Robbe .8484 Lithium top equalizer

• Topicstarter Topicstarter Bart1248
  • Startdatum Startdatum
B

Bart1248

Guest
Hallo,

Ik heb sinds kort de grote broer van de 6s balancer gekocht oftewel de 12s.
Nu heeft deze equalizer een mode om LiPo en LiFe te laden.

Weet iemand het verschil tussen de LiPo en de LiFe?

Verder kan ik mijn lipo niet echt lekker aansluiten, aangezien er 12 cellen op passen en 14 connectorpinnen heb weet ik niet welke ik moet gebruiken.
Kan het kwaad als je bijvoorbeeld een in de verkeerde volgorde gesoldeerde lipo aansluit op de voltage sensor..?
En dan bedoel ik specifiek de "-" van de lipo ergens op de cel-registratie pin..

Verder werken normale simpele laders via de voltage-sensor om te laden.
De 12S en waarschijnlijk de 6S hebben een "+" en "-" aansluiting.
Een iemand vertelde me dat deze aansluitng uitluitend nodig is als je je LiPo wil snelladen.
Ik krijg echter geen reactie uit de equalizer als ik deze twee niet aansluit.

Mijn lader (infinity 3) herkend de equalizer ook niet, ik kan de lader niet de opdracht geven om spanning en stroom te versturen naar de equalizer.

is er soms iets wat ik over het hoofd zie?
Nu heb iik het idee dat er ergens een fout in het apparaatje zit.

Ik zie jullie reacties erg graag tegemoet..!!

Bart

Het antwoord op de meeste vragen die je stelt moet toch terug te vinden zijn in de handleiding van je equalizer???

Ik heb nog even op de site van Robbe gekeken maar de handleiding kan ik daar niet vinden.

Met vriendelijke groet,

N.P.S.

Dat dacht ik ook, maar de handleiding is bijzonder beknopt (3eff. pagina's per taal)..
Van robbe ben ik gewend veel info te krijgen.
De vragen die is stel worden niet besproken in de manual.

LiPo en LiFe staat dat er een klein spanningsverschil is namelijk:
LiPo: 3.00V
LiFe: 2.50V

En dat je de (adapter)kabels kan bestellen onder de voglende nummers:
no.4025 3P
no.4026 4P
no.4027 5P
no.4028 6P
no.4021 7P
Niks beschreven over de aansluitngen e.d.

ook niet over de koppeling tussen de Infinity III en de equalizer.
Nu heb ik veel ervaring met NiCD en NiMH maar niet met lipo's, vandaar dat ik voorzichting ben ik wil weten hoe het in elkaar staakt..

Li-Po en Li-Fe zijn totaal verschillende accutypen, die niet uitwisselbaar zijn. Zelfs de uitgangsspanning is anders. Dus geen Li-Po accu's laden in de Li-Fe stand of Li-Fe accu's laden in de Li-Po stand.

Die adapterkabels maken dan waarschijnlijk het aansluiten van de accupakketten met verschillende aantallen cellen mogelijk.

Met vriendelijke groet,

N.P.S.

Hallo Bart,
Welkom op het forum.
De equalizer sluit je aan tussen lader en lipo.
Daarnaast moet je de sensorkabel aansluiten (balanceerstekker). Op de equalizer zal waarschijnlijk de min aansluiting voor de balanceerstekker aangegeven worden met een zwart driehoekje. Deze moet overeenkomen met de zwarte draad van de balanceerstekker van de lipo. Elke volgende pen is dan 1 cel.

Bedankt!

Ik ben niet echt een newbie hier op het forum, ik heb alleen een andere account aangemaakt..

Nu heb ik de meeste antwoorden, maar niet of de equalizer autodetect is qua + en - van de voltage sensor.
Heel simpel geconstateerd:
Een aansluitnig van een 7 polige connector, een 5 polige connector als ik me niet vergis te koop, dus je kan nog steeds 2 pinnen per master of slave positie fout zitten.
Misschien maakt de onderstaande tekenreeks een beetje duidelijk..
1 2 3 4 5 6 7
* * * * * * *

* * * * * N N
N * * * * * N
N N * * * * *

N betekend in dit geval niet aangesloten

Kortom de vraag als de - op een andere positie zou komen (per ongeluk) oftewel een + op de - positie.
Kan dat ding daar tegen??
En als laatste moet de grote + en - pool aangesloten zijn of kun je alleen op je balanceerstekkenr laden??

Altijd er voor zorgen dat de zwarte draad (-) van je balanceerstekker op aansluiting voor de - komt. Dit is dacht ik het uiterste pennetje bij de grote aansluitingen. Doe je dit verkeerd om, dan heb je grote kans enige onderdelen eruit te fikken. De grote aansluitingen zijn nog steeds nodig, hierdoor wordt namelijk geladen. De balanceerstekker is voornamelijk voor het doorgeven van de individuele celspanningen naar de equalizer en het equalizeren zelf. Met betrekking tot de sensorkabel, zodra je een lipo correct hebt aangesloten kan je door te bladeren in het menu van de Infinity 3 uitkomen op een pagina met een grafische en numerieke weergave van de celspanningen.

Hoop dat dit je wat op weg helpt :)

Rik

Ok, bedankt voor de hulp, de problemen zijn opgelost.

Inderdaad krijg ik de grafische info en de celspanningen op het display te zien!

Het maakt dus niet uit hoe de voltage-stekker in het apparaat word gestoken maar de equalizer werkt alleen als de stekker met de zwarte - draad aan de kant van het masterpijltje zit.

Greetz, Bart

Back