Road to 3D Masters 2010

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door B. de Groot, 7 feb 2010.

  1. B. de Groot

    B. de Groot

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Amstelveen
    Omdat ik het idee heb dat meer mensen hier kijken dan in het blog gedeelte en het
    hier wat makkelijker is om een discussie te voeren zal ik voortaan hier verder gaan
    met mijn "Road to 3D Masters 2010".

    Om het allemaal overzichtelijk te houden, zal ik de eerder geschreven stukjes hier ook plaatsen.

    Enjoy,
    Bas
     
  2. B. de Groot

    B. de Groot

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Amstelveen
    18.01.2010

    Zoals de meeste van jullie weten ben ik van plan om in 2010 weer mee te doen aan de
    3D Masters, dit jaar in de master klasse. Om op "master" niveau te komen moet er
    natuurlijk veel geoefend worden, daarom leek het mij leuk om hier een blog bij te houden
    zodat iedereen een beetje kan volgen waar ik mee bezig ben.

    Vandaag heb ik voor het eerst zinds de jaarwisseling weer eens buiten gevlogen,
    het indoorvliegen is wel leuk maar heeft toch ook zijn beperkingen zeker met een heli.
    Daarom ben ik vandaag op zoek gegaan naar een veldje in de buurt en met succes, op
    loopafstand een mooi veldje (lees "speelweide") gevonden wat ook redelijk beschut was van de wind.
    Prima dus om mijzelf even uit te leven met de 450.

    Ondanks de redelijke hoeveelheid mist, het daardoor slechte zicht en de kou toch 2 leuke vluchtjes
    kunnen doen, beetje het gevoel terugkrijgen na ongeveer 2 maanden niet buiten gevlogen te hebben
    en aan het veld wennen.

    Ik had wel het idee dat de lipo's veel last van de kou hadden, aangezien ze niet zoveel
    power leverden. Ook wobbelde de rotorkop van de Rave zo nu en dan nog een beetje
    dus vanavond maar eens een beetje spelen met de instellingen van de V-stabi en dan hopelijk morgen weer even vliegen.

    Totaal vandaag: 2
    Totaal 2010: 2
     
  3. B. de Groot

    B. de Groot

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Amstelveen
    19.01.2010

    Vanochtend weer 2 vluchtjes gedaan op de speelweide hier in de buurt,
    nadat ik gisteravond de main rotor gain en AOF waarde wat naar beneden had
    geschroefd in de V-stabi om het wobbelen eruit te krijgen. Het probleem was
    vandaag een stuk minder erg, maar nog niet helemaal weg. Omdat de heli nog
    niet helemaal goed vliegt geen specifieke dingen geoefend, enkel een beetje
    "gespeeld" om de mankementen boven water te halen.

    Ook had ik vandaag voor het eerst eens de "Pitchpump" functie die in de V-stabi zit
    aangezet, en ik moet zeggen dat het wel bevalt. Het idee erachter is, dat de V-stabi
    ietsje extra pitch bijgeeft bij snelle pitch veranderingen. Volgens mij is het zo dat hoe sneller
    je de pitch beweegt hoe meer extra pitch de V-stabi bijgeeft. In theorie klinkt het alsof
    de heli er raar van gaat vliegen, dat is ook de reden dat ik het tot nu toe nooit gebruikt heb.
    Maar ik moet zeggen dat het perfect werkt, de heli heeft net dat beetje extra "pop"
    waardoor de stops er net even iets energieker uitzien. Ik ben begonnen met een waarde van 20,
    dit is erg laag als je bedenkt dat er waardes van 30 tot 60 worden geadviseerd, hier ga ik
    binnenkort zeker nog een beetje mee spelen.

    Omdat het verlagen van de rotor gain het wobbelen nog niet helemaal verhielp heb ik
    vanmiddag een setje andere dempers in de kop gezet, deze zouden iets stijver moeten
    zijn als de orginelen en ik hoop dat dit beter werkt. Ook heb ik het pitchbereik vergroot
    van +- 12 naar +- 14, voor indoor is 12 meer dan genoeg maar nu ik van plan ben om
    meer buiten te gaan vliegen met deze heli is het misschien wel leuk om een beetje extra
    te hebben.

