Robbe charter vraag over folie voor me vleugels

Discussie in 'Beginners' gestart door jose Manuel, 21 jun 2015.

?

Hoi ik heb een robbe charter voor de opknap gekregen, nu wil ik de vleugels op nieuw bedekken met fo

  1. krimpfolie

    3 stem(men)
    75,0%
  2. mononoke

    1 stem(men)
    25,0%
  1. jose Manuel

    jose Manuel

    Lid geworden:
    21 jun 2015
    Berichten:
    12
    Hoi ik heb een robbe charter voor de opknap gekregen, nu wil ik de vleugels op nieuw bedekken met folie , welke folie kan ik het beste gebruiken, er wordt mononoke geativiseert maar zou niet weten welke, welke folie wordt het doorgaans gebruikt met dit soort modellen. Ik denk van krimpfolie maar kan iemand misschien wat specifieker zijn en tips geven waar ik het kan kopen en wat ik nodig heb en waar ik op moet letten. Ok vriendelijk bedankt. Gr jose
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. PBSLD

    PBSLD

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Sliedrecht
    Dit kan je doen met oracover. Te verkrijgen bij http://www.hobbyin.nl.
    Op de site staan ook tips met begeleidende foto's hoe je oracover kan aanbrengen.
     
  3. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Heb goede ervaring met de folie van HK.
    10€ voor 5 m. folie, heb je al gauw 45€ betaald voor Oracover.

    Johan.
     
  4. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Lak het hout eerst met een laagje spanlak om het brandstofbestendig te maken, voordat je de folie er op doet. De brandstof wil nog wel eens onder de folieranden lopen en dan laat de folie los, wordt het hout vet en dan plakt er niks meer op.
    Overigens; Ik herken geen Robbe Charter in het vliegtuig op je foto's.
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Helemaal met je eens. Volgens mij is het ooit een Piper geweest. ;)
     
  6. jose Manuel

    jose Manuel

    Lid geworden:
    21 jun 2015
    Berichten:
    12
    Ik denk wel dat het hem is..dit is een charter met allerions....ja de kleur is anders maar de afmetingen kloppen wel...ja kan zijn dat je gelijk heb...nog maar effe dubbel check
     
  7. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Toevallig is er iemand op onze club met een Charter met rolroeren begonnen, toont toch gans anders hoor.

    [​IMG]

    Johan.
     
  8. jose Manuel

    jose Manuel

    Lid geworden:
    21 jun 2015
    Berichten:
    12
    Ik zal zo nog meer fotos up loaden.........Na ja ik ben wel tevreden over dit forum, gelijk antwoord SUPER BEDANKT....ik heb de motor al uit me kaar gehaalt en ga een FOTO gedoe stuuren naar deze forum om de voorgang aan jullie te laten zien....OK thanx....ben nu dus nog steeds niet 100 procent of het een charter is....HMMM.....
     

    Bijgevoegde bestanden:

  9. jose Manuel

    jose Manuel

    Lid geworden:
    21 jun 2015
    Berichten:
    12
    Ja inderdaad.....Hmmm....als ik charter robbe in google in tik met afbeeldingen zie ik hem hier en daar toch staan....de gozer van wie ik hem heb zegt dat het een charter is, maar inderdaad lijkt erg op een piper....
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.213
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Als je de oude folie af wilt nemen, doe dat dan met de foliebout erbij. Breek mesje om snelle cuts in de oude folie te maken.
    Met de bout de oude folie verwarmen. Komt het zo los.

    Voordat je gaat slopen.. kijk eerst eens hoe de folie reageert op de bout. Hoe deze mooi krimpt op de gefoliede stukken. Als de folie nog behoorlijk is, kan je deze laten zitten. Tenzij er sprake is van balsa reparatie.

    Zet die bout eerst eens op ongeveer 100 graad. Fixeren van folie doe ik tussen de 100 en 150 graad. Daarna wat heter.

