

afb1944.jpg

Groetjes, Erwin

die ringen zijn normaal, bij de meeste sets carbon en fiberglass bladen zitten ook ringen, het is idd niet de bedoeling dat je de bouten zo strak aandraait dat je 2 mm naar elkaar toe moet draaien, dat lijkt me niet echt goed voor de bladhouders :wink:

dat staafje/lood ding vind ik een erg vreemd verhaal.

en gewicht erbij op de paddles is slomere heli, niet feller.
als je feller wilt moet je lichtere paddles monteren.

ik ben geen voorstander van losse dingen aan een heli en zeker geen lood !
weet je zeker dat je dat zo allemaal moet gebruiken en niet de gebruiksaanwijzing helemaal snapt ofzo ?
pleeg eens een bezoekje aan een club, en laat een ervaren piloot er eens naar kijken en neem samen met hem de aandachtspunten van je heli eens door.

over het lostrillen van al die delen......... :( helemaal taboe uiteraard, en ik stel voor als je nog lang en veilig met die heli wilt vliegen dat je hem dan demonteerd en zelf (evt met hulp van een ervaren iemand) op je gemak weer in elkaar zet.

nu is het een kwestie van tijd tot ie er iets essensieels als een bladhouder vanaf gooit die dan hopelijk bij niemand zijn hoofd naarbinnen schiet.
onderstaand plaatje toont een blad wat vertrekt van een modelheli, niet echt ongevaarlijk.
BladeLeavesHeli.gif

lees de website van john eens door en dan vooral het building stuk in het safety gedeelte : http://home.tiscali.nl/john.vugts/Safety.htm

OK.
Wel een beetje vreemd dat ze ze niet gewoon meeleveren.

Die stukjes lood IN de paddles is wel de bedoeling hoor.
Althans een keuze, heli wordt dan dus wat stabieler.
Op het plaatje staat aangegeven dat je ze in de paddle schuift (aan het uiteinde zit dat dicht).
Zonder dat lood wegen ze ook helemaal niets, zeker niet in vergelijking met die van de Hirobo-GPH.
Eenmaal het lood er in kun je het borgen met een M4 boutje.
Vervelende was dat je het lood er niet goed inkreeg.
(gaatje te klein, lood reeds iets vervormt)

Ini eder geval zit er nu wel lood in de beide paddles al is het maar de helft.
Kan niets meegebeuren.

Over de club heb je gelijk en komt zeer spoedig goed.
Zit een beetje te twijfelen.
Ooit lid van een club hier, die hebben een mooi clubhuis maar het veld ligt een beetje ongezellig. Een andere club hier vlakbij hebben wel een leuk veld (ligging) maar weer geen onderkomen.

Komt goed.
Geef me nog een weekje bedenktijd.
Intussen zal ik erg goed uitkijken. Of laat het wat waaien, boven drie doe ik geen poging.

Groetjes, Erwin

Oei, oei.
Ik zag het filmpje net pas.
Ik had me er wel een voorstelling van, maar dit maakt wel indruk :( :(

als je de site in mijn bovenste post eens doorgelezen hebt kan je zien dat er aan elk blad met 120 kilo getrokken word en de tips gaan met een kilometertje of 400 rond, geen kattepis dus.
als je al aangeeft in meerdere van je posts dat er steeds keer op keer vanaales lostrilt, zou ik persoonlijk NIET meer vliegen maar een weekje aan avonden spenderen aan het in orde maken van je heli, dan kan je straks in iederval fijn en veilig aan de slag.

het is niet alleen erg vervelend als je blad in iemand (of bij jou) in zijn nek vliegt, maar je bent ook uitgevlogen voorlopig, de heli slingert zijn eigen dan tot op het allerlaatste stukje aan gort.

een gewaarschuwd mens telt voor 2, zorg ervoor dat je je plezier houd in de hobby :wink:

Bij de GPH trilde van alles los.
Geheel mijn schuld omdat ik niet direct alles met loctight had geborgd.
Deze is geheel uiteen genomen en ben ik weer (rustig) aan het opbouwen.
Nu met loctight.

Eigenlijk trilt er van de Ornith niets anders los dan ALLE delen van de motor.
Cilinderkop, uitlaatspruitstuk en de demper & de carburateur.

Ik kan dus al landen met afgeslagen motor :lol: :lol:

De onbalans in bladen was 1 tape(je) aan het uiteinde.
Dat stomme lood in de paddles is absoluut tijdens de laatste "vlucht" gebeurd.
Ik hield dat voor en na het vliegen in de gaten.
Beetje een voorgevoel?

