Robbe 2540: andere WTC en nu ook Techrek

Discussie in 'Duikboten' gestart door toneburst, 23 feb 2006.

  1. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Jan, en eigenlijk ook Jos,

    8O Ik ga eens ernstig nadenken of ik mijn XXI nog wel naast die van jullie kan zetten straks...... :cry: De verschillen gaan wel opvallen. Maar ga zo door, prachtig werk!
     
  2. rob niezing

    rob niezing

    Lid geworden:
    12 feb 2006
    Berichten:
    509
    Locatie:
    eindhoven
    Hoi Jan,

    Ziet er mooi strak uit, maar dat bovenste achter dek
    hoeft toch geen probleem te zijn?
    althans ik had er gisteren geen probleem mee.
    Eerst het vertikale gedeelte pas schuren, en daarna
    het horizontale gedeelte,ik ben nu bezig met een
    schuin randje aan de binnenkant aan te brengen
    om het kieren weg te halen,dat gaat nu een
    beetje vervelend,dus stop ik er even mee,
    en straks gaan we er mee verder.

    Gr.Rob
     
  3. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Hoi Rob,

    het geheim van de smid bij dit soort nare passingen is het voorwerk waar jij nu mee bezig bent (meneer Robbe heeft de passing voor het bovendeel wel erg diep gemaakt in het onderdeel van de achtersteven) is toch wel de polyesterplamuur-huishoudfolie procedure. Het resultaat ervan zie je bij de pasnaad van Jan's romp naar achtesteven. Ook is dit de manier waarop ik de m'n 206 een beetje netjes gekregen hebt. Vooraf even goed kijken hoe je begint en je hebt een bijna strakke naad!

    Jos
     
  4. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    hoe is die procedure ??
    heb meelij met een beginnend bouwer ...
     
  5. Harrie68

    Harrie68 Guest

    He Jos,

    dat zou ik ook graag willen weten,moet ook nog iets bij werken.

    vast bedankt Jos. ( :worship: )
     
  6. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    De polyplamuur-huis(vers)houdfolie methode:

    Stel je voor dat je tweerompdelen hebt die netjes aan elkaar moeten passen dus een achtersteven aan een centraal rompdeel (zoals in het geval van de foto van 'de naad van Jan' of een bovenwaterschip aan een onderwaterschip (bij een horizontale pasnaad zoals bij mijn 206) die niet mooi past.
    In dit geval maakt het weinig wat uit of je verschil hebt tussen 'evenwijdigheid' (dus de rompdelen hebben 'ruimte' op sommige plaatsen) of 'oneffenheid' (de rompdelen 'steken uit' t.o.v. elkaar). In het geval 'evenwijdigheid' moet je op die plaatsen waar er ruimte is tussen de rompdelen aan de binnenzijde een ondersteuning maken voor je plamuur. Je moet plamuur namelijk ergens ópsmeren... Gebruik hiervoor b.v. een heel dun stukje poly.
    Haal de twee delen van elkaar en pak een stuk folie. Bekleed de plek van de niet-passende naad met het folie, en zo strak mogelijk (alsof je een condoom...). Gebruik eventueel Tesa om het folie te spannen. Bevestig de twee delen aan elkaar.
    Plamuur nu 'naar het folie toe'. Laat drogen, en draai de zaak om: dus nu het andere deel in de folie en weer plamuur. SCHUREN....klaar.

    De grap is dat huis(vers)houdfolie aan van alles plakt....maar absoluut niet aan Polyesterplamuur. Ik zal bij mijn volgende operatie wat foto's maken. Vandaag nog een foto van de resultaten van wat 206-resultaten (eerst nog andere bezigheden)....

    Duidelijk? Je moet het eigenlijk een keer gezien hebben...
    De DBVG-webmaster Raalst heeft mijn artikel over dit onderwerp ondertussen geplaatst op de website van de Duikboot-vaargroep. Link:
    http://www.duikboot-vaargroep.nl/actief/artikelen/polyfolie/polyfolie.html

    Jos
     
  7. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    goed idee,

    zet ik het op de saait !
     
  8. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
  9. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo jos

    deze foto geef nu jiist mijn probleem goed weer

    [​IMG]

    als je de rode lijn volgt dan zie je dat de vloedgaten niet strak over elkaar uitkomen.

    en als je een foto van een XXI bekijkt dan ziten die wel recht tegenover elkaar

    hier ban ik dus aan het zoeken naar een oplossing om dit te verhelpen

    enige oplossing is de gaten opnieuw in de romp fraisen op de juiste plaats

    ps wat heb je gedaan om de boven kant mooi te laten aansluiten ???
    want dat past ook voor geen meter
    ik heb twee stiften gezet die in een spantje vallen in die deksel zodat hij altijd vanboven mooi uitgelijnd zit

    groeten raf

    ps leuke tip wel dat van die folie
    komt van pas bij de XXIII
     
  10. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Hoi Raf,

    voel jezelf niet misdeeld met die verkeerde vloedgaten, want zowel Jan's als mijn boot hebben dit ook. Oplossing???? Zoals je zelf zegt: dichtplamuren en opnieuw frezen..
    De XXI van Robbe staat trouwens bol van de 'net niet goed' vloedgaten en 'makkelijker te fabriceren' foutjes. Veel hiervan zijn vrij makkelijk te veranderen (vloedgaten tussen de bovenste en middelste torpedoluik stukkie naar beneden), andere vragen wat meer plamuur en schuur werk (vorm boeg en achtersteven).
    De grote vloedgaten met de roosters laten we zo....(wij weten het maar de gemiddelde bewonderaar zal het niet opvallen).