    Ik zet zelf de folie op vrij lage temperatuur uit met zo min mogelijk spanning en vouwen, daar na werk ik de folie systematisch uit met lichte hechtinkjes 'spot weld's' als het ware over het hele vlak. Daar na gaat de bout naar 100. Hecht ik alles vast, daarna naar een flinke stap heter om alles mooi te krimpen en vereffenen.
    Zorg ook voor goede scherpe scharen. Daarmee kan je hele randen rondom schoonsnijden, zonder een knipbeweging... of gebruik van een mes. Groote en hele fijne puntige schaartjes.
    Houdt bij vleugeltips de hoeveelheid folie wat ruimer, zodat je er aan kan sjorren met je vingers tijdens het strijken, de folie geeft onder hitte mee, zodat je het mooi strak kunt zetten op rondingen. Met een beetje oefenen heb je het zo in de smiezen.

    Folieresten op balsa haal je weg met de stijkbout en een katoenen lap, of die rolletjes poetsdoek van de Aldi of Gamma, zit op een rolletje, kost een drol, of papier garagedoek van de Brezan, een stevig goed absorberend papier en voldoende treksterkte.
    Met de hitte van de bout, papier tussen oppervlak en bout, los je de wax op in het doek, en komt het prachtig los van het balsa als je het papier weg trekt. Hele hardnekkige restjes... naja... die kunnen dan met stink Thinner (liefst zo min mogelijk brein oplosser)

    Dat is een Piper met een semi symmetrisch vleugel profiel. Kan een eigen ombouw zijn geweest.
    Weet dat Kyosho ooit een Piper met zo een profiel heeft gehad.

    De motor is een GP-42 methanolmotor. Glijlager gelagerd. Pas op bij demontage. De pakkingen zijn snel stuk. Kan het even heel erg zoeken gaan worden.
    Of je moet ze zelf snijden uit stevig kraftpapier of bruin papier van modezaaktassen. Dat heeft ook een mooie dichte structuur. Vooral de carburateur heeft een lullig pakkinkje.

    Deze motoren hebben een goed en lang leven op wonderolie mixen, en kunnen behoorlijk presteren. Synthetisch wil ook. Navragen waarop deze heeft gevlogen. Wellicht heeft deze helemaal niet gevlogen/gdraaid, en moet de motor nog inlopen. Oorsprokelijk waren deze motoren spot goedkoop. Thans worden ze nog wel eens veel te duur aangeboden als vintage motor. En dat is bogus! Voor een Chinese meukmotor voor de wereldmassa is het een goede.

    Voordat je de hoofdsproeier los draait, smeer deze even met een drup olie. Dat spaart het rubbertje, gezien de hoeveelheid oxidatie. Bijkans blijft het rubber O-ringetje dan heel, zal het toekomstig geen valse lucht aanzuigen. Anders moet je dat ook gaan vervangen.

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 21 jun 2015
  11. jose Manuel

    jose Manuel

    Lid geworden:
    21 jun 2015
    Berichten:
    12
    Suppppper bedankt voor de info, hier hebben we wat aan, ik zelf heb verstand van mini quads mocht er iemand vragen hebben dan hoor ik het graag. Gr jose
     
  12. jose Manuel

    jose Manuel

    Lid geworden:
    21 jun 2015
    Berichten:
    12
     
  13. jose Manuel

    jose Manuel

    Lid geworden:
    21 jun 2015
    Berichten:
    12
    Ik ben zo ver dat ik de motor heel voorzichtig heb schoongemaakt....zijn er mensen die verstand hebben van het afstellen waar moet ik rekening mee houden het is een GP-42 methanolmotor. TIps en tricks meer dan welkom ik zet er zo effe foto van op
     
  14. jose Manuel

    jose Manuel

    Lid geworden:
    21 jun 2015
    Berichten:
    12
    Dit is helemaal de eerste x, ik heb alleen verstand van brushless, vindt het wel een uitdaging....dus hulp meer dan welkom...gr jose
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    het zal wel een schot voor open doel zijn..
    maar zoek ff iemand op als hij klaar is.

    methanol is niet moeilijk, maar wel heftig anders dan de supersimpele stekker erin brushless dingetjes tegenwoordig.
    moet je even geduld voor hebben. gevoel opbouwen.
    geluiden leren herkennen, gedrag herkennen.

    eerste keer zelf rommelen kan wel, maar kan je ook heel makkelijk een motor kosten.
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.213
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wel Jose,
    Als je een novice/starter bent, is het verstandig eens een beetje te grazen in de beginners FAQ.