Als ik denk dat ze weer luchtwaardig is zal ik haar dit weekend meenemen naar 1 van de veldjes.
Wie weet wil er iemand eens naar kijken. Anders de week er op naar de club in Heemskerk (mijn oude club).
Ik heb de afgelopen weken die veldjes in de gaten gehouden, maar nooit iemand gezien (en er zijn toch al mooie dagen geweest).

Maak je niet te veel zorgen.
Ik neem het wel erg serieus en ik wordt asap lid van een club.

Even een andere vraag.
De servo(en andere)snoertjes naar de ontvanger.
Er zijn er die veel te lang zijn (bos ik dan "netjes"op).
Er zijn er die te kort zijn, die krijgen een verlengsnoertje (natuurlijk ook te lang).
Hoe ga jij daar nu mee om?
Opbossen en wegstoppen (weg van draaiende delen)?
Of netjes de snoertjes op lengte maken (met wat speling)?
Deze laatste oplossing heeft mijn voorkeur, maar dan zou ik er het liefst nieuwe snoertjes en/of stekertjes op zetten.
Vroeger waren de stekertjes in alle soorten en maten te verkrijgen.
Nu niet meer volgens mij. Of toch?

Groetjes, Erwin

het zelf inkorten en verlengen doe ik zelf niet, ik maak er een mooi boompje van en wikkel dat in met spitalflex, dat is van die wokkelband die je om draadbomen kan wikkelen.
eventueel te korte snoertjes verleng ik met standaard verlengsnoertjes en de stekkers borg ik dan door er een krimpkousje omheen te krimpen.

Altijd leerzaam om op internet te lezen over een ander zijn manier van aanpak.

www.runryder.com

bevat erg leerzame gebeurtenissen. Kristellen of stekkertjes van de ontvanger die lostrillen, gyro's die niet goed vast zaten en wel bleven functioneren maar op de verkeerde assen (dus na omvallen) en jammer genoeg nog erger.

In ieder geval fijn dat er meer mensen met je mee willen denken. Ook leerzaam voor mij Gerard!

Groeten Fabian

Lood in de bladen kan ook nodig zijn om het zwaartepunt van de bladen naar voren te brengen. Een te 'achterlijk' ;) zwaartepunt geeft meekoppeling op het de flapbeweging van de bladen, door het zwaartepunt naar voren te brengen, veranderd de meekoppeling in tegenkoppeling. Dit is te vergelijken met het voor de scharnierlijn leggen van het zwaartepunt bij roeren.

Hmmm........

ron van sommeren zei:
Lood in de bladen kan ook nodig zijn om het zwaartepunt van de bladen naar voren te brengen. Een te 'achterlijk' ;) zwaartepunt geeft meekoppeling op het de flapbeweging van de bladen, door het zwaartepunt naar voren te brengen, veranderd de meekoppeling in tegenkoppeling. Dit is te vergelijken met het voor de scharnierlijn leggen van het zwaartepunt bij roeren.

Hier moet ik even over nadenken hoor! 8O
Behalve dat het lood niet in de bladen zit maar in de paddles.
Voor zo ver ik het kan volgen;
Zorgt de middelpuntvliedende kracht er voor dat bij zwaardere paddles de hoekverdraaiing t.o.v. het rotatievlak van de rotorbladen, van minder invloed is (op de invalshoek van de rotorbladen) dan bij lichtere paddles. Of te wel minder invloed van de stuuropdrachten = stabilere heli / toch?
(maw je kunt beter vliegen met losse handen / kan ik toch zelf foto's nemen :lol: )

Volgens mij heb je het echt over de bladen.
Dat lood in het uiteinde van een rotorblad (ik beloof dat ik mij daar niet aan ga wagen), het zwaartepunt naar buiten brengt snap ik ook.
Maar dan ben je me kwijt. 8O
(het was ook wel weer een drukke dag :oops: )

Ik ga dit eens rustig bestuderen en dan kom ik er op terug OK?

Groetjes, Erwin

tip: beste tip van de wereld, zoek het boek genaamd RAYS AUTHORATIVE HELICOPTER MANUAL.
das zo ongeveer de bijbel der modelhelis en bevat dusdanig veel info dat je weken jezelf erin kan verstoppen.

oa te koop bij flycam in lexmond, die sturen het ook op.

Volgens mijn bedoeld Ron dit:
Als het zwaartepunt van het blad voor zijn draai-as licht en het versneld naar beneden zal door de massatraagheid die in het zwaartepunt aangrijpt de invalshoek van het blad zo veranderen dat de aërodynamische kracht deze versnelling naar beneden tegen werkt. De achterlijst van het blad gaat naar beneden.
Dit werkt bij een versnelling naar boven natuurlijk andersom.

Groeten Halmar

Back