[Robbe Big Boss)

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door P.Scheper, 3 sep 2013.

  1. P.Scheper

    P.Scheper

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Vlagtwedde (GR)
    Geachte forumleden,

    Ik ben nieuw op dit forum. Ben nu 3 jaar bedreven in het electro rijden (4 wagens gehad en nu nog 1 in het bezit) en ben vorige week overgegaan op de aanschaf van een methanolwagentje. De beste man van de winkel heeft hem netjes afgesteld en kreeg het apparaatje ook direct aan de loop.

    Dikke prima, na wat informatie te hebben verkregen ( en ook de stickies hier doorgesnuffeld te hebben) ging ik maar 'even' aan de slag; stappenplan uit de stickie gepakt; gewapend met een litertje methanol, vulfles, 2 volgeladen stekers en 3 pluggen naar buiten.

    eerste stap, zorgen dat er brandstof inzit. dus vinger op de uitlaat en enkele keren trekken. piece of cookie, gelukt!. steker erop en trekken maar. hij vloog zowaar aan, voor ongeveer 3 seconden. Viel uit, dus ja, misschien te weinig brandstof. Even laten staan (kon ik even geduld opbouwen) en nieuwe poging, ditmaal de servortrim ietwat versteld. En daarna nog een poging, en nog 1...en nog 1.. en nog1.

    Nu 3 dagen later, ben ik gisteren aan mijn tweede poging begonnen. Met frisse moed. brandstof gecontroleerd in blokje en trekken maar. Dit had helaas geen succes. Dit keer ook de servotrim ietwat verzet, mocht helaas niet baten.

    Bij beide pogingen zowel de gloeipluggen als de gloeiplugstekers gecontroleerd, die werken prima.

    Ik doe iets verkeerd, maar wat het is.. ik weet het niet. Heeft iemand een idee.

    disclaimer: ik typ dit zonder bril/lenzen en ben net goed en wel wakker, dus bevat gegarandeerd typ/ spelfouten.
     
  2. pinty

    pinty

    Lid geworden:
    15 jul 2005
    Berichten:
    1.786
    Locatie:
    Leidschendam
    het eerste tankje is altijd een drama. Als de trekstarter moeizaam gaat, is het meestal door een verzopen motor. zeker in het begin, omdat je rijk moet inlopen.
    Niet doorgaan met aantrekken, maar even de brandstof uit de cilinder laten lopen. Is het bij de plug schoon, dan kun je even de plug eruit draaien en een paar keer trekken, om het overtollige brandstof eruit te halen. Daarna de plug erin, aansluiten en starten.
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    ALS hij aan gaat, is het geluid een goede indicatie voor wat er aan de hand is...
    Klinkt hij zwaar, "plofferig", rook, slecht op toeren komen = te rijk of gas te ver open.
    KLinkt hij wat snerpender, is het blok heet als hij afslaat = te arm.
     
  4. P.Scheper

    P.Scheper

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Vlagtwedde (GR)
    net even geprobeerd. Als ik de plug eruithaal zie ik helemaal geen brandstof door spoelen. Plug is verder schoon, maar voor de zekerheid nogmaals schoongemaakt. nog geen succes.
     
  5. pinty

    pinty

    Lid geworden:
    15 jul 2005
    Berichten:
    1.786
    Locatie:
    Leidschendam
    ok...als je de plug eruit hebt, en je trekt aan de starter; komt er dan een nevel van brandstof uit het gat?

    Kijk uit met ontstekings-bronnen (peuk, hete lamp oid)
     
  6. P.Scheper

    P.Scheper

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Vlagtwedde (GR)
    Jep, alles lijkt ook vrij normaal. het vreemde vind ik ook dat als hij start, het 3 seconden loopt en daarna weer uitvalt. Al het goede komt langzaam zeggen ze....
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Wat tips:

    - Stationair (idle) iets hoger zetten.

    - Als de motor met de gloeiaccu erop wel langer blijft lopen even snel wat gaspulsjes geven voordat je de gloei-accu er af trekt.

    - Met de zender een beetje gas geven, kan eventueel met de trim.

    - Als de motor nog echt nieuw is helpt het ook vaak om de motor voor de start te verwarmen met een fohn.
     
  8. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.899
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    ik zou ook een merkteken op je vliegwiel zetten.
    als je moter wat langer gaat draaien is het aan te raden om je zuiger naar beneden te zetten als de moter warm geweest is.
     
  9. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.899
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    staat op mp dus we zullen er wel niets meer van horen
     
  10. P.Scheper

    P.Scheper

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Vlagtwedde (GR)
    Goedemiddag!

    Ja dat is een actie van mijn wederhelft. die is mijn gemopper zat ;). helaas heb ik haar username/pass niet voor Marktplaats.

    Ik ben er nog steeds volop mee bezig. Ga nu even proberen met de fohn om hem dan even te starten.

    edit: Nog niet gelukt: Ik heb het volgende gedaan;

    1. brandstof naar carb (vinger op uitlaat, 3 x trekken)
    2.voorverwarmd met föhn.
    3. plug erin (vooraf even gecontroleerd uiteraard)
    4. trekken.

    liep 3 seconden. kon niet zo gauw naar de gastrim grijpen. Ik had de idle een halve slag open gedraaid maar daardoor sloeg hij de tweede poging sneller af. na terugdraaien trok hij weer stug, dus plug losgedraaid en 2 x aangetrokken (nu rookpauze).

    hebben ze hier geen cursussen voor? :p

    Nu wou ik volgend jaar een 1:5 ophalen, maar als dat net zo werkt als dit, dan denk ik daar nog wel even over na.