    Totaal vandaag: 2
    Totaal 2010: 4
     
  4. B. de Groot

    B. de Groot

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Amstelveen
    20.01.2010

    Vandaag voor het eerst gevlogen met de nieuwe dampers in de Rave, het wobbelen
    is nu zo goed als weg dus daar ben ik wel tevreden mee. Ook de 2 graden extra
    pitch (van +- 12 naar +-14) bevalt goed, de heli stopt nu net wat preciecer
    (kan ook door de hardere dampers komen) en de heli heeft nu net dat beetje extra
    wat ik voorheen miste. Met +-12 graden wilde het nog wel eens zijn dat de heli te ver
    doorzakte, dat is nu over.

    Het enige waar ik nog niet blij mee ben is het wobbelen tijdens een pirouette, maar dit
    komt waarschijnlijk door het ontbreken van een trimvlucht en het zwaartepunt wat niet
    perfect is.

    Het plan was om de trimvlucht vanmiddag nog te doen, maar omdat er een aantal
    kinderen de speelweide aan het gebruiken was waar hij voor gemaakt is ging dat niet door.

    Vanavond even het zwaartepunt aanpassen, en hopelijk heb ik dan morgen tijd om de
    trimvlucht te doen zodat de heli helemaal goed vliegt en ik kan beginnen met het oefenen
    van specifieke dingen.

    Totaal vandaag: 2
    Totaal 2010: 6
     
  5. B. de Groot

    B. de Groot

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Amstelveen
    22.01.2010

    Na het zwaartepunt van de Rave te hebben aangepast door wat gewicht toe te voegen op de staart vandaag weer even gevlogen. De pirouettes waren al een stuk beter, maar omdat er toch nog een beetje wind stond helaas geen autotrim vlucht kunnen doen. Dat moet maar eens gebeuren tijdens het indoorvliegen.

    Verder erg lekker gevlogen, steeds lager en proberen om overal veel snelheid in te houden waardoor de hele vlucht er veel strakker uit gaat zien. Ik denk dat dit mijn 2 zwakste punten zijn bij mijn Freestyle, het technische gedeelte zit redelijk goed maar af en toe is alle snelheid eruit waardoor het niet erg spectaculair meer is. Zeker als je dan ook nog eens iets te hoog vliegt.

    Op een gegeven moment zat hij wel bijna in de grond, ik gaf vol pitch maar de heli zakte toch nog iets verder als ik had verwacht de afstand tussen de grond en de bladen zou op dat moment niet veel meer dan 3cm zijn geweest, dus daar kwam ik goed weg.

    Ik denk dat ik dit blog 1 of 2x in de week ga updaten, zeker nu ik weer naar school moet na 2 weken vakantie heb ik waarschijnlijk toch geen tijd om iedere dag te vliegen.

    Totaal vandaag: 2
    Totaal 2010: 8
     
  6. B. de Groot

    B. de Groot

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Amstelveen
    01-02-2010

    Afgelopen weekend was het dan weer zover, indoorvliegen in Hengelo. Samen met
    Laurens ben ik zaterdagochtend op weg gegaan en na ongeveer 150km rijden konden we
    bij Tjerk voor de deur parkeren.

    Na een warm onthaal met koffie en koek zijn we natuurlijk gelijk naar de custom
    E Vibe 50 10s van Tjerk gaan kijken, het carbon frame ziet er super uit! Estetisch 100% verantwoord ;)
    Ook de kwaliteit van het carbon is fenomenaal, helemaal geen scherpe randjes, zoiets heb ik nog niet eerder gezien.
    Helaas had hij nog niet alle onderdelen binnen dus invliegen is niet gelukt dit weekend.

    Na al dit moois bewondert te hebben zijn we even wezen "buitenspelen" op een veldje
    bij Tjerk in de buurt, Laurens met zijn furion, Tjerk met de protos en ik met de Rave.
    In totaal 3 vluchtjes gedaan, veldje is een stuk groter als de speelweide hier dus het
    vliegen ging wel lekker. Voor de eerste vlucht had ik een pack van Laurens geleend,
    en die gaf duidelijk meer power als mijn eigen packs. Bij de landing van de 3de vlucht
    is wel het landingsgestel gebroken, terwijl de landing toch echt niet zo hard was. Ik denk
    dat het plastic toch niet zo goed bestand is tegen deze lage temperaturen.

