robbe bandit ervaring en tips ?

• Topicstarter Topicstarter add
  • Startdatum Startdatum
A

add

Guest
Voor de vakantie heb ik mezelf een robbe bandit bedeeld.

Iemand hier al ervaringen mee, of links naar andere sites met meer informatie.

Tevens vroeg ik me af ( ik ben niet helemaal een beginner ) welke opzet met Lipo's en een rustige borstelloze motor voor dit kleine vliegtuig type geschikt is. ( of is dit meer voor een ander deel van het forum bedoeld )

De bedoeling is in ieder geval om lekker op de campingstoel een half uur of langer in de lucht te blijven.

Volgens mij vliegt dit vliegtuig met een speed 500 borstel motor. Als beginner zou ik zeker beginnen om te leren vliegen met de standaard motor/regelaar/accu. daarna eventueel een LI accu voor langere motorloop.

Ik heb zelf een Jamara Smarty die als manual de freedom flyer heeft (ook van Jamara) deze laatste lijkt sprekend op de Bandit.

zie http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=23550 over de smarty.

Ik heb in het begin problemen gehad met het starten, model dook steeds na een handstart naar links of rechts. Na een grondige inspectie het staart stuk versteld want deze stond met teveel up. Gewoon ff het voorste schroefje iest losser gedraaid en er een lucifer stokje onder gestopt. Nu vliegt tie redelijk maar vind em wel zenuwachtig in de lucht.
Hij vliegt n.l. niet erg stabiel en "wiebeld" als hij in de lucht is. De standaard motor is goed genoeg voor een leuke vlucht en eenmaal op hoogte gewoon de motor uit want hij zweeft prima! Wel heb ik de prop vervangen in een wat profie model. Nu wordt de accu wel wat warmer maar trekkracht vollop.

Laat me weten mocht je er een borstelloze in zetten.
Type en bevinding dan graag.

gr,
Martijn

ik heb er me ook een besteld.
naar wat ik dus al allemaal gevonden heb aan reviews zou dit toestel niet echt supergeschikt zijn voor beginners, omwille van zijn snelheid, maar wel zeer stevig zijn.
Ik denk dat die snelheid inderdaad iets moeilijker zal zijn in het begin, maar op termijn misschien zelfs een pluspunt.
Eens je zou overstappen op een ander vliegtuig zal de overgang makkelijker gaan door de hogere moeilijkheidsgraad van de bandit.

In ieder geval , gebruikers mogen me altijd pm'en.
Ik verwacht mijn levering ergens binnen de komende 2 weken ! :D

Met vriendelijke groet,

een bijna-rc piloot :wink:

Brecht

Ook ik heb de Robbe Bandit besteld. Nog geen ervaringen van gebruikers gezien. Zijn die er inmiddels? Ik hoor graag tips / hoe hij bevalt etc.
:newbie:

De Bandit is helemaal geen beginnerstoestel. Vliegt snel en is moeilijk in de lucht te houden voor een beginner.Op de site van robbe staat het er zelfs bij dat dit vliegtuig voor de ervaren piloot is.

Ik heb inmiddels enkele vluchten gemaakt met de Bandit.
De eerste pogingen waren wat frustrerend, ik kreeg het vliegtuig niet goed gestart. Hij dook steeds over een vleugel weg. Dit heeft geresulteerd in een lichte knik in de vleugel. Nu heb ik de truc in de gaten. Het vliegtuig is behoorlijk snel en moet met een flinke duw gestart worden. Als de snelheid te laag is valt hij gegarandeerd weg. Ook niet teveel omhoog gooien, dan loopt de snelheid er teveel uit. Na een vlotte horizontale afworp kan de motor meteen worden gestart en weg is hij.
Zoals gezegd is het een snelle zwever. Daardoor is het vliegtuig lekker direct op de controls. Als de snelheid eruit loopt heeft de Bandit de neiging fel over een vleugel weg te vallen. Ook in de landing dus genoeg snelheid houden! Klimmen doet de Bandit prima, zeker tegen de wind in. Binnen een halve minuut zit je behoorlijk hoog en kun je lekker zwevend naar beneden. Helaas heb ik nog geen ervaringen opgedaan met het vliegen in thermiek of langs de helling.