    Edit2:

    na mijn rookpauze, gelukt... totdat ik de gloeiplug eraf trok. ik leer het wel. even bijkomende vraag: Hoelang gaat een 1800 Mah plugsteker mee m.b.t. starten?
     
    Laatst bewerkt: 4 sep 2013
  11. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Tja....
    Heb je de gloeiplugsteker al weer opgeladen ondertussen; die gebruiken nogal wat stroom en zijn snel hun 'piek' kwijt. Dus laad die maar weer eens op!

    - Het brandstofslangetje bij de carburateur los maken, de gloeiplug eruit halen, en aan de trekstarter trekken. gewoon rustig een keer of 7 a 10. (motor vrijmaken van overtollige brandstof).
    - Dan de gloeiplug monteren, maar niet de brandstofslang.
    - Dan je vinger op de uitlaat en een keer of 2~3 trekken totdat er brandstof uit het slangetje komt. (daarmee zorg je dat er brandstof in de slang komt tot aan de motor)
    - Slangetje monteren op de carburateur en met de vinger op de uitlaat en één keer trekken. (brandstof tot in de motor primen)
    - Stationair schroef 180 graden (halve slag) in (naar binnen) draaien.
    - Vol geladen gloeiplug steker op de plug zetten.
    - één of twee korte ferme rukjes aan de trekstarter en hij zal lopen.

    Slaat hij af; doe dan gewoon de hele procedure over, inclusief het verder indraaien van de stationair schroef, dan weet je zeker dat je de motor niet verzuipt en dat hij zeker zal starten en blijven lopen...
     
  12. P.Scheper

    P.Scheper

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Vlagtwedde (GR)
    -Ik heb er 2, dus dat komt dan wel goed.

    ga dit nu even proberen.
     
  13. sander_hpi

    sander_hpi

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    334
    Locatie:
    Groningen
    Woon je in de buurt van groningen?
    Ik kan je er eventueel wel bij helpen. Dat gaat vaak makkelijker dan via tekst
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  14. P.Scheper

    P.Scheper

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Vlagtwedde (GR)
    Dit even geprobeerd. Blijft al iets langer lopen. Stekers zijn bijna leeg, dus die ga ik even opladen. wordt vervolgd (morgen, helaas avonddienst). Begin de logica al een beetje te snappen, ik vermoed dat ik hem laat verzuipen.

    Even naast deze een andere vraag, aangezien ik iets zag wat ik nog niet gezien had.Bij de aandrijving zie ik 2 metalen plaatjes met ieders een rubberen plaatje. Is dit een idee van een schijfrem?
     
  15. P.Scheper

    P.Scheper

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Vlagtwedde (GR)

    De stad Groningen ligt 60 km bij mij vandaan. Vlagtwedde lig in het zuid-oosten van groningen (tegen de Duitse grens aan). wel dank voor je aanbod :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  16. sander_hpi

    sander_hpi

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    334
    Locatie:
    Groningen
    Ah ok, je kunt ook een keer in het weekend naar de offroad baan in Appingedam komen. Daar zijn genoeg mensen die je wel willen helpen.

    Die schijfjes zijn inderdaad je remmen.
    Misschien goed om eens rustig te kijken naar wat alle bewegende delen doen op het moment dat je gas geeft of remt (met de motor uit).
    En kijken wat er gebeurt als je de naalden op de motor verdraait.
    Het is allemaal mechanisch, als je snapt hoe het werkt en wat de gevolgen zijn als je iets aanpast wordt alles een stuk duidelijker en makkelijker
     
  17. P.Scheper

    P.Scheper

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Vlagtwedde (GR)
    Even terugkomend (heeft even geduurd.)

    Ik ben de hele week bezig geweest met eerder genoemde stappen, helaas heb ik het nog steeds neit voor elkaar gekregen.

    Vriendin'lief' was het zat, en heeft een bigscale gekocht met de opmerking 'dan ben ik ook van dat gezeur af'. tevens wil ze het apparaat nog steeds verkopen ><.

    Desondanks zal het mij benieuwen wat ik van de week binnen ga krijgen, want het was een verrassing.
     
  18. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Da's jammer, helaas geen leuke nitro voor jou, maar een saaie big scale...
    Als je daarmee problemen hebt/krijgt, dan zal het wel in het Big Scale gedeelte van dit forum moeten plaatsen.... :-D
     
  19. P.Scheper

    P.Scheper

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Vlagtwedde (GR)
    Ah, het moet en zal lukken met die nitro bakkie (ben nu 3 bloedblaartjes verder). mwah bigscale saai? waarom? Ik zie van zo'n apparaat ook de humor wel in.

    Nu is het wel een verrassing welke ik zal krijgen, welke merken moet ik blij zijn, en met welk merk moet ik gaan huilen? ;)
     
  20. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Alles wat 400 euro of minder kost zal je niet zo blij mee zijn. Uiteraard ziet het op het eerste gezicht er heel goed en leuk uit maar blijkt vaak kwalitatief wat minder in gebruik.
     

Deel Deze Pagina