Robbe blue arrow xl wijkt af

Hallo,

Ik ben sinds gisteren de trotse bezitter van een Robbe blue arrow xl.
Ik heb deze van iemand gekocht die er niet mee overweg kon, dit is ook te zien door de verkeerde afstelling en een dolgedraaide kop van een schroef.
Ik heb nu alles zo goed als het kan afgesteld swashplate en en servoarmpjes.
Nu vliegt de heli nog steeds naar links voor.
Hellaas kan ik het rechter servo armpje nog niet afstellen omdat die schroef kop is dolgedraaid , ga hier eerst nieuwe schroefjes voor bestellen.

Maar nu was mijn vraag, kan het aan de swashplate liggen dat die nog naar links voor trekt?
En hoe krijg ik makelijk die schroef los (foto 3)?

225341remco1649_0_82_20120609_14.jpg

953349remco1649_0_82_20120609_14.jpg

657237remco1649_0_82_20120609_14.jpg

ik ken het model niet, maar zo te zien is de "schroef" waar je het over hebt een bolkopje (ook geen technisch correcte term) waar de serve linkage overheen geklikt zit. Deze kun je er voorzichtig afklikken, verdraaien en terug klikken.

Aan de swash zelf zal het niet liggen, eerder inderdaad in de afstelling

Die schroef die je bedoelt is een linkage ball. Zie het voorbeeld in de link:

Google Afbeeldingen resultaat voor http://helidirect.com/images/helicopter_parts/rjx_hobby/xtreme_50_nitro/hn6052_1.jpg

Dat zwarte ding wat erop geklinkt zit is de ball link. De meeste zijn aan een kant voorzien van een merkje. Deze moet altijd aan de buitenkant zitten, zit de link omgedraaid dan kan deze vrij makkelijk weer van linkage ball afschieten. Kan dus maar op een manier goed bevestigd worden.

Die kan je er met een speciale tang zo afklikken zonder de link te beschadigen. ( met gepast geweld wil het ook maar een tang is beter voor de levensduur en passing van de link)

Google Afbeeldingen resultaat voor http://cloud.lbox.me/desc_image/201005/pmmo1273219603000.jpg

Als de linkage ball goed vast zit kan je em voorlopig wel laten zitten. Zo op de foto te zien is de ball link verder op de stuurstang geschroefd dan de andere. In theorie moeten alle 3 de stuurstangen exact even lang zijn en alle servo armpjes haaks staan om een rechte uitgelijnde swashplate te krijgen. Dan zou de heli gewoon recht moeten vliegen en kan je daarna eventueel correcties maken door trim of een ball link verder in of uit te draaien.

Wat betreft de afstelling ben ik nu reeds een expert geworden, ikzelf had dezelfde problemen met afwijkingen. Het zit hem puur in de afstelling van de swasplate. Bij jouw wijkt deze af naar links voor dus ik zou de twee, op de servo aangesloten linkjes, weer een 180gr indraaien zodat ze korter zijn. Wel eerst kijken of de trim van beide richtingen op max moesten. Dan zal hij weer te trimmen zijn via de zender. Het is trouwens ook zo dat de helikopter bij 20cm van de grond goed de afwijkingen aangeeft welke nog trim nodig hebben. Als je tenminste even op een vierkante meter kunt blijven. Ik zou het wel in een windloze omgeving doen anders blijf je aan het trimmen. Ik heb die van mij nu goed getrimmed en kan met alleen met de collective, omhoog, hoveren zonder dat hij er vandoor gaat.
Als je dit buiten zou doen komt er de factor compenseren van de wind nog bij, hier is de Bue Arrow XL trouwens niet geschikt voor want bij het minste windvlaagje ben je hem al kwijt en tegen de wind invliegen gaat bijna niet door het gebrek aan vermogen.

En bij mij was het afwijken nog erger als bij u want bij mij ging de staart zelf draaien in de rechtsom richting en heeft me twee dagen 6 uurtje beziggehouden voordat ik dit opgelost had. En lag uiteindelijk aan 1 slippend tandwiel over een as van de rotor en aan de slecht afgestelde servo armpjes. Dus swashplate rechtzetten en trimmen lijkt me een goede oplossing.

Succes.

Back