    Eenmaal weer bij Tjerk thuis zijn we bezig geweest met de V-stabi setup, en
    de Jive instellingen van de E Vibe 50. Helaas waren nog niet alle linkages binnen voor
    de aansturingen dus met de V-stabi waren we al snel op een punt waarop we niet meer
    verder konden vanwege de missende linkages.

    Na het avondeten en het spelen van het "bordspel" stef stuntpiloot was het tijd om
    te gaan indoorvliegen, ik was al 2x eerder in deze hal geweest, het is een enorm grote hal
    van 4 tennisvelden naast elkaar. Ideaal om te indoorvliegen dus.

    Voornamelijk veel gevlogen met de shockflyer, aangezien het maximum vlieggewicht 500 gram is.
    Gelukkig kreeg ik toch de mogelijkheid om 2x met de Rave te kunnen vliegen, hiervoor weer een pack
    van Laurens gepakt, en indoor was het verschil helemaal duidelijk merkbaar met mijn eigen packs.

    Laurens had nog een "gelukkige" crash met zijn 250 met als enige schade de staartbladen
    de 250 van Tjerk kwam er iets minder goed vanaf, maar de staartbladen waren nog wel
    heel, waardoor Laurens dus nog een paar extra vluchtjes kon maken ;)

    Na het indoorvliegen zijn we bij Tjerk blijven slapen, om de volgende dag op weg te gaan
    naar de TRMC (de lokale vliegclub in Hengelo). Het was erg koud en er lag een hoop sneeuw
    maar ik kon na 2 maanden eindelijk weer eens vliegen met de Logo 600, en dat beviel prima.
    De eerste vlucht weer een beetje wennen, maar toch lekker gevlogen. De 2de vlucht
    de beste accu gepakt en lekker gaan freestylen, aan het einde van de vlucht
    de stoute schoenen aangetrokken en eens een inverted autorotatie geprobeerd,
    ging erg goed, en ik vond het er zelf ook wel gaaf uitzien dus dat ga ik zeker vaker
    oefenen.

    Tussen mijn vluchten door kreeg Tjerk het nog voor elkaar om zijn Protos een "KRRR" geluid te laten maken.
    (KRRR is het geluid van een heli die crasht).

    Na nog even te hebben opgewarmd in het clubhuis besloten Laurens en ik dat het tijd
    was om weer op huis aan te gaan, afscheid genomen, voor het wegrijden nog een paar
    achterwaartse donuts gedaan met de auto en toen naar huis gereden.

    Al met al een erg leuk en gezellig weekend gehad! En ook de eerste vluchten van 2010
    met de Logo gedaan :)

    Totaal weekend: 7 vluchten (5 Rave - 2 Logo)
    Totaal 2010: 15


    Het werk van Laurens: een bladescrape in de sneeuw!
    [​IMG]
    By basdegroot, shot with Canon EOS 40D at 2010-02-01

    Protos
    [​IMG]
    By basdegroot, shot with Canon EOS 40D at 2010-02-01

    Van "Brrr" komt "Krrr"
    [​IMG]
    By basdegroot, shot with Canon EOS 40D at 2010-02-01
     
  7. B. de Groot

    B. de Groot

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Amstelveen
    07.02.2010

    Doordeweeks niet gevlogen deze week, vooral veel gesleuteld aan Logo 600 #2 zodat ik straks 2 wedstrijdmachines heb.
    Op dit moment ontbreekt er alleen nog een regelaar en er moet nog het een en ander afgesteld worden. Verder nog een paar
    keer de FTM 2010 geoefend op de simulator, de choreografie is nu voor ongeveer 66% klaar alleen voor het laatste stuk moet ik nog
    wat bedenken.

    Ook kreeg ik van de week een mail van ET-Canopy, een bedrijf wat custom canopy's
    airbrusht dat de kap voor mijn Logo 600 af is. Ik vind het erg goed gelukt!
    [​IMG]
    Ik heb het kleurschema zelf ontworpen maar ET-Canopy heeft er nog het nodige aan aangepast.
    Als het goed is maken ze er nog eentje en sturen ze, ze dan op. Ben erg benieuwd hoe het er in het echt uit ziet!

