RIP & EXIT zelfbouw P-40 (sorry)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Alexander, 11 dec 2006.

  1. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    23 jan 2006
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Delft
    ik ga van depron en piepschuim een semi-schaalmodelletje van de p-40 warhawk (p-40E) maken, ik heb Deze blauwdrukken gevonden, die ben ik *nu* printklaar een het maken (alle aantekeningen over andere versiers dr af aan het schrappen en zo knippen en plakken dat het op zo minn mogelijk papier gaat)

    zo, we gaan maar snel aan de slag, het *moet* de 23e af zijn (indoormeeting!)
    schaal word.. kweenie, dat bereken ik zometeen, iig rond de 60 cm span :)
    [wijziging] zit naar de blauwdrukken te kijken, 60 cm is al redelijk wat, dat is 3 a4tjes naast elkaar.. dan moet ik de tekening zelfs gaan opschalen... het zij zo... (wellicht span 60 cm maken, en de rest van de kist dan in de verhoudign alsof de span 50 cm of minder was, dan heb ik meer vleugeloppervlak dan het origineel (dagdag schaal) maar dan vliegt ie wel langzamer (is beter voor mij :))
     
  2. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    23 jan 2006
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Delft
    verdorie, schuim bewereken met een platte soldeerboutpunt (speciaal om schuim mee te bewerken..) werkt niet, het schuim word half vloeibaar en brand veel verder door dan dat ik wou, waardoor het voorlopig resultaat wel minder werd :(

    ik moet dus een nieuw blok schuim pakken en opnpieuw beginnen, ik denk dat ik de buitenkant met zaag, en schuurpapier ga doen. :roll:
    holle ruimte binnenin het blok kan wel makkelijk door de punt er even in te zetten :)

    zit ook ernstig te overwegen om *die* plaat zwarte depron te pakken en daar en hoekige basisvorm van te bouwen, en daar nog een beetje op te schuren, en dan wit papier dr over (stevigheid) en daarop verven.. :idea:
     
  3. MrBean

    MrBean

    Lid geworden:
    8 mrt 2004
    Berichten:
    1.833
    Hey Alexander,

    blijkbaar heeft mijn aanmoediging je goed in gang gezet...

    Ik weet niet of je het al gezien hebt, maar er bestaat een heel mooi, leuk en gemakkelijk te bouwen kistje van de P-40 Warhawk van COX models... Foto's kan je zien hier : http://users.skynet.be/fa517496/Modelbouw/P40.html . Het zijn wel nog niet al mijn foto's (moet die nog online zetten) want ondertussen is hij ook al eens gecrasht en terug gemaakt...

    Vliegt geweldig en dat allemaal voor maar € 19,95 !!!

    Groetjes,

    Davy
     
  4. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    23 jan 2006
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Delft
    ja, ik weet het :( ik heb dr al een in bestelling staan, volgens de winkel konden ze die kon bestellen, maar ik hoor overal dat ie al niet meer leverbaar is.. :? ik heb dus een complete setup voor die cox p40 liggen, en het vliegtuigje komt pas tussen nu en kerstmis waarschijnlijk, of nog later. (of helemaal niet, als ik de rest van het internet mag geloven, want die winkel zegt het wel, maar ze konden niets beloven..) dus dacht ik, laat ik zelf wat knutselen totdat het zover is :) (en zodat ik wat meer dan allen mn x-twin heb op de indoormeeting :))
     
  5. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    23 jan 2006
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Delft
    ik word gek van dat grofkorrelige piepschuim :evil:

    volgens mij gaat dit een onmogelijk project worden, tenzei iemand nog een goede namier weet om et te maken.. (spanten maken en dan piepschuim blokjes dr tussen steken en met een (nog te bouwen) draadsnijder dr overheen..?)
     