De Bandit is uitgerust met een pieper die afgaat zodra je de zender uitzet om het model na een buitenlanding te kunnen vinden. Als ik een lipo accu in de Bandit zet hoor ik hem tijdens het vliegen ook af en toe een piepje geven. Kan het zijn dat de 7,4 volt uit de lipo niet genoeg is voor de ontvanger (originele accu is 8,4 volt)? Kan het kwaad om zo door te vliegen?

Net vandaag ( in de dikke mist :cool: ) maiden flight gehad met de Bandit.

Handstart met de throttle op full, zakte het toestelletje eerst een meter, maar na een paar seconden pakte hij snelheid op en steeg als de brandweer. Ik had geen richtingstrim nodig, wel tijdens glijvlucht een paar tandjes up getrimt, niet te veel, dit toestel heeft snelheid nodig.

Op voldoende hoogte eens uitgeprobeert wat de minimale glijhoek/snelheid in glijvlucht was, resulteerde bijna meteen in wegrollen. Het toestel heeft duidelijk veel snelheid nodig om niet over een vleugel weg te trekken.
Als je de bocht krap inzet, het toestel zakt dan al gauw een meter.

Bij ruime bochten op half throttle vliegt het toestel als een zonnetje!

De meegeleverde accu 8,4 volt 950 mAh weegt 170 gram, volledig geladen kon ik er ongeveer 10 doorstarts mee maken.

Ik vind t een prima kistje, lekker vliegend, zo uit de doos te vliegen, maar niet voor beginnende modelvliegers.

Laatst bewerkt:
Mijn ervaring met de bandit zijn nagenoeg hetzelfde als andere die deze hebben gevlogen. Bij lage snelheid duikt ie sterk naar links of rechts. Verder met genoeg snelheid vliegt ie wel erg goed. Echter ik moet erbij vermelden dat de bandit niet geschikt is voor harde wind. Op een site vond ik dat je met de Bandit lekker mee kan zwefen met een windsnelheid boven de 2 Bft. Dit is echter niet waar! Ik heb het meerdere keren geprobeerd maar het vliegtuig wordt erg zenuwachting en heeft de neiging om met de wind te draaiën dus met de wind van achter wat in een gegarandeerde crash resulteert. Vooral bij de start. Het is mij echt nooit gelukt om met deze zwefer te vliegen met een windsnelheid boven de 2 Bft. Ik heb er zelfs ailerons (Flaperons) erop gemod om meer controle te hebben maar zelfs dat helpt niet. De ailerons zijn een welkom uitkomst want ik gebruik ze als Flaperons en bij de landing scheelt dat behoorlijk veel. Ik heb daardoor meer kontrole op het vliegtuig bij lagere snelheden.

Op een site vond ik dat je met de Bandit lekker mee kan zwefen met een windsnelheid boven de 2 Bft. Dit is echter niet waar! Ik heb het meerdere keren geprobeerd maar het vliegtuig wordt erg zenuwachting en heeft de neiging om met de wind te draaiën dus met de wind van achter wat in een gegarandeerde crash resulteert.

Dat het jou niet lukte wil niet zeggen dat het niet kan.
  • Ja het toestel draait inderdaad met de wind mee, als je er het koppie niet bij houdt. Opletten dus!!

• De Bandit chrashed niet per definitie met de wind in de rug, Dit kan wel gebeuren als je te laag vliegt. Op een veilige hoogte heb je voldoende tijd om bij te sturen c.q. gas te geven. Hij wordt wel erg snel voor de wind, en door die snelheid is hij ook strak te sturen.

Bij het insturen van bochten verliest hij wel behoorlijk wat hoogte als je niet (voldoende) compenseert.

Tevens vroeg ik me af ( ik ben niet helemaal een beginner ) welke opzet met Lipo's en een rustige borstelloze motor voor dit kleine vliegtuig type geschikt is.

Ik kan je vertellen dat het heel moeilijk wordt. Ik heb het op veel manieren geprobeert, maar je krijgt het zwaartepunt niet meer goed. Je hebt ook geen ruimte om met de accu te gaan schuiven. Wellicht dat er mensen zijn die het wel is gelukt, maar mij niet.

