Robbe Blue Arrow XL reageert niet

• Topicstarter Topicstarter bluearrowxl
  • Startdatum Startdatum
B

bluearrowxl

Guest
Ik heb zojuist een set nieuwe bladen gemonteerd en een nieuw onderstel. Hij heeft intotaal denk ik 1,5 week stuk gestaan ook door dat ik wat druk was. Nou wou ik heb test draaien en der gebeurd niks! :S Zelf heb ik het idee dat het probleem tussen de zender en de ontvanger zit. Op mijn ontvanger knippert (als gewoonlijk) een rood ledje.
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn (het kan echt alles zijn hoor, heb er zelf niet veel verstand van, 'k vlieg een maand ;))

Alvast bedankt,

Steven

Reageert hij helemaal niet op zender-inputs of alleen niet op het gas?

Als ik het goed heb onthouden is dit een 2.4Ghz zender.
Als dat zo is, moet je om ze weer te binden:

1. Heli aan
2. zender op vol gas
3. zender aan
4. wachten tot de heli is uitgepiept
5. gas terug naar 0
6. hij zou nu moeten werken.

Succes!

Reageert hij helemaal niet op zender-inputs of alleen niet op het gas?

Als ik het goed heb onthouden is dit een 2.4Ghz zender.
Als dat zo is, moet je om ze weer te binden:

1. Heli aan
2. zender op vol gas
3. zender aan
4. wachten tot de heli is uitgepiept
5. gas terug naar 0
6. hij zou nu moeten werken.

Succes!

Het is idd een 2.4Ghhz zender.. Maar hij reageert op niet een input. Jouw trucje heb ik geprobeert, zonder resultaat.
Anders was het ook altijd zo als ik de lipo aansloop herstelde de servo's zich. Gebeurd nu ook niet meer..
De laatste ben ik gekanteld(direct gas naar 0). Maar zover ik weet zijn daardoor alleen 2 bladen beschadigd. Hierdoor beschadigd de electronica toch niet?

Steven

Weet je zeker dat de lipo nog goed is?
Als je een lipo steeds helemaal leeg vliegt, of een lipo leeg weglegt kan dat negatieve gevolgen op de levensduur.
Misschien heb je nog een lipo om dit even te testen?

Weet je zeker dat de lipo nog goed is?
Als je een lipo steeds helemaal leeg vliegt, of een lipo leeg weglegt kan dat negatieve gevolgen op de levensduur.
Misschien heb je nog een lipo om dit even te testen?

Nee die heb niet. En als ik merk dat de power terug neemt stop ik met vliegen. Laat hem afkoelen en leg hem dan weer aan de lading. Maar ander half week? Is dat te lang om te laten liggen?

mmmm, goeie vraag......

Maar je zegt dus dat de ontvanger eigenlijk helemaal niet meer aangaat als je de lipo er aan plugt, oftewel er brandt geen lampje op de ontvanger en de servo's gaan niet in een bepaalde positie staan?

Laatst bewerkt:
mmmm, goeie vraag......

Maar je zegt dus dat de ontvanger eigenlijk helemaal niet meer aangaat als je de lipo er aan plugt, oftewel er brandt geen lampje op de ontvanger en de servo's gaan niet in een bepaalde positie staan?

Er brand wel een ledje op ontvanger, het gele ding voorop.. maar de servo reageren niet op de zender en herstellen zich niet wanneer ik de lipo aansluit...

Het zou eventueel nog kunnen dat het voltage van de lipo dermate laag is dat de servo's er niet meer op kunnen functioneren (en de ontvanger nog wel), maar dit lijkt me niet heel waarschijnlijk.
Ook zouden beide swash-servo's stuk kunnen zijn, maar ook dit lijkt me niet een erg waarschijnlijk iets.

Het komt er dus op neer dat ik geen duidelijke oorzaak zie van het probleem zoals jij deze beschrijft. Misschien heb je nog een manier om de servo's te testen, mocht dit niet zo zijn dan ben bang dat ik er verder niet uit ga komen zonder de helikopter werkelijk te zien.
Ik raad je dan ook aan om even naar de winkel te gaan waar hij vandaan komt, of om een lokale (heli)vlieg-club te raadplegen, goede kans dat ze je met alle plezier verder willen helpen met je probleem.

Veel succes, en laat even weten hoe het afloopt, ik ben nu namelijk toch wel heel benieuwd wat dit nou kan zijn!

