Rnli solent class

Inmiddels een paar laagjes dd coat aangebracht, maar t blijft lastig om m strak te krijgen
Image1618565059.087545.jpg
 
Strak maken is veel werk. Vooral het egaliseren vereffenen.
Ik had als basis glasweefsel en lamineer epoxy. 80 grams in diverse laagjes en tussentijds schuren met een schuurlat en langwerpige blokjes. Lange rechte banen schavend in 1 looprichting en lange halen.

Epoxy snelplamuur zelf aangelengd met glasparel en airosil verdikkingsmiddel. Per sessie slechts kleine hoeveelheden om te verspatelen.
Ook in de spatel het geheim! Oude bankpasjes, lidmaatschapskaartjes.
Die zijn feilloos gestanst.
Perfect om mee af te schrapen. Veel beter dan rubber spatel.

Na gebruik afnemen met garagepapier.
Altijd werken met nitril handschenen en nimmer met latex disposables.
Gereedschap met acteton of thinner cleanen. Dan kwast in schoonmaakazijn met kwak dubro.
On uitgeharde epoxy breekt onmiddelijk af.

Epoxy op de huid nimmer met oplosmiddel weg wassen. Altijd met schoonmaakazijn en zeep.
Met oplosmiddel trekt epoxy verdund direct je huid in, en wordt opgenomen in je lever. Doe je dat even te vaak, heb je een probleem.
Polyester is ook geen feest. Styreen is ook niet echt gezond. Schaad sowieso de hersens. Drukkersziekte.


30 minuten epoxy van Zap Z-Poxy van HobbyIn in Waalwijk, flacons. Dat als basis voor plamuur.
Daaroverheen is weer 80 grams gelamineerd om te vlakken.
Zo kwam het model stapje voor stapje in het gareel. Tussentijds paarmaal grijs gespoten om de welvingen te beoordelen. 95% schuur je weer weg.
Maar de spuitverf dient puur als verklikker.

Met een garagelamp, LED, een felle baan licht de contouren verkend. Met potlood markeer, arceer je de depressies en uitstulpingen. Licht is belangrijk gereedschap.

Ik ben met 87 cm romp ernstig zoet geweest om dat goed in het gareel te krijgen.

Het met zorg doen kost veel tijd. Maar uiteindelijk kan het een schitterend resultaat opleveren.

Je hebt een solide romp staan. Ik had met een extreem delicate eierschaal van doen. Nader tot hoofdbrekens.

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Cnn
Ja dat is prachtig. Er zaten 2 dezelfde schroeven bij, dan trim je het met je roer weg zeker?
Het hangt er een beetje van af welke mogelijkheden je zender heeft. Als er een mixfunctie op zit kun je varend de motoren via een mixer op één stick zetten en sturen met je roer.
Om in kleinere ruimten te manoeuvreren zet je dan je motoren op twee sticks en kun je de schroeven onafhankelijk bedienen. Een schroef vooruit en de andere achteruit laat de boot op zijn plek draaien.
Met een lang smal schip werkt dat wat minder dan bij een kort breed schip, waarbij de schroeven verder uit elkaar staan. Succes ermee! Gr. Klaas.
 
Momenteel ligt de boot even stil. De model molen in m’n tuin was aan groot onderhoud toe. Als er weer ontwikkelingen zijn zal ik ze posten
 
Inmiddels weer begonnen, de elektronica voor de motoren erin gemaakt, de motoren zelf geplaatst, schroefassen en schroeven, en het schip getest
 
Als deze Bühlers aan beide einden een as hebben installeer ze dan zo dat met de plus van accu aan de rode draad de motor(schroef) vooruit draait. Op die manier zijn de motoren op voor- en achteruit even sterk en vaart je boot mooi recht vooruit. Er zit bij een electromotor altijd wat vermogensverschil op voor en achteruit. Wordt veroorzaakt door de stand van de koolborstels t.o.v. de magneten. Gr. Klaas.
 
Als deze Bühlers aan beide einden een as hebben installeer ze dan zo dat met de plus van accu aan de rode draad de motor(schroef) vooruit draait. Op die manier zijn de motoren op voor- en achteruit even sterk en vaart je boot mooi recht vooruit. Er zit bij een electromotor altijd wat vermogensverschil op voor en achteruit. Wordt veroorzaakt door de stand van de koolborstels t.o.v. de magneten. Gr. Klaas.

Oké bedankt. Gisteren voor t eerst een stukje gevaren
Image1627976095.537771.jpg
 
Back
Top