Volgens mij vliegt dit vliegtuig met een speed 500 borstel motor.

Ik dacht dat een speed 280, of 400 was!

Het is mij echt nooit gelukt om met deze zwefer te vliegen met een windsnelheid boven de 2 Bft. Ik heb er zelfs ailerons (Flaperons) erop gemod om meer controle te hebben
Dat ligt dan toch echt aan jou. Ik kon prima vliegen met dit beestje met wind. Ik heb er zelfs mee aan de helling gehangen met windkracht 5. Deed hij prima! Snelle zwevers zijn juist extra geschikt voor vliegen met wat meer wind. Alleen moet je inderdaad blijven sturen, anders kunnen er dingen gebeuren die je niet wilt.

Rolroeren zijn m.i. echt niet nodig op dit vliegtuig. Door zijn vrij hoge snelheid ligt hij lekker direct aan de roeren en met alleen richting is hij prima te sturen.

Ik heb mijn bandit een tijdje geleden verkocht aan een collega, geen idee of hij nog leeft. Het was best een leuke kist voor de prijs.

Oke, dus t is wel aan te raden om dit kistje aanstaande zondag mee te nemen naar zuid duitsland?

Daar had ik haar eigenlijk voor gekocht, gezien de eigenschappen van dit kistje.

Zeker doen! Aan de helling heb je wel een goed windje nodig om hem boven te houden, maar als het te weinig waait doe je gewoon de motor aan. In een goede bel krijg je hem ook echt wel omhoog. En als de accu op is laadt je hem zo weer op met bijgevoegde lader.

Fotootje uit de oude doos. Ik had hem een mooi gekleurd vleugeltje gegeven.
713347b6a2a0736a9.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat het jou niet lukte wil niet zeggen dat het niet kan.
  • Ja het toestel draait inderdaad met de wind mee, als je er het koppie niet bij houdt. Opletten dus!!

• De Bandit chrashed niet per definitie met de wind in de rug, Dit kan wel gebeuren als je te laag vliegt. Op een veilige hoogte heb je voldoende tijd om bij te sturen c.q. gas te geven. Hij wordt wel erg snel voor de wind, en door die snelheid is hij ook strak te sturen.

Op een veilige hoogte ...bla bla bla........
Ja ja, helemaal waar, maar ik moet dat ding eerst op een veilige hoogte zien te krijgen!
Ok ik zit niet zo lang in het vliegtuig/zwefer wereld en kan er dus niet echt over discusseren maar dat is toch mijn ervaring tot nu.
Hij crasht inderdaad niet per definitie met de wind in de rug maar wel bij lage snelheid.
Ik heb vooral tijdens de start moeite mee. Bij de lancering tegen de wind heeft ie altijd te weinig snelheid, gaat ie meteen met de wind mee draaien en reageert niet direct op de richtingsroer. Ook gaat ie naar mijn gevoel meteen opstijgen waardoor teveel wind meepakt. Zonder wind vliegt ie wel erg goed.
Zou het aan het zwarte punt liggen? Bij harde wind dus meer naar voren?

Nee, door wind kan een vliegtuig niet anders gaan vliegen en hoef je zeker het zwaartepunt niet aan te passen.
Je vliegt immers met een bepaalde snelheid door de lucht en of die lucht zelf beweegt (=wind) maakt niks uit. Hetzelfde als wanneer jij met 10 km per uur over een lopende band fietst. Het maakt voor het fietsen he-le-maal niks uit hoe hard die band draait, de ene kant op of de andere kant op, of stilstaat. Als je ten opzichte van de band maar snelheid houdt val je nooit om.

Je krijgt problemen als je je benodigde snelheid (bijvoorbeeld 10 km per uur) probeert te schatten aan de hand van de (stilstaande) omgeving. Als die band met 5 km per uur beweegt zul je de ene kant op 15km/uur gaan en de andere kant op slechts 5. Als je haaks op de band gaat fietsen ga je gewoon 10 km per uur vooruit én 5 km opzij, dit alles ten opzichte van de stilstaande omgeving. Knap lastig - en precies wat er gebeurt met het vliegen als het waait.

