robbe charter

na tijdje zoeken heb ik een robbe charter gevonden notebene een dorp verderop,

SL737555.JPG


SL737556.JPG


SL737561.JPG


SL737563.JPG


de eerste vleugel in de maak.


stef
 
mooi :D dat je hem nog gevonden hebt

en gelijk maar begonnen met de bouw zie ik:)

zo te zien gaat dat goed komen..ik blijf het volgen
 
Vraagje,

Waar heb jij die "T-spelden" vandaan? Dat lijkt mij nou ideaal om mee te werken en die heb ik nog nooit eerder gezien..

grt,
Roelof
 
het is verstandig, om het bruine wat op het hout zit eraf te schuren.

Dit is verbrandde kool, van het laser snijden. Als je hierop lijmt, is er een kans dat er bij een harde landing de kool los-springt van het hout. En dan heb je dus geen lijmverbinding meer. Het kost meer tijd, maar de kist wordt er wel sterker van.
 
hoooo, stop, terug, af.........
Als ik het goed bekijk op de foto's ben je iets vergeten........

als ik mij niet vergis ben je hier de verkasting vergeten.
SL737567.JPG


Op deze foto van de tekening zie je dat die voor tegen de liggers geplakt dient te worden.
SL737555.JPG


Het lijkt me immers sterk dat je met die balsa liggers geen verkasting nodig hebt. Die tussen de eerste ribben heb je wel geplaatst, maar normaal gesproken moet die nog 5 of 6 vakken verder door getrokken worden.
 
Op de tekening is net te zien dat er alleen tussen de eerste en de tweede rib een versterking wordt geplaats en die zit er ook. Lijkt me geen geweldige constructie, een motorkist met balsa hoofdliggers zonder verkasting.
 
je gaat lekker hoor

verkasting is dat je plaatjes balsa tussen je liggers (dat zijn die twee lange basla houtjes van 8 bij 8 die boven elkaar zitten) plakt waardoor je een doosconstructie maakt. Je hebt dus je ribben en je ligers en samen vormen die een soort rechthoek, Daar moet je dus plaatjes balsa tussen plakken!

je hebt het bij je eerste compartiment al gedana
kijk zo! (tussenschot)

5.jpg


nog een tip koop 2 componenten epoxye en smeer meteen je brandstoftankruimte en je motorschot hiermee in later kan je er slecht bij
 
Laatst bewerkt:
Als ze niet (meer) op tekening en in de bouwbeschrijving staan zou ik ze gewoon weglaten ... je moet er dan van uitgaan dat de constructeurs van Robbe daar bewust voor gekozen hebben om ze weg te laten ...
 
hey stef!

even goed bekijken en alles gewoon volgens tekening doen..als je op het eind niets meer aan hout over houd,dan weet je zeker dat je het goed gedaan hebt :)
 
volgens mij heb jij al een datum geprikt voor wanneer de charter zijn luchtdoop wil geven:) het gaat snel en ziet er goed uit

maar welke servo's heb je nu besteld? op tafel zie ik er ook al één liggen (futaba..??)
 
RC World BV :: Servo's :: ROBBE 8064 deze

die op de tafel licht was even om te testen of hij niet door de vleugel heen zou stekken,

SL737579.JPG

als de servo's zaterdag binnen komen en alles zit een beetje mee dan zou ik denk ik zondag wel al me eerste vliegles kunnen nemen als het weer hem toe laat.

stef
 
oké je bent bij Henk wezen shoppen..de servo's zijn prima voor je charter met 4cc..nu maar hopen dat het zondag mooi weer wordt..
 
Leuk om te zien hoe de Robbe Charter er tegenwoordig uit ziet als bouwdoos. :) Vroeger moest je echt alle onderdelen uit een stapel balsa knagen, maar tegenwoordig zijn het allemaal mooi passende interlocking parts. Ziet er goed uit! :thumbsup:

De shearwebs die je weg laat op de vleugel zorgen voor extra torsie stijfheid. Op de originele Charter (geïntroduceerd in 1975?) zaten ze wel. Ondanks dat ze bij Robbe ongetwijfeld weten wat wél en niet nodig is voor een model, kunnen ze deze plankjes ook uit pure kostenbesparing achterwege hebben gelaten. Alleen het meest noodzakelijke materiaal wordt meegeleverd immers... Iets om te overwegen lijkt mij.
 
Back
Top