robbe bec aansluiten

Discussie in 'Model elektronica' gestart door eclipse86, 6 jan 2021.

  1. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.580
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Hallo, ik heb sinds enkele maanden de overstap gemaakt naar volledig elektro.

    eerst een nieuw laadstation en voeding geoptimaliseerd, alsook enkele toestelletjes.
    Nu heb ik ook 2 grotere toestellen op 6cellen.
    er werd mij aangeraden om een losse bec te gebruiken met een losse accu erbij.
    Nu had ik de robbe RO-BEC 6amp besteld. echter zie ik in de handleiding dat je deze ook gewoon kunt gebruiken op de hoofdaccu. Dus als ik het goed begrijp werken dan de servo's op de losse bec, maar komt alle stroom toch van de hoofdaccu(6cellen) en hoef ik geen extra accu te voorzien? of zie ik dit verkeerd?

    [​IMG]
     
  2. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Nee dat zie je goed.

    Wel even een korte verlengkabel tussen de kabel zetten die vanaf je esc naar je ontvanger gaat. Daar haal je de rode draad uit. Zodat je esc geen spanning meer levert aan je ontvanger. Maar je esc snoertje blijft dan intact

    Rode en de zwarte kabel kan je aan de accu stekker van he esc er bij aan solderen.
     
  3. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Dat is een correcte aan-name, deze BEC kan direct op de hoofd accu, zo doe ik het op bijna al mijn 6S (en 12S) helies, dat spaart een extra ontvanger accu.
    Natuurlijk, heeft elke set-up zijn voor en na-delen, dus hier zal iedereen een eigen mening over hebben, maar het kan gewoon zoals je beschrijft.
    En idd wel de rode draad van de ESC los-koppelen,
     
  4. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.580
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    check, super bedankt, ga ik zo doen
     
  5. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Misschien overbodig. Ik weet niet welke servo's je gebruikt. Maar als dat geen high voltages servo's zijn, zet de jumper dan op 5.6 volt.
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als gewicht geen rol speelt is een losse ontvanger accu, 2S lipo of LiFePo altijd veiliger.

    GJ
     
  7. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.580
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    in de bushmaster zitten KST DS589MG servo's die zijn wel HV
    in de chipmunk zitten er digitale, maar wel verschillende merken en geen HV

    Bij de bushmaster speelt gewicht wel een rol, maar ik vermoed dat die er wel tegen kan want ik vlieg ook geen hardcore 3D....(alsook de kst metalen servoarmen zijn WAYYYY te groot)
    bij de chipmunk, ook geen 3d toestel, zal ik kijken naar het zwaartepunt.

    bedankt!
     
  8. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.580
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Ik heb nog 2cellen 1250mah, die mss wel nog zouden lukken
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Met 1250 mAh kan je makkelijk een dag vliegen.
    Je kan ook de aandrijfaccu gebruiken, zoals bijna iedereen doet maar stel, de regelaar begeeft het, maakt sluiting, dan ben je alle spanning kwijt, dus ook je besturing.
    De kans is natuurlijk heel klein maar ik heb het een paar keer gezien, het kan dus wel.

    GJ
     
  10. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.580
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    ja ik heb het ook al gezien bij een grote zwever op hoge hoogte met een rookpluim... ik krijg hem er wel in denk ik
     
  11. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Tot 6s gebruik ik de 20a cc pro bec(zie foto)De 5a cc bec vaak problemen mee gehad in buggy's.


    De 20a nog nooit problemen mee gehad


    Tot 3s gewoon de bec in de regelaar.

    Wat GJ zegt kan natuurlijk perfect. Misschien ook het meest veilig. Wel weer meer gesleep.

    Maar ik belast het spul ook lang niet zo hoog als met f5b. Gewoon normale toestellen met een over bemeten esc.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 6 jan 2021

Deel Deze Pagina