Je ziet het vliegtuig bewegen ten opzichte van de grond, niet ten opzichte van de lucht en daardoor maak je als je weinig ervaren bent snelheids-fouten. Vooral als je met de wind mee vliegt en een bocht gaat draaien.
Als het 15 km per uur waait en je moet 40km/uur vliegen om niet naar beneden te vallen betekent dat de ene kant op 25, en de andere kant op 55 km/u ten opzichte van de grond. Zie je wat een groot verschil? Je zult geneigd zijn die 40 km/u ten opzichte van de grond aan te houden en dan valt hij dus iuit de lucht omdat je nog maar 25 km/u luchtsnelheid hebt. Nu blijkt dat je meestal wel iets corrigeert maar te weinig. Daardoor lijkt het alsof je met de wind mee vrij hard vliegt terwijl je juist veradelijk dicht tegen de stall-speed zit. En als je dan een bocht inzet.....is het gedaan.

Wat je dus moet doen is letten op de reacties van het vliegtuig. Je kunt aan de reactie op de roeren de snelheid inschatten als je veel oefent. Ook goed uitgetrimd vliegen helpt. Als je dan te hard gaat zal hij stijgen, als je te langzaam gaat zal hij dalen. Dat laatste zal je met wind mee gebeuren. Je moet dan niet corrigeren met "up" maar juist met een beetje down, zodat hij weer snelheid opbouwt, of met meer gas. Dan gaat het altijd goed. En dat is nu juist wat minder ervaren vliegers in een reflex verkeerd doen. Die zien het toestel dalen en trekken aan de knuppel, waardoor je nog méér snelheid verliest.

Als je dit filmpje bekijkt kun je het wel zien. Ik vlieg hier alle kanten op even snel (kist is uitgetrimd voor een bepaalde snelheid) maar de ene kant op lijkt het een raket, de andere kant op staat hij bijna stil. De bochten zien er ook heel raar uit doordat je het vliegtuig ziet bewegen ten opzichte van de grond. En toch, als je die luchtsnelheid goed houdt kun je veilig alle bochten draaien wat hierin ook goed te zien is.

Nog een ding, over het starten: als hij direct begint te stijgen moet je proberen hem vlak te houden met wat down, zodat hij éérst snelheid op kan bouwen. Als je hem een beetje omhoog gooit (of laat gaan) heeft hij als hij je hand verlaat misschien wel genoeg snelheid (anders kan hij ook nooit gaan stijgen) maar juist doordat je niet op tijd de neus omlaag duwt verliest hij die snelheid, en dáárdoor gaat hij rottig vliegen. Snap je?

Succes.

Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn ervaring met de bandit is ook dat hij flink de neus omhoog gooide als er vol gas gegeven wordt. Probeer eens te starten zonder gas. Flink hard recht vooruit gooien (vlak, NIET omhoog) en als hij lekker hangt (is heel snel) dan langzaam gas geven tot vol gas. Je zult dan een beetje down moeten gaan geven om de neus niet teveel omhoog te laten komen, maar op deze manier kan je het heel gecontroleerd doen.

Heb ook net een Bandit arf.
Mooi toestelletje zo klein, ik hoor vele meningen dat ie snelheid nodig heeft of hij valt vrij vlug opzij enzo...

De bijgeleverde accu weegt idd 170 gr, door een 2slipo 800mA te steken en de beeper ertussenuit te halen heb ik zo'n 120g aan gewicht 'gewonnen'

Welke invloed heeft dit op het vlieggedrag, volgens mij is dit wel van belang in zulke kleine toestelletjes...
Wat denken jullie?

Als je met dat gewicht het zwaartepunt ook goed krijgt zal hij een stuk langzamer gaan vliegen. Dat zal de thermiekeigenschappen ten goede komen. Door de lagere snelheid zal hij iets trager zijn op de controls, maar gezien de directheid van sturen lijkt me dat geen probleem. Verder zul je wat vlotter weg kunnen klimmen. Enige nadeel van het lagere gewicht is een mogelijk wat slechtere glijhoek.

Back