Robbe Blue Arrow XL probleem?

• Topicstarter Topicstarter Marcg124
  • Startdatum Startdatum
M

Marcg124

Guest
Beste,

Ik zal mij binnenkort eerst eens even voorstellen op dit forum, maar eerst heb ik echter de volgende vraag:

Ik heb onlangs mijn eerste helikopter, een Robbe Blue Arrow XL, aangeschaft. Wat echter het probleem is, is dat deze niet vooruit te stomen is. Hij trekt continu naar achter, zelfs als ik de knop helemaal naar voren duw. Ik heb al wat met de instellingen gedaan, deze heb ik bijvoorbeeld op 70% naar voren gezet, echter werkt dat niet. Ookal ben ik uit het 'grond' effect, +/- 2 meter hoogte.

Ik als nieuwkomer op dit gebied, heb hier helemaal geen verstand van. Mogelijk dat een van jullie weet wat het mogelijke probleem kan zijn?

Alvast bedankt en als er nog vragen zijn dan hoor ik dat.

te zwaar van achter, misschien zit je batterij teveel naar achter, probeer die eens een beetje meer naar voren te plaatsen.

Bedankt voor je reactie. Dit is echter niet het probleem, de batterij is namelijk al zover mogelijk naar de voorzijde toe geplaatst.

is de swashplate horizontaal gericht, misschien moet je het servo armpje wat het naar voren/achtere vliegen controleert inkorten of verlengen.

meestal zit er schroefdraad op de armpjes, dan moet je gewoon de linkjes van de swashplate afhalen en dan ronddraaien op de schroefdraad in de juiste richting zodat ie standaard meer naar voren zal gaan.

Probeer hem "mechanisch" naar voren te trimmen, dwz. zorgen dat het tuimelschijfje horizontaal komt te staan met de trims in het midden. Dat kun je doen door aan de stangetjes van de servo`s te draaien, of door de servo-hevel een tandje te verzetten.

Dit is toch een 3 kanaals, dus met verticaal geplaatste staartrotor? Dan heb je geen tuimelschijf. Enige wat er dan overblijft is toch het gewicht meer naar voren verplaatsen, want gewicht toevoegen is "not done" bij heli's, dat kost je vliegtijd.

tis een 4 kanaals.

Ben ik even in de war met de Exceed, denk ik, daar hadden een aantal hetzelfde probleem. Dan geldt inderdaad swash vlak zetten bij servos in het midden, dan misschien nog een beetje trimmen, en het moet voor elkaar zijn.

Zie ik dat nu trouwens goed dat deze een horizontale staartmotor heeft die draait tijdens de vlucht? Zit daar een extra motortje op de staart? Dat is dan puur voor de sier. Ik zou zeggen, weg daar mee, extra gewicht betekent korter vliegen, en die staartrotor zie je in de lucht toch niet draaien.

Hartstikke bedankt voor alle reacties, ik ga er morgen even mee aan de slag en laat weten of het is gelukt!

Groet,
Marc

Hallo Marc,

Ik bezit ook een Blue Arrow XL, en stoei al een poosje met het zelfde probleem. Ik heb hem inmiddel aardig goed getrimt, maar als ik de sticks los laat blijft hij een beetje naar links-achter trekken. Terwijl je bij een coaxiaal de sticks kunt los laten en dat hij stabiel blijft vliegen (bij wind stil weer tenminste).
Ik zoek ook nog steeds naar een oplossing. Ik laat het je weten als ik wat heb.

Groet Steven

Hallo Marc,

Ik bezit ook een Blue Arrow XL, en stoei al een poosje met het zelfde probleem. Ik heb hem inmiddel aardig goed getrimt, maar als ik de sticks los laat blijft hij een beetje naar links-achter trekken. Terwijl je bij een coaxiaal de sticks kunt los laten en dat hij stabiel blijft vliegen (bij wind stil weer tenminste).
Ik zoek ook nog steeds naar een oplossing. Ik laat het je weten als ik wat heb.

Groet Steven

Heb je die staartmotor er nog op zitten? Het lijkt mij dat die voor de verstoorde balans zorgt, en misschien ook een beetje naar links? Een coax met swashplate heeft geen staartrotor nodig toch?

er zit geen staartmotor op deze heli. Het lijkt wel zo op het eerste youtube filmpje, maar bij het 2e draait de staartrotor niet.

@Steven: Heb je geprobeerd mechanisch te trimmen? dus de armpjes van de servo's een beetje in te korten of te verlengen.

er zit geen staartmotor op deze heli. Het lijkt wel zo op het eerste youtube filmpje, maar bij het 2e draait de staartrotor niet.