    Jos
     
  11. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo Raf, Jos,

    Verschoven vloedgaten heb ik ook. Alleen schijnt het een beetje exemplarisch te zijn. Voor de ovale met de roostertjes heb het nog op kunnen vangen door achter wat materiaal onderin het middendeel weg te schuren, waardoor het achterschip een fractie hoger kwam. Ze zitten nog steeds niet exact in lijn, maar je moet er bijna een lineaal naast leggen om het te zien. De anderen zitten eigenlijk wel goed.

    Jan en Jos hebben ook veel meer last van een niet goed passen van het voorschip met de middensectie. Scheelt bij hen al snel 5 mm, bij mij was het rond 2 mm. Het zal productietechnisch wel lastig zijn die grote stukken ABS allemaal exact hetzelfde vacuüm te trekken. Of ze worden te snel uit het apparaat gehaald, waardoor ze niet genoeg afgekoeld zijn, en dan iets vervormen. En dan komen ze ook net iets anders in de freesmachine terrecht. Het is allemaal te verhelpen, maar wat Jos al zegt, kost wat werk... maar houd je weer van de straat, niet?
     
  12. rob niezing

    rob niezing

    Lid geworden:
    12 feb 2006
    Berichten:
    509
    Locatie:
    eindhoven
    Hoi Lex en andere,

    Toen ik jou verhaal las Lex,ben ik toch maar even
    aan het meten geslagen,gelukkig precies in lijn.
    Het achterstuk is nu in de primer gespoten,
    en heb geen kieren.

    Het voorstuk zit nu ook vast, moet nog geplamuurd worden,
    maar alles ligt mooi in lijn dus ik ga even op straat spelen.

    P.S Het zal wel exemplarisch zijn. Gr.Rob
     
  13. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo jos

    phfffffffff pak van mijn hart
    weer wat minder werk
    dus we laten ze zo hahahaha

    groeten raf
    ps daarstraks op auto compas gevaren
    niet meer normaal zo strak die boot dan vaart

    maar dat is voor een ander topic
     
  14. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo

    nog leven na het bouwen hier
    het is wel heel erreg rustig
    of allemaal al naar de nieuwjaars viering toe aan het werken


    groeten raf
     
  15. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Hoi Raf,

    teveel rust, want de bouw ligt even stil. We hebben wat toeleveringsproblemen van het aluminium voor het techrek. Pas zodra dat in elkaar zit kunnen we de uiteindelijke bevestiging maken voor het techrek in de WTC, de WTC in de boot etc. Daarna pas kan er weer wat aan de romp gedaan worden (o.a. de deks en de periscopen-boel), dit voorkomt dat we er bijna niet meer bij kunnen.

    Jos
     
  16. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Allen,

    Jos,

    Ter info, Levering van de ronde aluminium schijven zal geschieden einde van de week :wink:

    Met nieuwjaar proefvaren dan maar?? :D :D

    Groeten,

    Jan.
     
  17. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Jos,

    De Ruwe aluminium schijven zijn klaar, 14 stuks.

    Dus we kunnen los, en tussendoor nog effe twee Gato'tjes doen..... toch? 8O

    Greets,

    Jan.
     
  18. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Jan,

    Mij ben je kwijt! Ikke nie meer snap.

    Gato hier, Gato daar, goed richten en schieten maar!
     
  19. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Zooooo...

    een paar kilo aluminiumkrullen (handig voor in de kerstboom trouwens) verder zit 't concept techrek voor de UU5080 zit zo'n beetje in elkaar. Beetje traanplaat 5mm en wat M6 RVS draadeinden en je kan heel wat. Na het bepalen van de plek van de diverse R/C componenten en de duiktank nog wat aanpassen met horizontale en verticale schotten, sommige spanten nog uit-draaien en op de positie voor de hoofd ballasttank de draadeinden een stuk naar buiten zetten.
    Nu eerst de sluiting voor de WTC construeren (concept zit al wel in ons hoofd) en dan weer verder..
    Foto's zijn van de U5001 (XXI-B) van Toneburst maar de U-xxxx (XXI-A) van Jan is vrijwel identiek.

    WTC + achterschip + onzichtbaar techrek:
    [​IMG]

    De 'vellie spesial' WTC-koppeling:
    [​IMG]

    En schuiven maar....wel effe volhouden want het is wel bijna een meter:
    [​IMG]

    Daarissiedan:
    [​IMG]

    Alsof je 'n laars aantrekt zo past 't in elkaar:
    [​IMG]

    En nog wat 'detallies' van de niet òp maar ìn liggende torpedo-luiken:

    Let ook op de aangepast boeg & vloedgaten:
    [​IMG]

    En dit is de flank bakboord-flank van de U5001 (XXI-B) met 3 van de extra 6 torpedoluiken:
    [​IMG]

    En nog even 'een strak kontje'....ik kon het niet laten :lol:
    [​IMG]

    Nog wat andere foto's toegevoegd aan de XXI-galerij ( http://foto.modelbouwforum.nl/thumbnails.php?album=979 -laatste drie pagina's- ) maar die voegen niet echt veel meer toe.

    Zo..en nu een :proost:

    :bye:

    J & J 'Project 5080' (Joined Venture)

    P.S. ik heb GEEN muizen in m'n muur :bad-words: ....was een beetje lekkage geweest en de rot zit er in. Is niet representatief voor de rest van m'n 'Atelier' trouwens
     
  20. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Jos,

    Ziet er mooi uit, in dat techrek kun je wel wat kwijt. Ik zal trouwens de positie van mijn duiktank eens exact opmeten. Bij mij ligt het midden van de tank een gractie voor het midden van de toren, en dan is ze in balans. Bij jullie zal het met de grotere WTB wel anders uitpakken, maar dan heb je een idee.
     

Deel Deze Pagina