Rjx 50 ep

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door Bavo, 5 nov 2010.

  1. Bavo

    Bavo

    Lid geworden:
    11 mrt 2005
    Berichten:
    174
    Locatie:
    Hove
    Hallo,

    Na vakantiewerk in de zomer en het verkopen van mijn logo-10 had ik de nodige fondsen bij elkaar om mijn nieuwe heli samen te stellen. De logo vliegt prachtig, maar ik wilde toch iets meer power en snellere servo's. In plaats van logo te updaten, besloot ik door te sparen en een 'droomheli' samen te stellen, zonder al teveel compromis gewoon een beest van een helikopter :)
    Na veel rondkijken en lezen, was ik aan het twijfelen tussen een Trex 550 en een 700. Maar toen kwam de heli wedstrijd op onze club, en kwamen Jurrien en Nic langs met hun RJX'en (jurrien de 90, Nic de 50).
    De demovluchten waren geweldig, en na nog een paar vragen was ik volledig verkocht :)

    In samenspraak met Nic (demopiloot) en Alex (van rcmarket) kwam ik uiteindelijk op de volgende wishlist:

    RJX 50 Flybarless Belt
    Scorpion 4025 - 550 KV with 6mm shaft
    1 servo Savox 1290 MG
    3 servo’s Savox 1258
    Beast X
    kontronik jive 80 hv

    Ik heb alles (ook nog ontvanger en blades) gewoon in 1 keer bij RCmarket besteld, en omdat ik een 'volledige' kit bestelde, krijg ik nog een mooie korting!
    De batterijen zijn ondertussen in Hong Kong besteld: 2x 6S 3000 mAh om samen een monsterbatterij van 12S te vormen :)

    Ik heb er al enkele avonden bouwplezier aan beleefd, en vroeg me af of er hier interesse is in een kort bouwverslagje?
    Ik heb ook al enkele align kits gebouwd (voor mezelf en andere mensen) en ik moet zeggen dat deze toch wel anders in elkaar gaat.

    Hier 2 fotootjes, die zeggen altijd meer dan woorden :)

    de doos: (met daarin hopelijk the ultimate 3D helicopter)
    [​IMG]

    en hier ben ik nu:
    [​IMG]

    Ik had ook een vraagje, over de belt;
    Ik heb deze volgens mij niet overdreven aangespannen, maar vindt toch dat het allemaal nogal stroef gaat. Deze heli is wel nog een stukje groter als mijn logo, en alles moet nog een beetje gerodeerd worden, maar ik vond het toch redelijk stroef...
    wat is te stroef voor een belt?


    Mvg Bavo
     
  2. Bavo

    Bavo

    Lid geworden:
    11 mrt 2005
    Berichten:
    174
    Locatie:
    Hove
    static discharge

    Hallo,

    op dit moment zit ik eigenlijk een beetje te wachten tot de motor en microbeast geleverd worden.
    Ik ben aan het denken over een anti-static mod, maar wilde hier eerst wat meer over leren...
    Heeft er iemand een linkje of een verklaring waarin dit mooi uitgelegd wordt, dus wat er juist gebeurt en hoe je dat verhelpt door bv je frame met je boom te verbinden?

    Mvg Bavo
     
  3. Hi,

    Ik heb het simpel op deze manier gedaan.

    Boom - riem lagerblok - negatief lipo. Met een Ohm meter heb ik de weerstand naar de achterste lagers (die tegen de riem drukken) gemeten vanaf de lipo om zeker te zijn dat het werkt.

    Vlieg nu al een paar maanden met de riem en nog geen problemen gehad.


    [​IMG]


    Voor een grotere foto klik hier:
    RJX 90 Static on Picasa

    Groeten,

    Jurrien.
     
  4. Bavo

    Bavo

    Lid geworden:
    11 mrt 2005
    Berichten:
    174
    Locatie:
    Hove
    Hey Jurrien,

    Bedankt voor je foto!
    Als ik het me juist herinner had jij eerst de Torque tube en ben je overgestapt naar de belt, was je niet tevreden van de torque tube?

