Robbe AIR CONTROL 819 (geen lipo versie )

• Topicstarter Topicstarter ^herman^
  • Startdatum Startdatum
H

^herman^

Guest
Ik heb zo'n aircontroll. En vroeg mij af of ik deze kon gebruiken met een 2SP1 lipo pack.

Nou zie ik dat er een nieuwe "819" uit is welke WEL expliciet lipo's ondersteund.

Echter ik heb niet kunnen acherhalen waar de 819 nu op afslaat. Ik heb het even gemeten en het zal iets van 5.6 v zijn.

Weet iemand hier meer van. En zou ik het gokje kunnen wagen :)

Hoi hoi,

Ik gebruik al mijn oude niet lipo regelaars i.c.m. 2 cellen lipo's. Mijn ervaring hiermee is erg goed.
De "gewone"regelaars kappen af wanneer de spanning onder belasting in de buurt van de 5 volt komt. Als je de cellen dan nameet ( doe ik bijna nooit meer), hebben ze altijd nog meer dan 3 volt per cel onbelast. (nadat je motor 1 keertje is afgelslagen, land dan ook zo snel mogelijk).
Al jaren vlieg ik met lipo's, ook noname's van de eerste generatie's (2 a 3, 5 C max.) Ze zijn allen al vaak gebruikt, en er heeft nog nooit één de geest gegeven.

Groetjes Aaalie

Zoiets had ik ook bedacht ja. Zo'n motor is natuurlijk een relatief grote belasting. Als die weg valt schiet het voltage dus net zo als bij NICAD/NIMH cellen weer wat omhoog.

Ik ben voldoende gerust gesteld. En ga het gewoon is proberen.
Ik zal een multimeter mee nemen. Ik vraag me trouwens ook af hoe critisch dat volt verhaal is. Als je 1x te laag zit kan je dan al je cellen weg gooien. Of is het alleen maar ERG slecht en kan jem et een slow laad modus van je lader ze nog langzaam "oppeppen"

Lipo's zijn voor mij nog relatief nieuwe accu's vandaar deze beginners vraagjes ;)

^herman^ zei:
Ik vraag me trouwens ook af hoe critisch dat volt verhaal is. Als je 1x te laag zit kan je dan al je cellen weg gooien. Of is het alleen maar ERG slecht en kan jem et een slow laad modus van je lader ze nog langzaam "oppeppen"

Lipo's zijn voor mij nog relatief nieuwe accu's vandaar deze beginners vraagjes ;)
Helaas betekent het te ver ontladen van LiPo's bijna altijd het einde van de LiPo's. De oorzak is dat de cel-chemie intern totaal verstoord wordt. Wat er dan precies kapot gaat weet ik niet maar je bent wel het overgrote deel van de capaciteid kwijt.
Let ook op met het laden van LiPo's, dat gaat totaal anders dan NiCad of NiMH! Bij LiPo's bestaat niet echt zo iets als langzaam of snelladen. LiPo's kan je op één manier laden, de goede. Doe je het anders dan kost dat binnen de kortste keren een nieuwe accu of misschien nog wel erger. Er zijn voldoende plaatjes en fimpjes op dit forum te vinden van LiPo's die in de fik zijn gevlogen!
Ik wil je ook nog een advies geven: Ga eens met de zoek functie op zoek naar de vele stukken die er al over LiPo's zijn geschreven. Daar kan je misschien nog wat van leren.

>Let ook op met het laden van LiPo's, dat gaat totaal anders dan NiCad of >NiMH! Bij LiPo's bestaat niet echt zo iets als langzaam of snelladen. LiPo's >kan je op één manier laden, de goede.

Constant voltage constant amperage. De laad technieken zijn mij inmiddels bekend. Ook is het overladen mij bekend. Het is moeilijk te ontgaan wat er precies gebeurd als je een lipo pack overlaad :) Die reactie is intresant genoeg om filmpjes van te maken.

De andere kant van het lipo verhaal is mijn inziens onderbelicht.

Bij Nicads weet ik wel wat er mis kan gaan ;) Het vormen van draden tussen de plus en de min pool waardoor de cel zichzelf ontlaat.

Eventueel op te lossen door het overbekende "zappen"

Maar voor lipo's is dit allemaal nog vrij onbekend. Als jij zegd dat de "Cel chemie" verstoord raakt. Begin ik heel erg zeenuwachtig te worden. Dan begind mijn mantra namelijk.

"Wat gaat er toch precies mis onder die 2.5 volt"

^herman^ zei:
Als jij zegd dat de "Cel chemie" verstoord raakt. Begin ik heel erg zeenuwachtig te worden. Dan begind mijn mantra namelijk.

"Wat gaat er toch precies mis onder die 2.5 volt"
Ernst Grundmann zei:
De oorzaak is dat de cel-chemie intern totaal verstoord wordt. Wat er dan precies kapot gaat weet ik niet maar je bent wel het overgrote deel van de capaciteid kwijt.
Zoals ik al geschreven heb dat weet ik niet precies! De afgelopen jaren heb ik me voor m'n werk behoorlijk verdiept in de NiCad en NiMH accu's. De LiPo's zijn voor mij ook nog erg nieuw maar ik probeer het wel zo veel mogelijk van te weten te komen. De fabrikanten houden echter diverse dingen "geheim". De concurenten kijken ook rond op het internet en men wil hen niet wijzer maken dan ze al zijn. Wanneer je dus naar info zoekt over wat er dan precies gebeurt wordt er alleen gezegd dat de cel-chemie wordt verstoord en het elektrolyt wordt "afgebroken", wat dat ook betekenen mag.
Je hoeft niet bang te zijn voor brand en dat soort dingen, dat gebeurt alleen wanneer je de LiPo te snel of over laad. Te ver ontladen levert geen gevaar op behalve dat je accu er kapot van gaat. Pogingen om dergelijke accu's toch weer te laden KUNNEN wel gevaarlijk zijn. Zeker wanneer geprobeerd wordt om met hoge stromen de accu weer "op te peppen".

Back