@Steven: Heb je geprobeerd mechanisch te trimmen? dus de armpjes van de servo's een beetje in te korten of te verlengen.

Heb je die staartmotor er nog op zitten? Het lijkt mij dat die voor de verstoorde balans zorgt, en misschien ook een beetje naar links? Een coax met swashplate heeft geen staartrotor nodig toch?

@ RipD, Er zit volgens mij idd geen staart motor in, wel iets dat er op lijkt maar dat is sier heb ik het idée. Lopen wel twee draadjes heen maar of hij werkt betwijfel ik zeer, ook niet echt logisch bij een coaxiaal.
En nee ik heb hem meachanisch nog niet getrimt, doe ik liever ook niet zelf.

@Indoorvlieger, Weet niet precies wat je bedoelt met swashplate maar door dat immers de twee hoofd rotoren tegen elkaar indraaien is een staart motor totaal nutteloos.

als er draadjes naar toe lopen en je ziet iets 'motor' achtig, zou ik het er toch uithalen, het voegt alleen maar gewicht toe.

mechanisch trimmen is zeer makkelijk. Ten eerste moet je je canopy eraf halen en zorgen dat je de juiste link in de juiste richting aanpast en dat moet zeker niet veel zijn, een mm per keer ofzo.

BAXL.jpg

als er draadjes naar toe lopen en je ziet iets 'motor' achtig, zou ik het er toch uithalen, het voegt alleen maar gewicht toe.

mechanisch trimmen is zeer makkelijk. Ten eerste moet je je canopy eraf halen en zorgen dat je de juiste link in de juiste richting aanpast en dat moet zeker niet veel zijn, een mm per keer ofzo.

Dood simpel dus, ik dacht dat je de servo-arm moest inkorten/langer maken met veilen ofzo. Ik probeer het morgen, aangezien het nu donker is..
Je hoort het nog.

@ RipD, Er zit volgens mij idd geen staart motor in, wel iets dat er op lijkt maar dat is sier heb ik het idée. Lopen wel twee draadjes heen maar of hij werkt betwijfel ik zeer, ook niet echt logisch bij een coaxiaal.
En nee ik heb hem meachanisch nog niet getrimt, doe ik liever ook niet zelf.

@Indoorvlieger, Weet niet precies wat je bedoelt met swashplate maar door dat immers de twee hoofd rotoren tegen elkaar indraaien is een staart motor totaal nutteloos.

Die staartmotor heeft waarschijnlijk dan een rotor zonder spoed, dus geen enkele werking. Leuk voor de sier, maar geen effect op het vliegen, behalve ballast. Ik zou zeggen eraf met dat ding als hij eenvoudig te verwijderen is.

als er iets van motor aanwezig is aan de staart zou ik idd deze eerst verwijderen, daardoor gaat je heli meer naar voren, dus hoef je misschien niet te trimmen, maar door het verminderde gewicht kan je ook langer vliegen. en een draaiende staartrotor creert een 'vlak' en daardoor kan de wind er ook meer op werken.

toch wel het nakijken waard imo

Hallo allemaal,

kom ik misschien een beetje laat mee, maar met mijn Lama 400D (precies dezelfde, al een keer naast elkaar gehad) had ik dat ook, en toen heb ik ook dat vreemde dingetje dat de rotor achter de ene keer een beetje de andere keer niet laat draaien er ook maar uit gehaald, en toen deed ie het prima, zou ik dus gewoon proberen..!

BAXL.jpg

Denk dat u gelijk hebt bij mij is dit ook al eens voorgekomen ik heb dezelfde helikopter, na het langer maken van de twee betreffende asjes was het beter geworden en kan ik hem na goed trimmen, zonder wind, stil late vliegen zonder al te veel sturing. Al loop ik nog steeds een beetje te sukkelen met de staart die niet goed in de richting te sturen is. Ik ben er vandaag een lange tijd mee bezig geweest, en kan de blue arrow bijna blind in elkaar zetten, maar nog steeds heb ik staart issues. Voor de zekerheid ga ik eind deze week een setje motoren en een speedcontroller bestellen ong 50 euri.
Voordat ik hem misschien in een boom heb hangen ;) Wat dit betreft kun je er beter eentje kopen met staart rotor, die wel werkt, en is het goedkoper te maken.

Een halve slag, 180graden, hoger draaien van beide asjes was bij mij voldoende om de rest weg te trimmen.

Back