  6. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    23 jan 2006
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Delft
    YES :) heb in de garage nog een stuk van dat ronde schuim buis isolatie spul gevonden, perfect, (het is een soort depron-achtig materiaal, maar dan hitttebestendig natuurlijk :))

    lekker stevig, ronde vorm, wat wil je nog meer om tot vliegtuig te verwerken? :p
     
  7. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    23 jan 2006
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Delft
    soo, het schiet al weer een beetje verder op met mn vliegtuigje :) ik heb een paar stukjes buis gesneden en gelijmd tot ruwe vorm voor de neus, ben nu met een mini-'dremel' (das echt de makkelijkste bewerkingsmanier voor die zooi, echt, dat spul is onsterfelijk, en maakt mn toestel hopelijk ook heel mooi chrashbestendig)

    moet de neus aan de bovenkant uitboren om de motor te kunnen passen, is nu bijna klaar, en daarna aan de buitenkant mooi de goede vormen van het vliegtuig er in maken :) dan verder naar de vleugel en vleugelbevestiging aan de romp :)
     
  8. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    23 jan 2006
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Delft
    zo, motormount uit dik karton geknipt, en ingelijmd in de neus. zo even de rest van de neus afbouwen, en begin maken aan de dwarsligger voor de vleugel. de vleugel word van depron plaat, 2 lagen op elkaar met profiel dr in geschuurd, en moet ook nog v-stelling krijgen.. word dus aardig ingewikkeld :)
    omdat ik geen beschikking heb over koolstof staaf, en geen zin heb om die te kopen, word de koolstof staaf dus vervangen door sateprikkers gedrenkt in lijm :) (dit vliegtuig word namelijk op de lijm en electronica na, €0.00 budget :))
     
  9. Peter-Jan

    Peter-Jan

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    1.576
    Locatie:
    (LVC) Emmeloord
    Ik wordt nu wel heel nieuwsgierig. :)
    Misschien een foto ?
     
  10. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    23 jan 2006
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Delft
    heb al een paar foto's gemaakt, zal ze uploaden zo gauw als ik mijn PC zo gek krijg dat ie verbinding maakt met mn mobieltje..
     
  11. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    23 jan 2006
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Delft
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    heb ondertussen al een vouw gemaakt in het midden van de plaat die de vleugel word, en een 2e plaat uitgesneden voor er bovenop, (die moet nog vouwen) dan ga ik ze in een v-stelling verlijmen, en een mooi vleugel 2d eruit snijden, en dan als laatste profiel er in schuren :)
     
  12. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    23 jan 2006
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Delft
    niet veel belangstellenden blijkbaar :(

    ik heb mn vleugel ondertussen in een mooie v verlijmd (iets te veel v-stelling mss), waarop die prompt brak bij de snijlijnen. weer gelijmd met uhu por, prima, en een stukje karton overheen gelijmd (zelfde als waar ik motorschot van heb gemaakt. dit had ik echter met bison tix gedaan, maar volgens mij had ik dat beter niet kunnen doen, want dat vreet dus (bllijkbaar) aan mn depron :( gaten opgevuld met nog wat uhu por, alles is nu weer oke :)

    ben bezig met het uittekenen van de bijna-vlakke zijkant vna het vliegtuig, die ik vanwege structurele sterkte, uit een stuk wil maken. ik had geloof ik beter nog een print kunnen maken van te tekening van het vliegtuig, en daar de mal uitknippen, dat was behoorlijk preciezer geweest.
    (mss dat ik dat alsnog doe)

    ik kom er ook achter dat de secondenlijm die ik aan de voorkant van het vliegtuig heb gebruikt, mn hele motortje wit heeft doen uitslaan, net als een deel van het schuim :( bummer, want het schoonmaken lukt nu dus niet/moeilijk, ik hoop dat de lagers er geen kwaad van hebben ondervonden..

    ik heb ook besloten om de lipo als een soort van drop-tank (hoop niet letterlijk) vermomd onder het vliegtuig te hangen, omdat er aan boord gewoon te weinig plek is om te experimenteren met het CG, eventueel hak ik later nog wel wat schuim weg aan de binnenkant als ik eenmaal weet waar de lipo moet komen.
     
