Stel dat je dat wil, moet je al richting reductie 6:1 gaan, zal je zo belast rond de 3300 tot 2500 rpm uit kunnen komen. Even zo gegokt. Een goede reductie heeft een verlies van 0,05% (eta). Daar staat tegen over dat je de motor op een uitmuntend rendement kunt zetten, van zo een rond de 68 tot 72% wellicht iets hoger? Met een hogere spanning 12V lukt dat nog beter. Dat is vooral voor slanke rompjes waar je niet veel accumassa in kwijt kunt. Heb je toch nog een behoorlijke vaartijd.
Maar een duwboot... daar kan je zoveel accu in kwijt dat je tot slaapverwekkens toe door kunt varen
Wat je wel hebt....is een lawaaierige reductiekast (kan een pokke herrie zijn). Met een dure planetair van Hacker, Maxxon of Kontronik heb je dat gegier neit niet, en krijg je een fraai accuboormachine geluid. Nadeel... dat soort boxjes komen voor een prijsje boven de 70 euro. Voor zo een model paarlen voor de zwijnen... of vlaggen op modderschuiten... Dus dat doe je niet zo heel snel, tenzij je een handigheid hebt die dingen voor een scheet en 3x knikkers aan te schaffen.
Heb een reductie kast + binnenloper op een modelvliegert gezet. Klinkt als een Makita, maar dan mooier.. en vliegt lang... gelukkig niet slaapverwekkend. En dat doe je eigenlijk alleen omdat de aandrijvingsunit heel slank moet zijn. Omdat er eenvoudig weg niet een grote 'klont' motor op de bok past, je wel veel vermogen nodig hebt.
Andere bron van aandrijving kan een accuboor zijn. Daar zitten planetaire gearboxen in. En kan je lellen van schroeven aandrijven. Een accuboor met een defect accupakket heb je niks aan, daar de accupakketen meestal onbetaalbaar worden aangebodent. Er zitten puike motoren in. Dat op de kop zien te tikken... mag niks kosten zoiets.
Exact wat NPS schrijft... In een duwboot zet je dan maar laagtoerige stiller e-motoren met een hoog koppel en niet zo een hoog rendement, maar dat maakt toch niet uit. Motoren overbelasten is uit den boze. Motor heter dan 85 graad en het is over en uit.
Je bent dan niet aan het aandrijven, maar het heelal aan het verwarmen. De je energie gaat niet naar de schroef, maar is druk bezig de boel te slopen. Je schroef gebruik je eigenlijk dan als rempedaal.
Dit soort aandrijfconceptjes zijn uitvoerig besproken in de vele draadjes. 'Robbe Happy Hunter' even als zoekleidraad.
Nu is het zo dat Robbe weer een doorstart heeft gemaakt, zei het in veel kleinere omvang dan ooit... maar die fijne motoren weer leverbaar zijn. Die komen niet voor 5 euronauten, wel iets meer. Maar dan heb je wel een geschikt aandrijvinkje voor het toekomstige bootje. En dat is even veel waard als een van buiten mooi gebouwd model. Geld kost het toch... Blikkie verf alleen al... kost een godsvermogen... maak je romp maar nat!
Gr Bas