robbe 960-6 bec aansluiten

De motor aansluitingen van mijn esc (robbe 960-6) hebben op het einde gewoon een stuk ontblote draad.
De eindpunten van de aansluitdraden van de motor hebben een banaan achtig iets.
Hiervoor heb ik busjes die ik op de eindpunten van de motor aansluitdraad schuif (dus het banaan stuk van de motor past in dit busje)
Echter de andere kant van het busje (waar dus de batterij draad in moet) heeft gewoon een gat, waar de draad van de batterij dus inpast, maaar er is niets om dit vast te zetten (geen vijsje oid)
Moet ik dit nu zelf solderen; door er solduur te laten inlopen en dan de draad erin te duwnen, of zijn er andere systemen voor?

Raar genoeg vind ik dus nergens in manuals hier iets over terug, noch in die van de esc, noch die van motor. Lijkt mij toch een vrij belangrijk punt dat dit goed vast zit. Zal dus een iets te novice vraag zijn veronderstel ik;)

PS. de aansluiting van de bec, die moet toch in de throttle channel van de receiver? Dus deze geeft zowel spanning aan de receiver en fungeert als throttle channel?

Een ESC met BEC wordt aangesloten op het gas-kanaal. De drie-aderige kabel tussen ESC en ontvanger verzorgt de voeding van de ontvanger en servo's en geeft het gas-signaal van de ontvanger door aan de ESC.

Op de drie motoraansluitingen van de ESC worden gebruikelijk contra-stekkers (busjes) gesoldeerd. Goed in elkaar passende vaak vergulde stekkers (pennen) en contra-stekkers (busjes) zijn verkrijgbaar bij de modelbouwhandel.

Aan de accu aansluitingen wordt altijd een busje en een stekker gesoldeerd van hetzelfde formaat al op de accu. Dit om verkeerd-om aansluiten te voorkomen. In het soort connector dat hier wordt gebruikt is meer variatie mogelijk. Vaak zie je 2 of 4 mm goudconnectoren (de busjes en pennetjes), maar ook ander typen connectoren worden gebruikt. De keuze is persoonlijk en afhankelijk van de maximale stroomsterkte. Van belang is in ieder geval dat het hufterproof is (onmogelijk om verkeerd-om aan te sluiten).

Vergeer niet alle (contra)stekkers met krimpsok te isoleren zodat als de stekkers in elkaar zitten er geen metalen delen bloot liggen.
Kortsluiting leidt gegarandeerd tot vuurwerk! Ook het verkeert om aansluiten van de accu is de kortste weg naar het definitief vernielen van van de ESC.

Solderen is de enige betrouwbare methode voor het aanzetten van connectoren. Alle andere methoden zoals bananenstekkers met schroefjes werken niet bij hoge stromen.

Solderen is iets meer dan "er wat tin in laten lopen". Als je weinig ervaring hebt met goed solderen zoek dan hulp bij een ervaren soldeerder.

Laatst bewerkt:
Een ESC met BEC wordt aangesloten op het gas-kanaal. De drie-aderige kabel tussen ESC en ontvanger verzorgt de voeding van de ontvanger en servo's en geeft het gas-signaal van de ontvanger door aan de ESC.

Op de drie motoraansluitingen van de ESC worden gebruikelijk contra-stekkers (busjes) gesoldeerd. Goed in elkaar passende vaak vergulde stekkers (pennen) en contra-stekkers (busjes) zijn verkrijgbaar bij de modelbouwhandel.

Aan de accu aansluitingen wordt altijd een busje en een stekker gesoldeerd van hetzelfde formaat al op de accu. Dit om verkeerd-om aansluiten te voorkomen. In het soort connector dat hier wordt gebruikt is meer variatie mogelijk. Vaak zie je 2 of 4 mm goudconnectoren (de busjes en pennetjes), maar ook ander typen connectoren worden gebruikt. De keuze is persoonlijk en afhankelijk van de maximale stroomsterkte. Van belang is in ieder geval dat het hufterproof is (onmogelijk om verkeerd-om aan te sluiten).

