Robbe Arcus electric met bouwverslag :mrgreen:

Na wat twijfel tussen de Easyglider Electric en de Robbe Arcus met motor en klapprop, heb ik vandaag de knoop doorgehakt en een Arcus gehaald :D Zaken als de kaarsrechte door Robbe reeds geplakte en voorbereide romp, mooie slanke bouw, motorophanging en nog wat details, heb ik deze minder bekende concurrent van de Easyglider het voordeel van de twijfel gegeven :P

Gezien er hier nog maar weinig ervaringen over de Arcus te vinden zijn, zal ik een poging wagen wat foto's te schieten tijdens het opbouwen (kan even duren :oops:, behoorlijk druk) en deze hier te droppen. T.z.t. zal ik ook laten weten wat mijn vliegbevindingen zijn en wat filmpjes posten 8)

Zal meteen aftrappen met wat plaatjes :)

De doos met het nieuwe speelgoed
2007_0616_Arcus_01.jpg

Natuurlijk direct even in elkaar gestoken
2007_0616_Arcus_02.jpg

Mooie slanke vleugel
2007_0616_Arcus_03.jpg

Manhoog...
2007_0616_Arcus_04.jpg

Met stukkie tape de staart compleet gemaakt voor de foto
2007_0616_Arcus_05.jpg

Set bestaat uit Arcel schuimdelen, handleiding, koolstof staaf (Rechts), stangen bediening rudder/hoogte, zakje kleindelen en de stickerset.
Leuk extraatje is het startelastiek, compleet met grondharing, lijn etc... de Arcus heeft standaard een trekhaak onder de romp zitten.
2007_0616_Arcus_06.jpg

Borstelloos motorje, 3 cel Lipo 1800mAh, kleine delen & kabels, iets overgedimensioneerde RCsport servo's, Art-tech regelaar en Graupner R16scan ontvanger.
2007_0616_Arcus_07.jpg

Heb alles deze keer bij Coenraad gehaald, de huisleverancier had geen Arcus voorradig. Spinner en nog wat kleine delen worden nagestuurd.

Wat leuk... ik zit op mijn (bij 2brothersRC) bestelde Arcus te wachten, kan ik achter je aan bouwen... (nou ja, bouwen, het is meer aankleden...)
Ik vind het ding zo wit eigenlijk ook wel mooi, die Arcus stickers zijn aardig maar ook weinig persoonlijk... ik overweeg de onderkand van de vleugels een contrasterende kleur te geven, en of ik die stickers dan gebruik zal ik nog wel zien.
Een Arcus-vlieger bij mij op de club heeft nog van die versterkte tape onderop de romp geplakt, dan beschadigt-ie niet zo gauw als-ie eens niet op zacht gras terecht komt.
Is die doos ook een beetje geschikt om er een transportkoffer van te maken, zoals met de EasyGlider wel wordt gedaan?

Bart

bdoets zei:
Een Arcus-vlieger bij mij op de club heeft nog van die versterkte tape onderop de romp geplakt, dan beschadigt-ie niet zo gauw als-ie eens niet op zacht gras terecht komt.

Bart

ja Henk met zijn Arcus,
ik vind de stickers erg mooi hoor voor op de bovenkant het heeft wel wat!
Arcus vliegt echtheel goed :P

succes er mee :D

Bart

Kleine update, ben met electronica begonnen :D
Soldeerwerk van Lipo, regelaar en motor is klaar 8) Verlengen van rolroerservo's volgt na het inbouwen ervan en bepalen van plek voor de ontvanger ...

Alles werkt inmiddels, ontvanger is ingesteld op juiste kanaal (Scan ontvanger van Graupner) en motortje draait.

IMG_8386.jpg

IMG_8388.jpg

IMG_8402.jpg

Hey,

Mooi toestel. En erg leuk, zo'n uitgebreid verslag! Heb je ook overwogen om misschien de motor bovenop te plaatsen i.p.v. in de neus?
Zelf heb ik een gondel op de EasyGlider, en het staat en vliegt erg goed.