    Vandaag (zondag) ondanks de kou erg lekker gevlogen, voor het eerst dit jaar weer wat
    set figuren geoefend maar om die echt netjes te vliegen moet je toch net wat meer gevoel
    in je vingers hebben :) Merk vooral dat de oude flightpowers het erg moeilijk hebben
    in de kou (deze accu's hebben vorig seizoen ongeveer 100 vluchten gemaakt), de nieuwere
    flightpower lipo doet het wel erg goed, zelfs in de kou.

    [​IMG]

    Gelukkig hebben we bij ons op de club een kachel met daarboven een plankje om de packs
    op te warmen, dit scheelt al enorm!
    [​IMG]

    Verder probeer ik met dit koude weer zo lang mogelijk
    m'n handschoenen aan te houden tot het moment van vliegen, anders zijn je handen al
    koud voordat de heli is opgetoerd...

    Totaal deze week: 8 (5 Logo - 3 Rave)
    Totaal 2010: 23
     
    Laatst bewerkt: 8 feb 2010
  8. Mopilot

    Mopilot

    Lid geworden:
    31 jul 2006
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Vlijmen
    Goed bezig Bas!
    Canopy ziet er mooi uit!
    Langzaam aan begin je echt een proffessional te worden: systematische aanpak, goed materiaal en alles zuiver gepland, top!

    Nog één opmerking, Tjerk heeft het carbon van dezelfde leverancier als ik, dus je had het carbon al eerder kunnen zien :)

    Greetz en keep up the good work!

    Michiel
     
  9. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Heb gisteren ff een oefensessie van Bas mogen meemaken en het is echt genieten. Wat mij verder opviel was hoe serieus je het helivliegen beoefend en je heb laten zien dat je je zaakjes goed voor elkaar hebt.

    Ik weet zeker dat we de komende jaren nog veel van je zullen horen.
     
  10. B. de Groot

    B. de Groot

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Amstelveen
    Bedankt voor de leuke reacties.

    @Michiel,
    ja het carbon natuurlijk ook al bij jou gezien maar jij hebt nooit
    benadrukt dat die randen zo mooi smooth waren :) Dat viel me nu pas op.
     
  11. B. de Groot

    B. de Groot

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Amstelveen
    15.02.2010

    Deze week kreeg ik wat nieuwe 3S lipo's voor de Rave binnen, turnigy 3S 2200mah 40C.
    Ondanks het koude weer heb ik toch nog de mogelijkheid gevonden om ze even uit te
    proberen op de speelweide hier in de buurt.

    Wat gelijk opvalt is dat die turnigy's veel meer power leveren als de flightpower evolights
    die ik ook voor de Rave gebruik, ze doen ook niet echt onder voor de Eon-X van Laurens
    die ik onlangs heb geprobeerd.

    M'n zusje heeft wat foto's genomen van de eerste vluchten met de turnigy's.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Verder doordeweeks niet meer gevlogen, het was gewoon te koud of ik had geen tijd.
    Wel nog wat aan Logo #2 gesleuteld, de heli is nu bijna klaar enkel kabelafwerking, anti static mod en regelaar moet nog gebeuren.

    Zaterdag nog wel 2 vluchten gedaan op de speelweide met John als "toeschouwer" dat
    was erg gezellig! :)

    Zondag wou ik nog met de Logo buiten gaan vliegen, maar toen ik 's ochtends het gordijn
    opende sneeuwde het al dus heb ik me maar even op de sim gestort. Een paar keer de
    FTM 2010 routine gevlogen, maar nogsteeds geen echte inspiratie voor het laatste deel.
    Wel nog wat leuke freestyle overganen/figuren kunnen proberen waarvan sommige er wel
    gaaf uitzagen.

    Totaal deze week: 4 (4 Rave - 0 Logo)
    Totaal 2010: 27
     
  12. Dirk Luchtmeijer

    Dirk Luchtmeijer

    Lid geworden:
    24 apr 2007
    Berichten:
    324
    Locatie:
    Lelystad
    Toch knap dat je met dit barre weer nog gevlogen hebt Bas ;) die Turnigy's blijken erg goeie alternatieven te zijn voor de dure varianten. Zelf heb ik 4 x 6s 40c besteld voor het komende seizoen dus ben ook erg benieuwd naar de prestatie van deze rakkers. Die winter mag nu wel een keer vertrekken van mij part.
     