Vergeer niet alle (contra)stekkers met krimpsok te isoleren zodat als de stekkers in elkaar zitten er geen metalen delen bloot liggen.
Kortsluiting leidt gegarandeerd tot vuurwerk! Ook het verkeert om aansluiten van de accu is de kortste weg naar het definitief vernielen van van de ESC.

Solderen is de enige betrouwbare methode voor het aanzetten van connectoren. Alle andere methoden zoals bananenstekkers met schroefjes werken niet bij hoge stromen.

Solderen is iets meer dan "er wat tin in laten lopen". Als je weinig ervaring hebt met goed solderen zoek dan hulp bij een ervaren soldeerder.

Ok thanks, dat was een zeer duidelijke uitleg.

Ik heb dus 3 van die goude busjes. De ene kant van het busje schuift over de banaan pluggen van de motor. Jij zegt dat dit niet echt aan te raden is, maar in mijn geval was de motor geleverd met deze pluggen aangesoldeerd,dus veel keuze heb ik niet. De andere kant van het busje daar moet dus de draad van de ERC in. Als ik het dan goed begrijp moet ik dit solderen?

Ik vind het gewoon nogal een eigenaardige manier, omdat de enige manier hier is solduur in het busje te laten lopen en nadien de draad erin te duwen.
Wat uiteraard niet zo eenvoudig zal gaan vermits daartegen de tin afgekoeld is enz enz dus ik wil nog even weten of dit echte de bedoeling is? :)

Solderen van connectoren is een normale gang van zaken en alle ESC worden zonder de aangesoldeerde connectoren geleverd. Zo heb je de mogelijkheid connectoren naar je eigen wensen te gebruiken.

Nee, zo soldeer je niet! Als je tin in de buisjes laat lopen is dit afgekoeld voodat het aan de draden kan hechten. Het is allemaal niet zo moeilijk, maar een verkeerd gesoldeerde connector voor de accuaansluiting kost je je toestel als deze loslaat. De stroomvoorzienig via de BEC valt dan uit.

Zoek even hulp bij iemand met de nodige soldeerervaring.

Bananenstekkers aan een motor? Komt me nogal onwaarschijnlijk over. Weet je zeker dat dit geen goudconnectoren zijn. Een foto zou verhelderend zijn.

Cool! Die videos zijn super.

Trouwens, de motor klemmen zijn te vergelijken met deze:
332650.jpg

Ze zitten reeds op de aansluit draden van de motor, zijn dus kleine banaan klemmen maar met een stuk of 6 van die 'contact boogjes' (een doorsnee banaan stekker heeft er meestal 2/3).
Dus langs de kan van de ERC soldeer ik de contactpunten op de busjes.
Langs de kant van de motor schuif ik ze dan in elkaar.

Btw; is er ook zoiets als een on/off switch? :)
Ik zie op de gegeven wire diagrams (noch in de manuals) nergens een switch tussen batterij en ERC.
Op de ERC zelf is ook niets te vinden...

Als de connectoren aan de motordraden lijken op die van bovenstaande foto dan is er sprake van goudcontacten die op de motoraansluitdraden zijn gesoldeerd.

Sommige ESC's hebben een aan/uit schakelaar die uitsluitend de 5 Volt naar de ontvanger en servo's schakelen. In de meeste gevallen is zo'n schakelaar overbodig. Alles wordt aangezet door de accu aan te koppelen. Een schakelaar tussen de ESC en de accu wordt nooit toegepast i.v.m. de verliezen in de schakelaar en de extra gevoeligheid voor storingen.

Als de connectoren aan de motordraden lijken op die van bovenstaande foto dan is er sprake van goudcontacten die op de motoraansluitdraden zijn gesoldeerd.

Sommige ESC's hebben een aan/uit schakelaar die uitsluitend de 5 Volt naar de ontvanger en servo's schakelen. In de meeste gevallen is zo'n schakelaar overbodig. Alles wordt aangezet door de accu aan te koppelen. Een schakelaar tussen de ESC en de accu wordt nooit toegepast i.v.m. de verliezen in de schakelaar en de extra gevoeligheid voor storingen.

Ok thanks

Back