  13. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    23 jan 2006
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Delft
    ASDFJKL;%^*@*!!!

    domme fout gemaakt met het uitzagen van mn vleugelvorm, flinke hap genomen uit een deel dat ik nog nodig had! :(
    nouja, van een nood een deugd maken, dan komen daar de ailerons toch? :D haha

    ben begonnen met het *schuren* van het profiel, ik vind het het makkelijkst werken met een middel-grove platte vijl, en dan schuin langs de randen heen en weer *snijden* de voorlijst is bij een vleugel heel mooi gelukt, maar kom er nu ook achter dat het schuine stuk aan de achterkant een stuk meer werk is, omdat daar een hoop materiaal moet verdwijnen :p
     
  14. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Het is niet omdat we niet altijd een reply geven dat we dit niet volgen hoor, zeker wel. Wel kwalitatief slechte fotos.

    Stevo
     
  15. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    23 jan 2006
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Delft
    ik weet het, is gemaakt met verkeerde belichting met een mobieltje uit het begin van het fototijdperk ;)

    zal nog ff de goede cam (7mp) dr bij pakken, dan kan men de belletjes in het depron tellen ;)
     
  16. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.998
    Locatie:
    IJsselstein
    Kijk dan wordt het een stuk leuker om te bekijken :) Eerlijk gezegd he ik al verschillende malen gekeken maar zie er nog niet veel in. Wordt met duidelijke foto's een stuk leuker.
     
  17. Senne

    Senne

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    960
    Locatie:
    maasmechelen
    een tip !:
    piepschuim snij je met een mes die je eerst voor een brander houdt en dat snijdt zoals boter :p
    ik doe het zelf ook zo
     
  18. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    23 jan 2006
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Delft
    hmm, kan ff de cam niet vinden, zal zo ff verder zoeken, mn ouders hebben em *ergens* maar ik weet dus niet waar :(

    iets verder gegaan met de vleugel, schuren is wle een hoooop werk.

    piepschuim gebruik ik niet meer in dit modelletje, het is makkelijker met depron en isolatiebuis, en dat is beide zwart/antracietgrijs :)

    mijn eerdere experimenten met piepschuim en warme dingen, niet goed :(

    wel de 2 zijkanten van de romp aan de neus gelijmd nu, zit even te kijken bij het origineel waar er nog buigingen in moeten komen, en welke ronde vormen er neog moeten gemaakt worden van buis. (zie net dat de neus ook niet helemaal klopt, mss daarom beetje onherkenbaar, ga ik nog aanpassen :))

    meer foto's komen nog :)
     
  19. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    23 jan 2006
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Delft
    foto's

    een van de neus aan de voorkant, dr moet nog zo'n sterretje in de luchtinlaat :) (macro modus vergeten aan te zetten, beetje onschep sorry :()
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    hier zie je ook een stukje van mijn poging tot vleugel schuren, ze zijn nu niet helemaal symetrisch door een klein zaagfoutje, maar dat word nog opgelost :) zie ook de misschien lichtelijk overdreven v-stelling ;)
    de staart moet overduidelijk nog aan elkaar komen, de achterkant word dus taps toelopend, ook moet er aaan de onderkant vna de romp nog wat materiaal van af om de vleugel op de goede hoogte te krijgen :)

    (heb de foto's in resolutie verkleind, omdat ze echt heel groot waren, (denk 3 mb per foto gemiddeld) ook was het een beetje donker hier, met een bijna zwart model, is toch lastig foto-en, mja, komen nog wel meer foto's aan :) ook wil ik een filmpje van de maiden hier posten natuurlijk als ie af is :D)
     
  20. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    23 jan 2006
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Delft
    oke, tijd voor grote haast. 8)
    morgen maiden! :D

    ander probleempje waar ik nu tegenaan loop....
    ik ben vergeten de brushless controller aan de motor te solderen, moet nu ff puzelen hoe dat te doen zonder het vliegtuig te slopen.. :evil:

    ook moet ik f kijken waar nou die imbusjes van de motormount zitten onder het schuim, dan kan ik daar ff 2 gaatjes prikken, kan ik die nog ff een keer aandraaien, heb het idee dat ze los zittten :| meteen ff wat secondelijm tussen laten..
     

Deel Deze Pagina