Robbe Bae 146-aandrijvingsproblematiek

:( Hallo iedereen, iK heb een viermotrige ducted fan die NIET de lucht in te branden is !

De opzet met 4 Robbe 'Rojets' en 16 cellen en 1500 gram stuwkracht bij een startgewicht van 3.5 kilo EN een club die geen verharde baan, houden de kist aan de grond !!!

Ik heb het geprobeerd, maar dat ding werkt gewoon niet zo, ik ga er twee vertraagde Speed 600 (3:1) opzetten met twee 12 X 8 propellers !
En 10 cellen d'r op...

Goed plan :?:

En zijn er anderen met dergelijke ervaringen of zelfs bruikbare oplossingen :?:

Het "nadeel" bij ducted fan's is dat ze pas echt stuwdruk gaan leveren als ze een zekere snelheid hebben...

Als je hem met een bungee "afschiet" zal hij wel blijven vliegen ....

Alleen zwaar overpowerde ducted fan's kunnen een grondstart aan op eigen kracht.

Ja, en dat de fans gewoon niet goed zijn qua rendement !

Ik vlieg ook met een Dornier-328 van 180 cm spanwijdte en met twee 3:1 vertraagde Speed (Venti) 600's (7,2V) en dat WERKT !

Nou dacht ik: 'Kom! Ik zet ze gewoon a/d binnenkant (dus: de binnenste motoren, ook wel no 2 en 3) en dan met tien cellen, dat moet toch lukken ?

PS de bugee heb ik al geprobeerd, en dan nog. Het is met volgas door de lucht worstelen met een geleidelijk afnemend klimvermogen, en da's: ENG !

Is er echt niemand hier in Nederland met een vliegende Robbe Bae-146 ???

Mischien nog een interesant draadje "Robbe Gnat wat voor motor" .....

Zelfde aandrijving unit (1x RoJet) ... uit de doos ook niet vooruit te branden .....

Maar om nu in 4 x een Lehner Brushless te investeren ....

maar 'cheaten' met 4 x SP400 met Günthertjes op 8 cellen in pusher opstelling ... zou ook moeten werken .......

zal even kontakt opnemen met een oud clublid, ik heb hem zien vliegen .( ik weetniet meer met wat, en welke motoren ) een ding weet ikwel nog dat het met VEEL GELD was.

:wink: Dank !
Nu nog specifiek met de Robbe BAE-146...

Ik heb van Niek (forumlid )gehoord dat hij nog NOOIT een BAE-146 heeft zien vliegen !
En als dat al zo was, dan was het snel weer voorbij omdat de viermotorige beauty een 'beastachtig' stroomverbruik had met een laag rendement!

Inside story nog, bij zijn club, de MVA heeft er eentje gevlogen, totdat er een vrachtwgen overheen reed !
Ik zal maar niet verder uitwijden over dat gerucht/verhaal, maar het is wel jammer! (en niet van die vrachtwagen)

Marcelair zei:
En als dat al zo was, dan was het snel weer voorbij omdat de viermotorige beauty een 'beastachtig' stroomverbruik had met een laag rendement!
Ik trek met mijn EDF 34 A in de eerste 30 sec. als ik dat maal 4 doe kom ik op 136 A en dat is dan echt beestachtig :D . Dan zit je op 2000 Watt maar dat kost dan ook heel watt.

:D Ja dasnieleuk ! Maar ik stap van die elektrische ducted fans af, het werkt niet bij een BAE-146 !

Althans, het werkt wel, maar dan heel erg kort !

Wat ik gebruik is/zijn twee APC 12X8 propellers, twee 3:1 Master Airscrew gearboxes (Best nr: 178702 bij Jamara) en twee Venti 600's van 7,2 Volt.

Ik gebruik deze op een Dornier 328 van twee meter en ruim 3 kilo op tien cellen, de kist heeft vermogen te over en ik zweer gewoon bij deze opzet !