    Mvg Bavo
     
  5. S.T.O.R.M. EvO

    S.T.O.R.M. EvO

    Lid geworden:
    24 feb 2006
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Wingene, BE
    Hey Bavo proficiat met je heli aankoop !

    heb je de lipo's al? heb je genoeg plaats om deze er in te schuiven?
     
  6. fronsje

    fronsje

    Lid geworden:
    12 dec 2010
    Berichten:
    17
    Goede aankoop gedaan met je rjx,jammer dat de torque tube niet goed is omdat je trillingen hebt,maar we zijn modelbouwers en ik heb er zelf een gemaakt met onderdelen van trex en geen trillingen meer en vind de rjx 50 en rjx 90 een van de betere heli's,mijn rjx 50 is een killer,veel beter dan mijn compass 6hv die allemaal met V-Bar vliegen.

    Trex 5OO V-Bar,Trex 550 V-Bar,Compass 6HV V-Bar,RJX 50 V-Bar,Logo 600 V-Bar,Logo 600 SE V-Bar,Stratus electro V-Bar 3 stuks,Fury Ion V-Bar,Synergy N9 V-Bar electro 3 stuks?Trex 700 V-Bar,RJX 90 V-Bar en wat nitro heli's Synergy N9,Stratus,Tempest,Dyna X,
     
  7. remie

    remie

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    1.296
    Locatie:
    Velden (Nederland)
    Offtopic

    Dit is al de 2e keer dat ik deze quote tegen kom, maar ik heb nog geen onderbouwend argument gezien waarom hij nu slechter vliegt.
    Ik ken namelijk diverse mensen die met de 6HV vliegen en er zeer tevreden over zijn!
    Graag zie ik argumenten terug in het draadje over de 6HV, want ik heb geen zin om dit draadje te kapen!

    Ontopic!!

    Mooie heli de RJX-50, ik heb zelf ook enige tijd zitten twijfelen om een rjx-50 of rjx-90 aan te schaffen, maar uiteindelijk toch maar niet gedaan.

    groeten remie
     
  8. Nee niet echt, het ging een hele tijd goed, maar deze zomer had ik er problemen mee. Er komt wel een upgrade voor de TT.

    Groeten,

    Jurrien.
     
  9. Bavo

    Bavo

    Lid geworden:
    11 mrt 2005
    Berichten:
    174
    Locatie:
    Hove
    update

    Hallo,

    De lipo's zijn er ondertussen al een tijdje, ik heb gekozen voor Turnigy 3000mAh 40-50C, twee aparte 6S pakketjes waar ik nog een 'wiring harnas' voor ga maken zidat ik ze zeker niet fout kan inpluggen. (foto's volgen later).

    De bouw heeft een tijdje stilgelegen, omdat de microbeast een hele tijd niet leverbaar was (wegens update naar 2.0?). Afgelopen donderdag ben ik dan eindelijk de microbeast en de motor kunnen gaan ophalen:

    [​IMG]

    De Microbeast is echt klein, en zal zeer makkelijk een plekje vinden in het grote frame :)
    Doordat de motor niet zo heel lang is, heb ik ook echt veel ruimte om de batterijen in en uit te schuiven (als de motor erin zit neem ik wel een fotootje).
    Ik ben nog aan het twijfelen om de batterijen op een latje te tapen zodat ik één lang pack krijg, of ik houd ze gewoon zoals ze zijn en gebruik iets meer velcro voor de bevestiging...

    Nu heb ik eindelijk alles om de heli af te werken, maar het is reuze druk op school op dit moment (laatste lesweek voor de examens), ik weet al wel hoe ik me ga 'ontspannen' tussen het studeren door :)

    Bedankt voor de reacties, ik hou jullie op de hoogte!
     
  10. dieter

    dieter

    Lid geworden:
    13 dec 2004
    Berichten:
    417
    Locatie:
    Aalter [.be]
    Welke pinion gebruik je op die motor?
     
