Nee, door wind kan een vliegtuig niet anders gaan vliegen en hoef je zeker het zwaartepunt niet aan te passen.
Je vliegt immers met een bepaalde snelheid door de lucht en of die lucht zelf beweegt (=wind) maakt niks uit. Hetzelfde als wanneer jij met 10 km per uur over een lopende band fietst. Het maakt voor het fietsen he-le-maal niks uit hoe hard die band draait, de ene kant op of de andere kant op, of stilstaat. Als je ten opzichte van de band maar snelheid houdt val je nooit om.
Je krijgt problemen als je je benodigde snelheid (bijvoorbeeld 10 km per uur) probeert te schatten aan de hand van de (stilstaande) omgeving. Als die band met 5 km per uur beweegt zul je de ene kant op 15km/uur gaan en de andere kant op slechts 5. Als je haaks op de band gaat fietsen ga je gewoon 10 km per uur vooruit én 5 km opzij, dit alles ten opzichte van de stilstaande omgeving. Knap lastig - en precies wat er gebeurt met het vliegen als het waait.
Je ziet het vliegtuig bewegen ten opzichte van de grond, niet ten opzichte van de lucht en daardoor maak je als je weinig ervaren bent snelheids-fouten. Vooral als je met de wind mee vliegt en een bocht gaat draaien.
Als het 15 km per uur waait en je moet 40km/uur vliegen om niet naar beneden te vallen betekent dat de ene kant op 25, en de andere kant op 55 km/u ten opzichte van de grond. Zie je wat een groot verschil? Je zult geneigd zijn die 40 km/u ten opzichte van de grond aan te houden en dan valt hij dus iuit de lucht omdat je nog maar 25 km/u luchtsnelheid hebt. Nu blijkt dat je meestal wel iets corrigeert maar te weinig. Daardoor lijkt het alsof je met de wind mee vrij hard vliegt terwijl je juist veradelijk dicht tegen de stall-speed zit. En als je dan een bocht inzet.....is het gedaan.
Wat je dus moet doen is letten op de reacties van het vliegtuig. Je kunt aan de reactie op de roeren de snelheid inschatten als je veel oefent. Ook goed uitgetrimd vliegen helpt. Als je dan te hard gaat zal hij stijgen, als je te langzaam gaat zal hij dalen. Dat laatste zal je met wind mee gebeuren. Je moet dan niet corrigeren met "up" maar juist met een beetje down, zodat hij weer snelheid opbouwt, of met meer gas. Dan gaat het altijd goed. En dat is nu juist wat minder ervaren vliegers in een reflex verkeerd doen. Die zien het toestel dalen en trekken aan de knuppel, waardoor je nog méér snelheid verliest.
Als je dit filmpje bekijkt kun je het wel zien. Ik vlieg hier alle kanten op even snel (kist is uitgetrimd voor een bepaalde snelheid) maar de ene kant op lijkt het een raket, de andere kant op staat hij bijna stil. De bochten zien er ook heel raar uit doordat je het vliegtuig ziet bewegen ten opzichte van de grond. En toch, als je die luchtsnelheid goed houdt kun je veilig alle bochten draaien wat hierin ook goed te zien is.
Nog een ding, over het starten: als hij direct begint te stijgen moet je proberen hem vlak te houden met wat down, zodat hij éérst snelheid op kan bouwen. Als je hem een beetje omhoog gooit (of laat gaan) heeft hij als hij je hand verlaat misschien wel genoeg snelheid (anders kan hij ook nooit gaan stijgen) maar juist doordat je niet op tijd de neus omlaag duwt verliest hij die snelheid, en dáárdoor gaat hij rottig vliegen. Snap je?
Succes.