Risico's fpv video's uploaden

Discussie in 'Multicopters FPV foto en video' gestart door Marc D, 24 apr 2015.

  1. Marc D

    Marc D

    Lid geworden:
    24 dec 2014
    Berichten:
    248
    Locatie:
    Medemblik
    Heren en dames,

    ik ben zeer benieuwd hoe het 'nou eigenlijk echt zit' met welke risico's je te maken hebt als je ergens wat mooie opnames hebt gemaakt, en deze vervolgens prachtig bewerk, en op internet gooi.

    Zoals algemeen bekend is, is vliegen boven bebouwing/wegen/mensen etc niet toegestaan. Toch vind ik video's (Heel veel, en zelfs een van boven mijn huis) waarin dat gebeurd. Kan de ?politie? achteraf, bij het bekijken van jou video nog steeds zeggen 'ja maar meneertje.... wat u doet mag niet *BON*'. Of werkt het zo dat je op heterdaad betrapt moet worden als je aan het vliegen bent ?

    Word er een klopjacht gemaakt op mensen die daadwerkelijk boven mensenmassa's vliegen en boven bebouwing ? Zijn er instanties die daadwerkelijk deze personen opsporen, om ze vervolgens aan hun vestje te trekken ?

    Zelf vlieg ik altijd op grote open stukken weiland e.d. En zelfs dan kan ik best mooie beelden maken van een stad of object wat op afstand toch goed te zien is.

    Het is jammer dat alle spelregels m.b.t. deze vlieg hobby wettelijk nog niet heel erg duidelijk in kaart zijn gebracht.

    Graag jullie reacties op mijn casus hierboven!
     
    Laatst bewerkt: 24 apr 2015
  2. heyudude

    heyudude

    Lid geworden:
    12 sep 2013
    Berichten:
    4.229
    Locatie:
    Noord-Limburg
    Er zijn al gevallen bekend van boetes aan de hand van YT kanalen... Een klopjacht is er niet zover ik weet.

    Gewoon de regels weten en ze ook naleven: dan is er niks aan de hand
    Zodra je meldt dat je wekelijks aan de Bosweg 112 te vinden bent en daar gekke dingen doet tsja...
     
  3. kelte

    kelte

    Lid geworden:
    24 okt 2013
    Berichten:
    641
    Locatie:
    Buitenpost, Friesland
    Maar mag je helemaal niet in de bebouwde kom vliegen?
    Hier is een heel groot veld binnen de bebouwde kom waar niemand komt. Zou ik daar dan dus niet mogen vliegen?
     
  4. tbouw

    tbouw

    Lid geworden:
    1 apr 2015
    Berichten:
    115
    Binnen een straal van 150m van aaneengesloten bebouwing en max 300m hoogte. Dat zijn de eisen. Dus je moet wel een heel groot veld hebben dan (4 voetbalvelden groot als je een beetje wilt vliegen.
     
  5. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    gewoon in de video omschrijving zetten "leuk filmpje, gevonden op internet"

    maar gebruik je verstand !!
     
  6. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    boefje, dat mag je als mod helemaal niet propageren.... ;)
    Ach vanaf sept/ oktober word alles helemaal anders en mag je maar 100meter van je vandaan zijn... dus tijd om op zoek t gaan naar een stukje eigen terrein.... ;) Of daar waar deze regels niet gaan gelden op een modelbouwvliegveldje....
     
  7. Mike1989

    Mike1989

    Lid geworden:
    16 nov 2011
    Berichten:
    79
    Locatie:
    Elst (gelderland)
    Alsof die 100 meter dan ook op een enkele manier te handhaven is, dit is gewoon onmogelijk, of het wordt vrij aan interpretatie van een BOA, of een agent.

    In veel gevallen denk ik, als er geen gevaar optreed voor omstanders/wandelaars etc, de meeste BOA's of agenten niet moeilijk doen, en je hooguit wegsturen.
     
  8. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Eigen terrein is geen oplossing... ook daar mag je niet verder dan 100m en hoger dan 50m.
    Vwb het modelbouwvliegveldje... dat geldt in het voorstel alleen voor een modelbouwveldje MITS de club aangesloten is bij de KNVvL.
     
    Laatst bewerkt: 18 mei 2015
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    De term "bebouwde kom" kom je nergens in de regelgeving tegen. Wel: " aaneengesloten bebouwing" .

    Klopjacht? Nee. De " instanties" worden wakker en actief op het moment dat er filmpjes gaan rondzwerven als rond de domtoren of naast de Python in de Efteling. En naar aanleiding daarvan kan de piloot worden opgespoord en verbaliseerd.

    Dan gaat het overigens niet alleen puur om " overtreding van regels" maar meer om de duidelijke gevaarzetting van het geheel. Iedereen kan op z'n blote voeten aanvoelen dat zulk soort vlieggedrag niet gewenst is.
    Er gaat ook een voorbeeldfunctie van zo'n verbalisering uit.
    En... (heel belangrijk!): zolang jij geen overlast veroorzaakt. Op het moment dat mensen gaan miepen omdat ze zich ergeren aan het feit dat jij ergens met een UAV aan het vliegen bent, kun je ook rekenen op belangstelling van Hermandad.

    Maar zolang jij op een groot open stuk weiland vliegt (met toestemming van de eigenaar) en "een beetje normaal doet" zul je hooguit een agent langs zien komen die het interessant/leuk vind.
    Iets met "soep", "heet gegeten" en " opgediend" .;)
     
  10. hvbuel

    hvbuel

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Waalre
    De regeling modelbouw, te vinden op wetten.nl is in mijn ogen toch heel duidelijk : FPV vliegen is NIET toegestaan, punt.
    (bestuurder moet ten alle tijden zijn model kunnen zien)
    Dus al die filmpjes waarin goed te zien is dat ze middels fpv zijn gemaakt, kunnen per definitie niet door de beugel.
    De line-of-site filmers hebben zich te houden aan de overige artikelen in de regeling modelbouw die stellen dat je niet mag vliegen boven aaneengesloten bebouwing en mensen.

    Gezond verstand gebruiken, geen dingen doen die gevaarlijk zijn, doe je ze wel, schep er dan niet over op.
     
  11. Gerrit Hiddink

    Gerrit Hiddink

    Lid geworden:
    11 sep 2007
    Berichten:
    50
    FPV is wettelijk toegestaan als je een 2e paar ogen naast je hebt staan (en je aan de andere limieten houdt zoals hoogte en afstand).

    Hoe kun jij al "al" die filmpjes zien dat er geen waarnemer bij was?
     

Deel Deze Pagina