    Laatst bewerkt: 19 dec 2010
  11. Flexis

    Flexis

    Lid geworden:
    9 feb 2008
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Belgie-Westerlo
    Toevallig weet ik het antwoord :D

    10 pinion en een 100T maingear :thumbsup:

    Ben erg benieuwd naar je eerste vliegindrukken Bavo.
    Als je hulp nodig hebt bij de afstelling van de BeastX laat maar iets weten.
    Sinds de update naar 2.0 is het vlieggedrag wel lichtjes veranderd (verbeterd!) maar door het weer heb ik me er nog niet genoeg in kunnen verdiepen om de heli echt op punt te zetten.
    Ik kijk nu al uit naar de lentezon want vliegen zit er nauwelijks nog in deze dagen.

    Ik hou dit draadje in de gaten.
     
  12. Bavo

    Bavo

    Lid geworden:
    11 mrt 2005
    Berichten:
    174
    Locatie:
    Hove
    Hallo,

    Gisteren om 9 uur eindwerkpresentatie gegeven en dan was het blokverlof officieel begonnen, ik ben dus direct aan het bouwen gegaan :)
    eerst een beetje met de microbeast 'gespeeld' en hem dan gemonteerd op het voorste gyro platform, hier staat hij vlakbij de ontvanger.
    Daarna de motor geïnstalleerd:

    [​IMG]


    Daarna een paar regelaar posities geprobeerd, volgens mij is de enige optie de plek waar hij nu hang; daar zijn gleuven ih frame voorzien om tie wraps door te steken. Als de reglaar hier hangt kan ik met heel korte BEC kabels gaan werken dus minder spanningsval...
    Het nadeel is wel dat de regelaar hier volledig onder de kap hangt en dus weinig tot geen koellucht zal krijgen, ik zie echter geen alternatieve plek om hem verzorgd op te kunnen hangen.

    Alle elektronica erin:

    [​IMG]

    De beast is grotendeels ingesteld, nog een beetje fine tunen, en dan is die volledig vliegklaar, ik heb er geen usb aansluiting bijgekocht en gewoon met de zender ingesteld.
    Je bent er even mee bezig maar het is allemaal logisch en makkelijk in te stellen.
    Op de zender hoef je eigenlijk niets te programmeren, dat doet de beast allemaal, zelfs mixen, pitch range, sub trim, geweldig!


    Hier nog enkele foto's met blades, zo ziet hij er echt groot uit vind ik :)

    [​IMG]

    [​IMG]

    To Do:

    laatste instellingen in de microbeast
    aansluitingen voor de 2 6S packs
    grafietspray bestellen

    en dan hopen op iets warmer weer :)

    Mvg Bavo
     
  13. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Kantel de regelaar aub om, zodat het metalen koelelement buiten zit. koelt ook al een stuk beter.

    @fronsje, klaag aub verder in een eigen topic...
     
    Laatst bewerkt: 24 dec 2010
  14. Bavo

    Bavo

    Lid geworden:
    11 mrt 2005
    Berichten:
    174
    Locatie:
    Hove
    De regelaar hangt andersom op de heli nu, met het koelvlak naar buiten, hij zit op de foto zo omdat ik de statusled wilde kunnen zien voor het programmeren ;)
    ik heb hem trouwens in mode 4 (heli) gezet, en niet in die 'speciale' mode 11, dit probeer ik later misschien nog wel...
    en de pinion is idd een 10T met een groter maingear (100 ipv 90 tanden)

    bedankt voor de reacties, en vrolijk kerstfeest iedereen!
     
  15. Vazodian

    Vazodian

    Lid geworden:
    28 sep 2010
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Belgie - Kortrijk
    Bavo,

    Super.. veel succes met de maiden.. ;)

    koen
     
  16. Bavo

    Bavo

    Lid geworden:
    11 mrt 2005
    Berichten:
    174
    Locatie:
    Hove
    snel berichtje:
    het is nog net gelukt hem in 2010 in te vliegen!
    eerste indrukken zijn goed, de microbeast moet nog verder afgesteld worden, vooral de staart, maar de swash was al enorm stabiel moet ik zeggen.
    Het was maar een hovervluchtje, maar kreeg toch de indruk dat hij enorm veel power heeft :)

    Meer uitleg en foto's volgen later nog,
    beste wensen voor 2011 alvast!

