Robbe Arcus Sport gecrasht: reparatie tips?

Ha collega modelvliegers. Helaas is zojuist mijn mooie zwever gecrasht :-(. Waarschijnlijk doordat ik met teveel wind aan de verkeerde kant van de helling vloog. Ineens draaide ie 90% graden en dook naar beneden. In een boom, en de schade valt gelukkig mee.

Maar nu: hoe repareer ik hem? Eerste punt is dat een flap is afgebroken. Het scharnier van de flap was gewoon het schuimmateriaal zelf. Kan ik hier nu gewoon zelf plastic scharniertjes inzetten? Of moet ik dan eerst een balsa lijst tegen vleugel plakken en daar de scharniertjes inzetten?

Ander punt: hoe repareer ik deuken in de voorkant het beste? Slechte schuim wegsnijden en nieuwe schuim erin? Hoe kom ik aan dit schuim? Is dat los te koop in een modelbouwwinkel? Ik kan natuurlijk ook gewoon piepschuim gebruiken, maar da's toch minder stevig. En hoe lijm ik het? Welke lijm is het meest geschikt?

Ter verduidelijking (en voor enig leedvermaak), hieronder 2 foto's van de schade.

full

full

En mijn zwever in betere tijden:

full

Alvast dank voor jullie hulp!

Laatst bewerkt door een moderator:
jammer van je crash man!, maar wie niet vliegt niet crasht!

voor de kleinere gaten op te vullen ga je naar de DHZ winkel en koop je pot of tube KNAUF RENOBAND. voorbeeldje
is perfect hiervoor! en overschilderbaar etc!

die ene aileron gewoon herstellen door e plastic scharniertje te steken of gewoon met stevige (glasvezel) tape terug te kleven.
wel opletten dat je de beide delen NIET tegen elkaar duwt. ze moeten kunnen bewegen !

veel herstel plezier!

Laatst bewerkt:
Met die flap kom je een heel eind door er een strip transparante tape overheen te zetten. Verpakkingstape is ok, je hoeft geen extra zware tape te gebruiken omdat het scharnierpunt over de hele lengte van de flap wordt doorgegeven.
Ik doe dit vaak al preventief bij schuimpjes......

Hallo, hartelijk dank allebei voor jullie reacties! Dat Knauf Renoband kwam ik zo snel niet tegen bij de Gamma, maar ik vond wel Alabastine Allesvuller. Geschikt om grote gaten mee te vullen, wit van kleur en heel erg licht! Nog even wachten op het eindresultaat, maar het lijkt prima gelukt te zijn.

De plakband tip voor de flap: ook perfect, hij lijkt nu weer stevig genoeg vast te zitten!

die vuller zal hoogstwaarschijnlijk de tegenganger van renoband zijn.
idd zeer licht wit spul!
Veel plezier ermee!

Van wat voor soort martiaal is het vliegtuig gemaakt?

Want heleboel schuim soorten kan je deuken en oneffenheden er uit krijgen door middel van er warm/kokend water rustig/voorzichtig er over heen te laten lopen. Tenminste dit werkte bij mij ook, kijk wel uit voor je elektronica!!

Wordt die vuller niet super hard en gips achtig?

die vuller wordt inderdaad hard, niet keihardmaar wel beetje flexibel. je kan het bv wel nog induwen
gewoon smeren (vullen) laten drogen en dan het teveel lichtjes afschuren..
wat dat koken/warmen betreft idd: lang geleden de minimag eens in de pot gestoken ;-)

Je zou de flap ook aan elkaar kunnen lijmen met Uhu Por. Ik kreeg dezelfde tip van iemand een tijdje geleden toen mijn roer er bijna af lag van mijn Swift 2. Deze roeren zijn van dun EPP schuim en scheuren na verloop van tijd ook uit.
Na de reparatie met Uhu Por werkte het weer perfect. De lijm blijft soepel genoeg om te bewegen maar zit ook vast genoeg om niet meer los te gaan.
Voordeel van lijmen is dat je het niet meer ziet, met plakband o.i.d. zie je het altijd weer...
En de gaten in de vleugel had je ook kunnen vullen met EPP schuim en Uhu Por, ik heb nog wel EPP schuim liggen mocht je nog wat nodig hebben..

Succes!

Groeten Paul.

Hee, bedankt weer voor jullie reacties! Die tip over UHU Por zal ik onthouden voor een volgende keer. Klinkt goed! Het plakband zie je inderdaad wel, maar het belangrijkste is dat ie weer vliegt. Helaas vandaag geen vliegweer :-(.

Hoog / laag Robbe Arcus

Gisterenavond mijn Arcus laten programmeren en ingevlogen.

Ik had al ergens gelezen dat het hoog/laag er scheef op zou staan! Wie heeft / had die ervaring ook en hoe is dat op te lossen??
Ook de servo op hoog / laag stel niet goed op nul!!

een mede clublid hier in Boxmeer vliegt ook met de arcus en die heeft een klein stukje hout onder het hoogeroer liggen. Dit om de instelhoek te verbeteren, als dat is wat je bedoeld met je vraag dan is het niet al te moeilijk te repareren. Dan moet je wel een instelhoek meter hebben. Je kan het ook in de lucht zien natuurlijk maar dat is moeilijker. Je zou een keer kunnen komen kijken in Boxmeer, dat is niet al te ver weg.

Wat de servo betreft: dat is in te stellen in de zender / door het armpje er beter op te zetten / aan de kant het roer zelf, is moeilijk te beantwoorden zonder het te zien.

De deuken overgieten met kokend water met waterkoker, na een 20 tal seconden de laatste kleine oneffeneden uitmasseren en klaar de rest met tape of scharnieren . Mvg geert

Back