  13. B. de Groot

    B. de Groot

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Amstelveen
    22.02.2010

    Deze week kreeg ik de regelaar voor Logo #2 binnen, een YGE 120HV. Op het
    eerste gezicht ziet het er allemaal degelijk uit, ben benieuwd of het ook goed
    werkt!

    [​IMG]

    Van de week ook een koffer voor de Rave gemaakt zodat ik die op de fiets mee kan nemen,
    naar een ander, veel groter veldje hier in de buurt.

    [​IMG]

    Woensdag heb ik daar 4 vluchtjes gemaakt en lekker kunnen oefenen, bijna een heel pack leeg gechaost
    en er zat duidelijk verbetering in op het einde van de vlucht. Ook wat tic tocs geoefend,
    aangezien de Rave niet super veel power heeft is het nog best een goede oefening om de tic tocs
    zo snel mogelijk proberen te doen zonder dat het toerental inzakt. Begonnen met side
    in tic tocs en vervolgens 4 punts tic tocs die duidelijk veel meer vermogen vragen.

    Bij thuiskomst de Rave even nagelopen, bleek dat er op sommige plekken in de main gear
    nog maar een half tandje zit. Nou is dat nog geen ramp, maar op een plek miste er ook
    2 naast elkaar, gelukkig had ik nog een gear liggen, dus die erin gestopt en vrijdag nog
    even 2 testvluchtjes gedaan. Voor de zekerheid heb ik nu gelijk maar een delrin gear besteld
    welke steviger zou moeten zijn.

    Zaterdag was ik uitgenodigd om in Almere te komen vliegen met de mensen van 3DHelifreakz,
    ondanks de harde wind en de kou was het erg gezellig! Henry heeft een
    aantal vluchtjes van de Logo gefilmd dus daar ben ik erg benieuwd naar.

    De Logo maakte helaas wel een raar fluitend geluid, wat de 3de vlucht erger werd, dus
    toen maar gestopt. Na wat overleg kwamen we tot de conclusie dat het waarschijnlijk
    een motorlager zou moeten zijn. Dus toen de Rave gepakt en daar nog een vluchtje mee
    gedaan.

    Bij thuiskomst zaterdagavond een nieuwe motor in de Logo gestopt zodat ik zondag
    gelijk kon testen of het inderdaad de motor was. Zondag zat het weer echter niet echt mee.
    Na 1 minuut vliegen begon het te regenen, en het geluid was er ook nogsteeds.
    Echter wel ietsje anders als dat het zaterdag was.

    Omdat het geluid iets anders was en het enige wat verder verandert is op de motor na
    de gear mesh is, denk ik dat het geluid van de pinion komt. Er zat namelijk nogal wat roest
    op die pinion (ik heb werkelijk geen idee waarom, is ontstaan in/na Spanje). Zondagavond
    dus even met een staalborsteltje op de dremel de roest verwijderd en de pinion een beetje
    ingevet, maar helaas nog niet verder kunnen testen.

    Al met al wel een redelijk goede vliegweek gehad, al had ik zondag liever wat meer vluchten
    gemaakt.

    Totaal deze week: 11 (7 Rave - 4 Logo)
    Totaal 2010: 38
     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2010
  14. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    En nu lekker simmen dus... Wat een grafweer.
     
  15. B. de Groot

    B. de Groot

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Amstelveen
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  16. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Mooi, mooi!
    :)

    Grt,
    Eric
     
  18. henry luchtmeijer

    henry luchtmeijer

    Lid geworden:
    4 jul 2007
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Bussum
  19. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Leuk om te volgen Bas.
    De blog vergat ik wel eens om te lezen.
    Wat maak jij toch veel vlieguren, je maakt echt een topsport van.
    Ik heb pas 3 vluchtjes gemaakt dit jaar :(.
    Maar ik ben dan ook een watje :p

    En ook een cool filmpje uiteraard !!!
     
  20. henry luchtmeijer

    henry luchtmeijer

    Lid geworden:
    4 jul 2007
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Bussum
    Bas gefeliciteerd jou trailer staat nu ook in de USA bij RC Heliresource online LINK En daar doen we het voor Show the World .... i love it
     

Deel Deze Pagina