Ik ga ze op de binnenste twee ducts van de BAE-146 zetten, ik weet gewoon zeker dat het gaat werken.

Als het lukt zet ik het wel op het forum, heeft iemand anders nog een 'unieke' opzet voor zijn of haar (?) BAE-146 ??? :wink:

Koop twee Kontronik JAZZ 55/6/18 regelaars, 4 Kontronik FUN 400/28 motoren en 2 stuks 4S kokam 3200 lipo's (is twee keer 330 gram)
Dan heb per motor 24A verbruik is 48A per 4S lipo bij vol gas en totaal 4 keer 700 gram statische stuwdruk is dus 2,8 kg.
Er vanuit gaand dat je nu 16 SUBC cellen hebt (960 gram) kom je op een vliegklaargewicht van <3,2 kg dus thrust to weight van 0,875 op 1, ruim voldoende voor een grondstart :D
Zodra je in de lucht bent is 1/3 gas zat, dus nog behoorlijke vliegtijd !

:D Bedankt ! Zodra het vehikel vliegt komt er wel een filmpje van, het is namelijk een erg mooie kist en het populariteitsgehalte is ook nog eens hoog. Ideaal voor vliegshows enzo...

Laat a.j.b. even weten indien hij vliegt, dan kom ik kijken !
Is inderdaad een hele mooie kist, jammer dat ie niet meer geproduceerd wordt...
Mocht je inderdaad voor de borstelloze variant gaan, dan heb ik t.z.t. nog wel wat technische tips indien nodig.

mvg,

Koen

:wink: In vliegerstaal: "Affirm but 'wilco' remaining optional"

In normaal Nedrlands: "O.k. maar ik houd de goedkopste optie open"

En wat dacht je van enkel in de twee binnenste ducts brushlessmotoren te zetten? De buitenste laat je gewoon standaard, en in de binnenste zet je twee zware kontronics met een wemotec fan. Prijsverschil tussen een kleine brushless en een grotere is dikwijls maar een paar euro, en je hoeft maar 2 motoren en 1 regelaar te kopen...

Niels

Voor de BAE fans: linkje met op deze pagina ook een link naar video van BAE:

http://www.rcgroups.com/links/index.php?id=4146

The robbe BAe-146 is a styrofoam model that was more or less before its time. Despite eflight's growing development back then, I suspect a vast majority of modelers were not comfortable paying around $350 in 1997 for a big four-engine EDF kit (with fans and motors), much less a foam one. Slow sales compromised further production so robbe ceased it and let inventory expire. Then, a short time later, more modelers suddenly wanted one and demand for the discontinued kit outstripped remaining supply. The hunt was on. Adolf Geier (above left) and Matthias Froetzheim (above right) each snagged one and did a little creative teamwork. They painted their models in old Lufthansa livery and added winglets, although in reality this 146 version never existed. (Lufthansa's CityLine airline does fly the type, but it entered the fleet after the the blue cheater line livery had disappeared.)

Measurements: wing span 1.9 m (74.8 in) with an Eppler 205 profile and wing area 54 dm2 (5.6 sq ft). Power: 4 x robbe Rojet and Power 410/12 motors. Adolf's weighs 2.8 kg (6.16 lbs) with 14 x RC2000; ESC is a Schulze mf-90. Matthias's weighs 3 kg (6.6 lbs) with 16 x RC2400; ESC is a Schulze 75bo. Both are covered with silkspan and painted, and flight times are anywhere from 4 to 5 minutes if the model must takeoff under its own power.

Each plane also has a towhook in the nose and sometimes a gas-powered model tows one aloft like a sailplane to about 200 feet altitude. Both Adolf and Matthias say the 146 is very docile behind a towplane and ascends quite easily. Once released they can fly anywhere from 10 to 15 minutes depending on thermals and power usage, etc. This shows is how dramatic the power consumption can be at takeoff, as it easily eats up cruising flight time--in this case 50% or more.

Back