Greetz van Aldert

Aaalie zei:
Hey,

Mooi toestel. En erg leuk, zo'n uitgebreid verslag! Heb je ook overwogen om misschien de motor bovenop te plaatsen i.p.v. in de neus?

Greetz van Aldert

dat wil ik wel eens zien lijkt me best gaaf!
foto?

Bart

Aaalie zei:
Hey,

Greetz van Aldert
Nope, heb ik niet overwogen, ga ik ook niet overwegen ;)
Heb alles in huis om motor op neus te zetten, Arcus is daarop ook voorbereid, motorsteun zit erbij 8)

Staat hier iets van in het Easyglider topic ?? Heb daar al behoorlijk wat pagina's doorgespit, maar heb nog geen andere aandrijving dan in neus gezien.. :?

Groet,
Rob

Mijnheer Rob zei:
Aaalie zei:
Hey,

Greetz van Aldert
Nope, heb ik niet overwogen, ga ik ook niet overwegen ;)
Heb alles in huis om motor op neus te zetten, Arcus is daarop ook voorbereid, motorsteun zit erbij 8)

Staat hier iets van in het Easyglider topic ?? Heb daar al behoorlijk wat pagina's doorgespit, maar heb nog geen andere aandrijving dan in neus gezien.. :?

Groet,
Rob

motoropzet.jpg

Greetz van Aldert

Ik heb zojuist eens gebeld met 2bros of mijn Arcus er al was.
In de 1e week van juni was me beloofd dat-ie er voor het eind van juni zou zijn. (Dat had hun leverancier gezegd.)
Maar hij is er dus nog niet, en er is geen kijk op wanneer hij er wél zou zijn...
Tja, terug naar af, de opties zijn weer open. De Robbe ASW15 is ook nog niet leverbaar.
Er zijn natuurlijk best winkels die de Arcus hebben liggen, maar juist omdat ik in de toekomst voorzie voor allerlei klein spul bij 2bros te komen (en vaak duurdere zaken via internet elders zal bestellen) dacht ik om dit hele toestel nu kompleet bij hen te kopen.
Of gewoon een klasse overslaan en een Cularis kopen? 8O
Die hebben ze in ek geval liggen...

Bart

Word net gebeld door 2bros, de Arcus is gisteren wél aangekomen! Dus moet ik vanmiddag nog even naar Bussum... feest!

Okee, hij is in huis. ik ontdek wel dat ik nu nog geen stekkertjes heb om de lipo aan te sluiten... die kan ik dinsdag dus pas halen. Maar, dat geeft me in elk geval plenty tijd om de Arcus mooi af te werken, beetje te spuiten etc.
Zondag & maandag heb ik tenminste wat te doen, ook als het takkeweer is.

Bart

Ik weet niet waar Mijnheer Rob uithangt... misschien is-ie wel op vakantie, zijn Arcus bouwverslag ligt er wat verlaten bij en misschien vindt hij het niet erg dat ik ondertussen mijn eigen Arcus-bouwerij laat zien.

Ik had dus de Arcus ARF besteld, gewoon om van het uitgezoek van een setup af te zijn. Wat niet wegneemt dat ze bij 2bros vergeten zijn om er een paar stekkertjes bij te doen om de ESC met de lipo te verbinden... maar het is toch niet zulk vliegweer, dus dat haal ik morgen nog wel even op.

Een paar dingen vielen me op. Om te beginnen zit de hele bups bij mij in een andere doos dan bij Mijnheer Rob... misschien komt dat omdat ik de ARF heb? Een aantal van de (toch al niet ingewikkelde) bouwhandelingen zijn ook al voor me verricht, hoewel niet allemaal even zorgvuldig. Als ik zelf de plastic cockpitkap op de Arcel cockpitkap zou hebben gelijmd dan had het waarschijnlijk strakker gezeten... hoewel, ik ben ook nogal eens slordig met knutslewerkjes... en zo zijn er nog wat kleinigheden.