    Vrij vliegen in het veld is er niet meer bij. Zelf leren is al helemaal uit den boze, want dat gaat onherroepelijk mis, is al je werk en plezier met een paar tellen de grond in geslagen voor de eeuwigheid.
    Goed en veilig vliegen... daarvoor je dus les moeten gaan nemen bij een club. Kan zijn dat dit een redelijk beginnerskistjes is, het vleugelprofiel geeft iets doordachts weer. Maar kan zomaar zijn dat het er totaal niet voor geschikt is. Je hebt wellicht een model in je schoot geworpen gekregen, en daar moet je het dan mee doen, maar is niet geschikt. Dat is dan wel een smaakmakertje geweest, maar daarna bedenken hoe dan verder de keuzes te maken.

    Een... normale Piper heeft een vlakke ondervleugel. Een profiel dat algemeen een Clarke Y wordt genoemd. Een Piper Cub is geen beginnersvliegtuig. Heeft een aantal ondeugden die niet schade vrij te ondergaan zijn, maar een redelijk ervaren vlieger, met goede reflexen, bekend met de eigenschappen, wel weet uit te komen.
    Met alles kan je leren vliegen, maar er zijn modellen die daar in uitblinken, en bij schade behoorlijk goed en vlot te repareren zijn.

    Brandstof is een ander verhaal dan elektrisch vliegen.
    Beiden is leuk, heeft een eigen dynamiek, maar je zult je ook in de materie moeten gaan verdiepen, goed inlezen.
    Want beiden hebben het een geheel eigen aanpak en voorbereiding van het vliegende model. Hybride is er nog niet bij.
    En... afhankelijk van je modelbouwverleden eens bekijken of je brandstof of juist elektro wilt gaan vliegen. Gezien de infrastructuur die je thuis hebt staan met de autootjes. Brandstof vliegen is leuk, elektro net zo. Of dat je alles nog moet opbouwen vanuit het niets.

    Voor brandstof vliegen wordt Methanol + een smerend aditief gebruik, een speciale modelbrandstof en geen benzine. Niet op de iedere hoek van de straat te vinden. Dus je locatie zal ook deels bepalen hoe je wilt gaan mechaniseren. Brandstof per post wordt niet echt gewaardeerd in NL, denk ook niet in Belgie.
    Meestal kannen van 5 liter. Bij het beginners FAQ kan je er van alles over lezen. Daar waar ik woon, is er gelukkig een goede leverancier. Anders was het volledig elektro geworden.

    Bij zelfbouw en opknappen zul je je inzicht moeten leren vergroten. Je kan niet van de mensen verwachten dat zij vanuit hun PC jouw handen gaan bedienen. Google afstruinen, lid worden van een vliegclub, hier natuurlijk wel de vragen stellen. Zelf redzaam worden. Je moet ergens gewoon beginnen, maar je hoeft de fouten niet opnieuw uit te vinden. Er is overal informatie te vinden.
    Onderzoeken waar je het beste je spullen kunt aanschaffen. Ook RC equipment.... en die is anders van voor modelauto's.

    De motor. Wel eerst eens gaan kijken wat je allemaal nodig hebt, totaalplaatje voor de reparatie van het model. Kostenplaatje maken. Want alles aan die kist is oud en geweest.
    Laat die motor nog even voor wat hij is, komt later aan bod. Laat hem in takt, frut er niet te veel aan. Dan kan je hem altijd nog verkopen voor een paar tientjes, of als troffee in je vitrinekast. Slopen is heel makkelijk... repareren oneindig veel lastiger.

    Voor het model zul je tekeningen moeten zien te vinden. Dat zal helpen bij de herbouw. Zal het model toekomstig goed gebalanceerd het luchtruim moeten kiezen. Dus je moet weten waar het zwaartepunt komt te liggen. Bij een conventionele houtbouwtrainer heeft de ontwerper er voor gezorgd dat het de hoofdligger is. Bij een schuimvleugel, indien niet weelderig vermeld, zal het moeten worden nagerekend.
    En daarvoor zijn er gelukkig hulpprogrammaatjes op het internet... is dus wel uit te komen.

