Ritz 2/3012

Hallo,

Heeft iemand hier ervaring met dit vleugelprofiel.
Het toestel wat bij dit profiel hoort (of omgedraaid :)) is een DG600 met 5000 mm spanwijdte.

Arno

Ritz 2-30-12 staat voor: 2% welving op 30% van de koorde. Profiel is 12% dik. Maar dat had je misschien zelf al gezien.

Ik heb er geen ervaring mee. Je ziet eigenlijk vaak de HQ 12-13 2-3% welving op de grotere schaalzwevers.

Hallo Arno

Wat ik mij van de Ritz profielen kan herinneren is het volgende:

Ongeveer 25 jaar geleden hadden bijna alle toestellen primair bedoeld voor het hellingzweven Ritz profielen voornamelijk Ritz 2
Voor het vlakke land (Thermiek) werd Ritz 3 gebruikt en meestal nog verlopend naar Ritz 2 en zelfs Ritz 1
De B4 en de SB-10 uit de vroegere jaren zijn hiervan een goed voorbeeld maar ook de toestellen van Matthias Hanel MHM Modellbau, voor de B4 wordt het tegenwoordig nog vrij veel toegepast.
De gebroeders Reh maakten in die tijd de “Teck” onveilig met hun ASW 17 met een Ritz profiel, ik heb mij wel eens laten vertellen dat de Ritz serie door hun ontworpen is maar of dit waar is weet ik niet.

Recentere berekeningen van de Ritz profielen serie geven een 10 tot 25 % slechter resultaat t.o.v. de moderne HQ profielen aan bv HQ3 en HQ2 of de MH of RG serie, wel staat dit profiel als zeer goedmoedig bekend ook voor wat betreft het zwaartepunt.

Resumerend een ouderwets profiel t.o.v de moderne laminair profielen daarbij is Ritz maar matig geschikt voor het vlakke land.

Groetjes van een oude bekende,

Har van Melick

Hoi Arno,

Mijn ervaring met een Ritz profiel komt van de oude DG 600 van Multiplex (nu Tangent).
Ik weet echter niet of dit een 2 of 3 is.
Wat ik wel weet is dat het een perfect profiel is voor op de helling.
Het pikt goed snelheid op en behoud die snelheid ook
Ik vlieg er ook mee achter de sleper, maar dan is het enkel om te "scheuren".
Thermiek vliegen met dit profiel is niet de sterkste kant, daarvoor moet je te snel vliegen.
Wanneer je met dit profiel traag gaat vliegen, blijft het toestel wel stabiel, maar zakt het enorm door in de bochten.

Ik weet niet wat je bedoelingen en/of verwachtingen zijn, maar ik denk dat het een beetje achterhaald is en dat er op dit moment betere profielen zijn.
Als je (ook) thermiek wilt vliegen zou ik dit profiel dus zeker niet kiezen.

Grtz

hallo arno hab vroeger een oude fj3 zwever met het rits profiel en was daar zeer tevreden over wat wel een must is dat je met flaps werk zodat je kan doorsteken en hol zet voor te thermieken, zal je eigenlijk wel weten dit profiel is eigenlijk goed voor zwaare of lichte toestellen ,bij de HQ vond ik alleen goed te presteren als hij zwaar belast was

Back