Van een andere Arcuspiloot (Henk van Uchelen) wist ik al dat de constructie van het hoogteroer niet zo sterk was. De linker- en rechterhelft van het roer zijn verbonden door een balkje Arcel van ongeveer 1x1 cm, en omdat het hele roer scharniert op het materiaal zelf, en de roerhevel uiteraard aan één kant zit, kan je duidelijk zien dat de andere kant van het roer niet zo erg meekomt. Ik heb dus om te beginnen het roer losgesneden, en de scharniertruc met een oude diskette die ik hier ergens op het Forum heb gevonden, uitgevoerd. Vervolgens (want ik bleef de verbinding tussen de twee helften ook wel erg flimsy vinden) heb ik een uitsparing langs de scharnier gesneden en daar een carbon staafje ingelijmd. De scharnierlijn had strakker gesneden kunnen zijn, maar in elk geval scharniert het nu heel licht en de linkerhelft komt helemaal mee:

p1070001yg8.jpg

Het blijft een beetje gek dat de hevel een deuk duwt in het stabilo, maar als het allemaal aan een servo hangt dan zal dat waarschijnlijk wel meevallen.

Ondertussen had ik de onderkant van beide vleugels (en inmiddels ook het stabilo) rood gespoten, met een speciale spuitbus van Robbe (ja, speciaal geschikt voor Arcel). Dat spul bleek een beetje moeizaam te dekken, dus ik heb een heleboel lagen moeten doen... en nu is de bus dan ook leeg. Uiteindelijk is de dekking wel okee, maar dan ook maar nét!
Toen ik de vleugels met elkaar verbond viel me op dat dat niet denderend paste:
p1070006mv7.jpg

In het deel waar de pijl naar wijst, zit klitband op beide vleugelhelften om de vleugel beter samen te houden... maar de dikte van het klitband is niet meegerekend met hoe de twee vleugelhelften in elkaar passen, daarom blijven ze overal 3 mm wijken. Als je de vleugel in de romp schuift betekent dat ook dat de zaak niet zo mooi op de romp aansluit.
Ik heb dus één van die klitbandjes verwijderd, 3mm Arcel weggesneden, en het klitband teruggeplakt. Dat leek wel mooi... maar toen bleek dat de carbon verbindingsstaaf van de vleugel wél was uitgemeten op de extra dikte van dat klitband! Dus, ook nog 3 mm van die carbon staaf afgezaagd... en nu past het wel mooi.

Voor:
p1070007es8.jpg

Na:
p1070008pv3.jpg

Elders hebben we op het forum een zoektocht gehad naar wat ik Industriëel klitband noemde, dat blijkt Duotec te heten en een 3M product, dat bij Conrad te koop is. Tzt zal ik dit klitband denkelijk vervangen door een stukje Duotec, dat lijkt me mooier.

Eigenlijk kan ik er nu niet veel meer aan doen tot ik de lipo kan aansluiten; ook de zender programmeren moet daarop wachten.

Overigens zit er een Y-kabel bij om de aileronservo's te verbinden. Die ga ik denk ik niet gebruiken, want ik wil de ailerons omhoog kunnen klappen om als remklep te kunnen gebruiken, en dat lijkt me niet te kunnen als ze samen op één kanaal aan de ontvanger zitten... ik moet daar trouwens nog een slider voor bestellen op mijn Futaba FX-18, dus in eerste instantie zal ik 'm zonder die optie vliegen, maar het lijkt me handiger om wel meteen de programmering al te maken met de servo's gescheiden.

O ja, een paar van die stickers kan ik er nog op plakken. Niet alles denk ik... in combinatie met de rood gespoten onderkant van vleugel en stabilo vind ik 'm nu wel fraai, maar mijn vrouw vind de vleugelsticker mooi, dus komt die er op... :) later komt er ook nog wel een fotootje van hoe het is geworden...

Bart

Hai Bart,

Ziet er goed uit ...ben benieuwd hoe het vliegen bevalt....en natuurlijk hoe hij helemaal geworden is

Suc6
Ferdy

bdoets zei:
Ik weet niet waar Mijnheer Rob uithangt... misschien is-ie wel op vakantie, zijn Arcus bouwverslag ligt er wat verlaten bij en misschien vindt hij het niet erg dat ik ondertussen mijn eigen Arcus-bouwerij laat zien.