Groetjes

Andries

Het zou eventueel nog kunnen dat het voltage van de lipo dermate laag is dat de servo's er niet meer op kunnen functioneren (en de ontvanger nog wel), maar dit lijkt me niet heel waarschijnlijk.
Ook zouden beide swash-servo's stuk kunnen zijn, maar ook dit lijkt me niet een erg waarschijnlijk iets.

Het komt er dus op neer dat ik geen duidelijke oorzaak zie van het probleem zoals jij deze beschrijft. Misschien heb je nog een manier om de servo's te testen, mocht dit niet zo zijn dan ben bang dat ik er verder niet uit ga komen zonder de helikopter werkelijk te zien.
Ik raad je dan ook aan om even naar de winkel te gaan waar hij vandaan komt, of om een lokale (heli)vlieg-club te raadplegen, goede kans dat ze je met alle plezier verder willen helpen met je probleem.

Veel succes, en laat even weten hoe het afloopt, ik ben nu namelijk toch wel heel benieuwd wat dit nou kan zijn!

Groetjes

Andries

Oke, doe ik dat! In ieder geval bedankt voor je hulp en ik laat je het nog weten ;)

Steven

P.S. Weet iemand anders het misschien nog?

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb ook bij wat vrienden na gevraagd, hij zei dat het ook goed mogelijk is dat er kort sluiting heeft plaats gevonden in de .. . niet de ontvanger. Speed controller, dat staat tenminste op het andere element op het toestel zelf? Kan dat?
Als je wilt kan ik ook een foto uploaden. Het geval waar dan waarschijnlijk kort sluiting heeft plaats gevonden zou het rode ding zijn. Misschien dat dit je wat zegt.
Thx

Steven

Een speed-controller kan in theorie natuurlijk altijd doorbranden.

Was er misschien sprake van dat je rotor geblokkeerd werd terwijl het gas nog open stond bij de laatste crash? Dit heeft namelijk het effect dat de motor opeens heel veel amperes gaat trekken, wat dus inderdaad als gevolg kan hebben dat de ESC (electronic speed controller) doorbrandt.

Het "handige" aan doorgebrande apparatuur is dat het 9 van de 10 keer een heel typische geur afgeeft. Dus wat je even moet doen is goed ruiken aan de ESC en eventueel ontvanger.

Een speed-controller kan in theorie natuurlijk altijd doorbranden.

Was er misschien sprake van dat je rotor geblokkeerd werd terwijl het gas nog open stond bij de laatste crash? Dit heeft namelijk het effect dat de motor opeens heel veel amperes gaat trekken, wat dus inderdaad als gevolg kan hebben dat de ESC (electronic speed controller) doorbrandt.

Het "handige" aan doorgebrande apparatuur is dat het 9 van de 10 keer een heel typische geur afgeeft. Dus wat je even moet doen is goed ruiken aan de ESC en eventueel ontvanger.

Het ruikt idd wel vreemd.. Heb inmiddels een afspraak gemaakt bij de winkel waar ik hem heb gekocht.. Hij zal er naar kijken en eventueel nieuwe onderdelen in zetten. En om hoeveel seconden gaat dat? Want het was nog geen 1,5 m bij mij vandaan gebeurt, en heb zo snel mogelijk gas terug genomen... Je hoort het van me als ik weet wat het is.

Steven

Zo. Ik weet het!
De accu is toch op een of andere manier 'te leeg' geraakt. Gelukkig is er niks mis met de elektronica. Nieuwe accu gekocht en de oude word geprobeerd te maken. Blij dat het niet al te duur is geworden.. haha

Steven

Om dat te voorkomen zou ik een lipo buzzertje gebruiken tijdens het vliegen.

Ik gebruik deze en weet zo precies wanneer er geland moet worden.

Zo. Ik weet het!
De accu is toch op een of andere manier 'te leeg' geraakt. Gelukkig is er niks mis met de elektronica. Nieuwe accu gekocht en de oude word geprobeerd te maken. Blij dat het niet al te duur is geworden.. haha

Steven

Mooi dat je de oorzaak hebt gevonden.

Blijft het wel een vreemd verhaal vinden, zover ik weet hebben rc modellen een beveiliging tegen het te ver leegtrekken van LiPo's.
Zelfs mijn 7.2V NiCad bootje schakelt af als de 2s LiPo's onder de 7v komen, rustig terugvaren is dan nog wel mogelijk.

Alle heli's waar ik mee gevlogen heb zijn nog kritischer, stijgvermogen kakt al in bij 3.8V per cel.
LiPo's mogen tot 3.2V ontladen worden.

Laatst bewerkt:
Back