    Mvg Bavo
     
  17. dieter

    dieter

    Lid geworden:
    13 dec 2004
    Berichten:
    417
    Locatie:
    Aalter [.be]
    Proficiat :)

    hoe heb je de gearmesh ingesteld? zit er enige 'backlash' tussen pinion en maingear?
    Ik ben wat aan het zoeken voor die van mij, staat nu afgesteld zodat er geen speling is op het hoogste punt, en een heel minimale speling over het algemeen
     
  18. Bavo

    Bavo

    Lid geworden:
    11 mrt 2005
    Berichten:
    174
    Locatie:
    Hove
    Hey,
    Ik heb de mesh zo ingesteld dat ik zelfs op het hoogste punt nog een heel klein beetje speling heb, en vond dat het zelfs zo niet zo super vlot wilde lopen... Hij maakt ook redelijk wat geluid, maar dat komt wrs omdat ik een fluisterstille logo 10 gewend ben :)
    Ik denk dat het gewoon allemaal nog wat moet inlopen en zetten...
    Ik denk ook dat als je de mesh te strak zet, de tandwielen gewoon iets sneller wegslijten tot ze voldoende speling hebben, (en ondertussen gewoon extra stroom verbruiken).
    maar begrijp me niet verkeerd, er zit maar heel weinig speling op de tandwielen, er moet tenslotte heel wat kracht overgebracht worden...

    Ik ben benieuwd naar jou bevindingen, is je maiden nog veraf?

    Mvg Bavo
     
  19. dieter

    dieter

    Lid geworden:
    13 dec 2004
    Berichten:
    417
    Locatie:
    Aalter [.be]
    Hey Bavo,

    Ik heb mijn extreme 2dehands gekocht en heb er reeds 1 vlucht opzitten maar ik heb een ander maingear gestoken (100T ipv 90T) en daarmee ben ik wat aan het zoeken (is uiteraard iets groter dan de 90T).

    De eerste vlucht verliep trouwens heel goed, enorm stabiel en de heli gaf een zeer goeie indruk. De beast moest wel nog beter afgesteld worden, flipte echt veel te traag, zelfs op de instelling 'extreme'... Ik heb dit nu veranderd naar voorkeuze 'transmitter', waardoor je met endpoints van de ail en ele de roll resp fliprate kan aanpassen, staat nu op 125 en voelt al veel beter.

    Hierbij trouwens een heel kort filmpje van de eerste hoovers waarbij we de toeren gemeten hebben :)

    maiden of the extreme 12s video by keyckmans - Photobucket

    (Met dank aan Ketnet voor de video!)

    Groeten!
     
  20. Bavo

    Bavo

    Lid geworden:
    11 mrt 2005
    Berichten:
    174
    Locatie:
    Hove
    staart

    Hey,

    Ik heb er nu al enkele vluchtjes opzitten en een beetje met de parameters gespeeld.
    Ik heb zoals Dieter de 'control behaviour' op 'user defined' gezet, zodat ik alles naar wens kan instellen via de zender (de presets waren niet helemaal mijn ding).

    Ik krijg echter de staart niet afgesteld...
    Ik heb eerste de gain verhoogd (in mijn zender) terwijl de 'tail heading lock gain' op low stond (zoals aangeraden in de manual). Ik zit nu op 75% in heading lock, en heb de parameter D (tail heading lock gain) verhoogd naar high.
    De staart blijft echter net hetzelfde doen: pirouettes zijn niet constant in rotatie snelheid, na een pirouette draaite de staart nog een heel eind door en als ik pitchpump vliegt de staart alle kanten uiten uit...

    Heb ik een parameter gemist of is dit iets mechanisch?
    ik heb alle links van de tail aansturing gecheckt en soepel gemaakt, de aansturing verloopt nu heel soepel...
    Ik heb er wel de standaard plastic tailblades opzitten die in de kit komen, maar geeft dit zoveel verschil met carbon exemplaren?
    de torque compensation (revomix) heb ik uitstaan omdat je dit enkel via de pc kan instellen heb ik begrepen...
    Iemand een idee hoe ik mijn staart strakker kan krijgen, want zo vliegt het niet echt lekker...
    @Dieter, zou jij je instellingen kunnen posten?
    mooi filmpje trouwens, de heli lijkt me heel stabiel!

    Mvg Bavo
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2011

Deel Deze Pagina