Robbe Diamant vintage zwever

e997fe34-a38d-48cc-a0cb-a13b6d052eb9.jpg

Ik ben Willem, nieuw op dit forum. Ik weet niet of ik dit op de goede plaats post.
Ik ben met modelvliegen begonnen toen ik 16 was, dat is inmiddels heel wat jaartjes geleden............
Ik kreeg van een mede clublid bovenstaande bouwdoos. De doos heeft ruim 40 jaar op verschillende zolders gelegen en ik ga hem vliegend maken.
De doos is niet compleet, er zit wel een romp, een ingedekte vleugel en de tekeningen, cockpit en wat hout in.
De vleugelbevestiging, die nogal speciaal was, zit er niet bij.
Ik was van plan om gewoon messing bussen in de vleugel te lijmen en dan veerstalen pennen te buigen.
8c47183c-401d-4a56-ad93-9bf4afba8703.jpg

De vleugel is van PU schuim met abachi. Hierin is een inkeping gemaakt. Zou het sterk genoeg zijn als ik hier een goed passend stuk balsa in lijm en daar een bus in van 8 of 10 mm? De inkeping is ongeveer 12 cm diep.
Spanwijdte is 3.10m Graag ideeen en/of tips om de vleugelbevestiging te maken........

Ervaring van modellen uit die tijd is dat dit soort vleugelpen constructies niet duurzaam zijn/waren. Iets te hard aanduiken en het breekt uit. Nu je alles nog 'schoon' heb ziu ik een ligger inbouwen en de penbussen hiermee zeer degelijk verlijmen. Dan gaan je krachten verder de vleugel in dan de 10cm die het nu wordt.
Tevens zou ik spoilers inbouwen.
Pb maar als je meer info wilt.

Je hebt wel wat extra versteviging nodig om de buigkrachten wat verder de vleugel in te leiden. 12 cm de vleugel in is niet genoeg. Je kunt die glasverstevigingen met v vorm vanaf de wortel aanbrengen met epoxy hars. Onder en boven.

Bedankt voor jullie reacties.
Ik ga denk ik de opening aan 1 kant ongeveer 30 cm inzagen. Daar een strook triplex in lijmen als ligger.
daarop de buis lijmen en de overige ruimte opvullen met balsa.
Glad schuren en dan versterken met een matje/epoxy aan boven en onderkant.
Sterk genoeg, denken jullie?

Het klepje boven op de romp is de originele toegang tot de accu's. Ik gebruik dat klepje om gemakkelijk bij de vleugelbevestiging en rolroerkabel aansluitingen te kunnen. Om het zo te maken dat je het als remklepje kunt gebruiken leek mij niet nodig.
Ik heb wel getwijfeld over remkleppen, flaps of spoilers in de vleugel maar daar voorlopig vanaf gezien.
De diamant is prima te landen zonder. Wel kan ik de rolroeren omhoog zetten bij het landen, wat prima werkt.

Back