robbe charter

• Topicstarter Topicstarter jan42
  • Startdatum Startdatum
J

jan42

Guest
hallo allemaal,

ben al een tijdje bezig met het bouwen van een robbe charter.
alleen is het mij nog niet helemaal duidelijk hoe je de charter uit
balanceert. op de tekening staat een cirkel zwart/wit die je over moet nemen op het vliegtuig. alleen staat er verder niets over in de handleiding of het model moet hangen of staan op een voetstuk tussen twee steunen.

wie kan mij dit uitleggen.

groet jan

Hoi Jan,

Als je de zwart/witte cirkel op je kist heb overgenomen dan houdt dat in dat je de kist op het middelpunt hiervan moet ondersteunen om het zwaartepunt te bepalen.

Omdat de Charter een hoogdekker is en het zwaartepunt op de hoofdligger van de vleugel ligt (+/- 1/3 vanaf de voorrand vermoedt ik) kun je gewoon de kist met je vingers op dit punt optillen (dus je vingers tegen de onderzijde van de vleugel).

Het is nu de bedoeling dat het model met de neus licht naar beneden blijft balanceren.
Wijst de neus sterk naar beneden dan moet je de ontvangerakku wat naar achteren verschuiven.
Wijst de neus omhoog dan moet je de ontvangerakku naar voren verschuiven.

Deze methode doe je met een lege tank maar verder vliegklare kist en is nauwkeurig genoeg voor deze trainer.

Succes,
Berto.

Je zult ook nog erg fundamentele vragen hebben, daarvoor moeten we onze vingers blauw typen. Lees eens door de modelvliegFAQ's, veel antwoorden:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewforum.php?f=80

Ga eens op een zondagmiddag, dan is het het drukst, bij een vliegclub kijken. Zeker met een Charter is het niet raadzaam om zonder deskundige hulp te leren vliegen, je gaat met een vliegtuig de wei in en komt met een slordige bouwdoos terug. Langdurig, duur, frustererend en mogelijk gevaarlijk. Op een club neemt een instructeur de start en landing van je over zolang je het toestel nog niet goed beheerst. Neem je spullen mee en vraag ze de hemd van het lijf. Twee elkaar overlappende en aanvullende overzichten van clubs in Nederland:
www.modelvliegsport.nl -> clubs
www.airtoi.com -> clubs

bedankt voor de tip inderdaad zie op de bouwtekening een maatinhoud,
wist niet waarvoor deze was kom er nu wel uit.

groet jan

Back