Hoi Bart,
Geen enkel probleem met jouw Arcus bouwerij verslag/foto's :D

Zoals ik deze post al opende, heb ik het erg druk op het moment en kom ik niet erg veel aan het bouwen toe... :oops:
Maar geen zorgen, ik ben aan dit verslag begonnen en maak het t.z.t. ook af, met de nodige foto's, geschoten tijdens de bouw 8)

Hoogteroer ben ik zelf ook nog niet enthousiast over, dat ga ik wellicht ook eens aanpassen, maar zoals het er nu uit ziet, ga ik er eerst eens mee vliegen :thumbsup:

M'n broer is al wat verder en mailde me wat plaatjes, ik zal zijn plaatjes hier vast posten :twisted:

Tijdens het plakken van de staart, bleek de romp behoorlijk getordeerd te zijn, met onderstaande resultaat:
DSCF0001.jpg

De romp bleek gelukkig goed te reageren op wat voorzichtig toegepast geweld :P
DSCF0003.jpg

Motor op z'n plek, servokabels van rolroeren blijken voldoende lang
DSCF0002.jpg

Zo ver heeft ie 'm inmiddels af
DSCF0004.jpg

Ik ben intussen begonnen met vleugels, servos passen erin en kabels worden langer gemaakt. Servo's ga ik er op advies met siliconenkit in zetten. Dat zit vast maar is nog wel los te krijgen en redelijk goed van de servo te verwijderen :idea:

De spinner is nog steeds niet binnen :( zou eind vorige week op de post gegaan zijn, misschien morgen...

Ik ga 'm vliegen met een 3cel LiPo accu, daar moet ik ook nog plaats voor zien te vinden, de ruimte onder de vleugel is onvoldoende, daar past ie niet tussen :| Eens kijken waar het zwaartepunt komt te liggen, als spinner binnen is, kan dit bepaald worden en dus tevens de plek waar de accu ongeveer moet komen...

Ik werk ook zonder Y-kabel, ga de rolroeren ook als rem gebruiken. Roeren beide omhoog of beide omlaag heeft ander effect, kijk maar eens in dit topic, wellicht ga ik daar nog eens mee experimenteren. Ik heb de functie inmiddels wel al getest, zit nu op schakelaar van m'n zender. Rolroeren draaien beide een stuk omhoog of omlaag, maar houden genoeg bewegingsvrijheid over om met de rem erop ook nog te kunnen corrigeren :)

Voor de geinteresseerde, hier kun je nog een topic vinden met (voor mij goed bruikbare) info.

Bij mijn ARF versie zijn de servo's gelijmd met smeltlijm. Lijkt me ook zonodig nog wel weer los te krijgen. Zelfs de twee servo's in de romp zijn, zonder die twee houtjes, met smeltlijm in het arcel gelijmd.
Ik vind het eigenlijk een beetje jammer dat er geen dekseltjes zijn om die vleugelservo's af te dekken. Ik ga daar wel stukjes tape overheen doen. Moet ik nog rode tape voor kopen (onderzijde vleugels & stabilo zijn rood).
Bij 2bros hadden ze de goede lipo niet liggen en hebben me in plaats van een 11.1 V 1000 mAh 15C, een 7,4V 950 mAh 26C meegegeven. Ik weet eigenlijk niet of ik daar blij mee ben; ik ben een beetje bang dat er óf te weinig power in zit óf te weinig vliegtijd. (Ja ik wil er wel thermiek mee vliegen maar hij moet toch ook een lekkere tijd kunnen snorren). Daar moet ik morgen ook nog maar even over praten.
En de ESC was dan wel voorgemonteerd in de romp, maar ik heb het idee dat de rem niet is geaktiveerd (in elk geval voelt draaien aan de prop volkomen weerstandsloos, anders dan bij mijn SportWing). Maar ik heb de manual van de ESC gevonden op de Robbe site, zonodig kan ik nu zelf de rem instellen. Wel gek dat er geen manual bij was.

Zal morgen in elk geval een foto maken van het hele toestel, ik vind die rode onderkant toch wel heel geslaagd.

Bart

Back