    Zou zeker eerst eens gaan zoeken naar een geschikte modelvliegclub in de buurt. Daar eens gaan praten, en wellicht dan aansluiten. Praten met de instructeurs. Model meenemen, en hun adviezen aanhoren.... etc... dan zien waar je in gaat investeren!

    En ja... Student was mij voor... wat hij schrijft... Zelf uitvogelen kan een harde les zijn, soms toch ook erg leuk. Maar een beetje voorbeelden en coaching, nog heel veel leuker! Veiliger en doelgerichter.
    Voor brandstof modellen moet je ontzag hebben, voor elektromodellen... nog heel veel meer.
    En altijd kop erbij. Focus. Anders gaat het mis. Elektromotortjes zijn totaal niet schattig als er een grote prop op zit... deze ongecontroleerd door het publiek heen fietst.

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 21 jun 2015
  17. jose Manuel

    jose Manuel

    Lid geworden:
    21 jun 2015
    Berichten:
    12
    Bedankt voor de feedback, ik ben niet nieuw met vliegen ik ben gebonnen ooit met een piper super cub van hobbyzone, daarna ben ik quadcopters gaan vliegen, wij hebben een vliegclub in de buurt en ben daar 1x geweest ik heb deze inderdaad zo in me schoot geworpen gekregen, en ik ga er voor, ik heb een maat met een stampede traxxas motor verleden hij heeft hem uit me kaar gehaalt heel voorzichtig verder ga ik de boel nu schuuren, krimpfolie mononoke halen, ik heb al zon strijkijzer geschikt daar voor , en gaan....ik denk dat het geen verkeerd plan is inderdaad om nog een bezoek te organiseren naar vliegclub Middenmeer in
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    die vliegclub is een goed plan!
    even proeven hoe men daar met brandstof is, ook bij clubs lopen er prutsers rond. daarom moet je jezelf een klein beetje inlezen ;-)

    Let wel op, ik hoor je veel over electro ervaring, en een kennis met wat ervaring bij auto's en methanol..
    vliegtuigmotoren zijn zeer zeker geen automotoren!
    de manier van behandelen is anders, zo ook de manier van afstellen.
    je moet op andere dingen letten.. andere dingen doen...
    auto's mag je eigenlijk geen 5 sec volgas houden, bij vliegtuigen vlieg je soms de hele tank volgas.
    vliegtuigmotoren draaien normaal op 5% nitro, methanol, en ong 15% olie.

    Dit is heel anders dan bij auto brandstof, dat bevat minder olie. en VEEL meer nitro.
    een vliegtuigmotor op autobrandstof loopt te arm, en gaat kapot. en veel teveel nitro.

    vandaar de opmerking hierboven de motor even lekker met rust te laten, eerst het toestel restaureren.
    motortje mee naar de club, daar kan men je vast helpen. eventueel zelfs starten op een bok.


    Let bij het weghalen van de folie vooral op rotte plekken in het hout.
    beschadigingen. "bijzondere" plekken.
    oude brandstoftoestellen met een haperende vacht willen onder de bespanning nog wel eens lekkage hebben. dus brandstof in het hout getrokken, soms hout rot etc.
    de tankruimte, deze wil nog wel eens een hoeveelheid oude olie bevatten die er uit moet.
    vervang de tank. vaak rubber kapot, intern niet goed meer, alles aangekoekt en vol. moet wel schoon zijn, alle rommel in de tank komt in de motor terecht.
    Soms zit de aansturing vast door aangekoekte olie.
    In mijn geval heb ik zelfs de aansturing er al een keer uit gesloopt, om iets netters en moderners terug te stoppen.
    vroegah had men nog niet altijd de spullen die we nu hebben...
    Let op de scharnieren van de stuurvlakken.. vaak beetje los gegaan door de tijd. of de scharnieren zelf kunnen in de vleugel op en neer bewogen worden. niet goed..
    vaak bij een restauratie is scharnieren vervangen handig. of je moet heel erg zeker zijn dat het goed is.
     
  19. pierreke

    pierreke

    Lid geworden:
    26 okt 2010
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Maastricht
  20. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.838
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Of te wel gooi weg of ga er lekker zo hij nu is mee vliegen.
    De kosten zijn hoger om hem op te knappen dan dat menig schuim model of beter tweedehandsje kost.

    Met mijn smartphone verstuurd
     

Deel Deze Pagina