Robbe Disco zweefvliegtuig vraagie

• Topicstarter Topicstarter Alex10
  • Startdatum Startdatum
A

Alex10

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben Alex uit Breezand en ben qua modelbouw een behoorlijke newbie.
Nu ben ik begonnen met de Disco van Robbe. Bij het controleren van de materialen en de maten daarvan kwam ik erachter dat de maten in de materiaal lijst niet overeenkomen met de maten op de bouwtek.. D.w.z. de lijst geeft aan dat een bepaald stuk 500mm moet zijn, dat bewuste stuk is dan ook 500mm maar als ik dat stuk vervolgens op de bouwtek. leg is dat stuk 100mm te lang. In de beschrijving staat in dat hoofdstuk niets over overlengte. Voordat ik ga hakken en zagen wil ik wel zeker zijn dat dat de bedoeling is.

Alvast bedankt, Alex

Alex allereerst welkom op dit forum.

Het is lastig om zo te zeggen, zet de zaag of mesje erin.
Maar, er moet vaak wel gezaagd, en gesneden worden.
Maar voor dat je dit doe.

Sorteer dan alle onderdelen.
Ik bedoel, kijk waar welk deel voor dient.
Ga zo heel de bouwdoos na.
Zodat je precies weet waar welk stuk voor dient.
Ga dan pas beginnen.
Neem er even de tijd voor.
Dit voorkomt extra materiaal kopen :P

Goeie tip, dank je wel. Maar ik kan er dus van uit gaan dat de maten op de tekening de voermaten zijn en, als ik alles gesoorteerd heb, niets met elkaar kan verwarren. In dat geval denk dat ik wel weer ff vooruit kan en anders kom ik wel weer op het net..

Alex

p.s. Andere tips zijn natuurlijk ook welkom

:D :D de robbe disco was de eerste en de laatste bouwdoos die ik gebouwd heb .
en het enigste wat te lang was, zijn de vleugel lijsten voor en achter.
verder gewoon bouwen zoals aangegeven gaat prima ,
ik heb er zelf een motor in gezet een 280er maar nu bouw ik hem weer om naar hlg .
het is een prima en makkelijk te vliegen model .
groeten wiebe

Kijk, dat waren nou precies de onderdelen waar ik mee zat. Nu kan ik met een gerust hart gaan haken en zagen.

Bedankt alletwee,

Alex

Ik heb ooit een kennis geassisteerd bij het bouwen van zijn eerste model... een Disco. :D
Omdat een HLG nu niet echt iets is om mee te leren vliegen, heb ik een kleine modificatie aangebracht, n.l. een starthaak. Een plaatje van 2mm triplex van 10 cm lang en ter breedte van de rompbodem aan de binnenzijde, plat binnen op de vloer gelijmd. Een stukje 20 gram glasmat aan de buitenkant om het balsa bij elkaar te houden.
De lichtste vorm van startlijn is voldoende: 0,5 mm nylon met een dubbele streng van postelastieken (~6 m.). Aan het eind een stalen ring van 1 cm diameter en bind daar ook een wimpeltje bij, anders loop je je iedere keer een slag in de rondte te zoeken voor je weer kunt starten... 8O
De haak zelf was een stukje 2 mm verenstaalvan 15 mm lang -van achter naar voren-, dan 6 mm omhoog -midden!- door de bodem, 30 mm -recht- naar achteren en dan 10 mm links of rechts af (die 30 en 10 mm liggen plat boven op het triplex en worden daar met stevig dun draad aan vast geregen (rij gaatjes maken ter weerszijden van het staaldraad) en vastgezet met 2K-epoxylijm.
Zorg dat het vertikale stukje van 6 mm op ongeveer 2,5 a 3 cm vóór het zwaartepunt door de bodem steekt. Zo heb je aan het begin van de start niet teveel up en aan het eind niet teveel down. Je moet naar mate je hoger komt, steeds meer up geen trekken. Maar concentreer je in het begin vooral op het recht tegen de wind in houden, zorg dat het geheel niet gaat slingeren.... :mad: In principe moet de ring vanzelf van de haak komen als het model boven is - kun je mooi zien aan de wimpel (3cm breed 30m lang stof in een heldere kleur), als dat niet gebeurt dan geef je een beetje down gevolgd door een beetje up... Als het model loskomt vóórdat je boven bent, meteen vol down tot het weer horizontaal vliegt, dan - afhankelijk van de hoogte- rechtdoor en landen of een cirkel en dan landen.

Ok, dit is me misschien iets teveel van het goede, hehe. Maar ik denk dat ik ongeveer wel begrijpt wat u bedoeld. Maar zoals ik al eerder zei, ik ben behoorlijk vers wat het modelbouwen betreft en heb ook al nagedacht over het opstijgen en landen. En dan voornamelijk het landen. Ik denk dat het geen overbodige luxe is om een keer een cursus te volgen, die zullen er vast wel zijn.

In ieder geval bedankt voor de tip!

Alex

Alex10 zei:
Ok, dit is me misschien iets teveel van het goede, hehe. Maar ik denk dat ik ongeveer wel begrijpt wat u bedoeld. Maar zoals ik al eerder zei, ik ben behoorlijk vers wat het modelbouwen betreft en heb ook al nagedacht over het opstijgen en landen. En dan voornamelijk het landen. Ik denk dat het geen overbodige luxe is om een keer een cursus te volgen, die zullen er vast wel zijn.

In ieder geval bedankt voor de tip!

Alex
Nou, wat jij 'cursus' noemt is vaste service bij clubs, want daar krijg je instructie, tot dat je het vliegen beheerst. Daarom begrijp ik nog steeds niet wat mensen drijft om dit nog op eigen houtje te gaan proberen. Uitzoeken of je voldoende talent hebt om het zonder hulp te leren, terwijl je met hulp bijna altijd tot vliegen komt.
Ja, vroeger...... :lol: Maar vroeger is nu niet (meer).

tsja Bruno dit is schijnbaar toch iets van deze tijd. Iedereen wil steeds weer zelf het wiel uitvinden.

Theo Coenen zei:
tsja Bruno dit is schijnbaar toch iets van deze tijd. Iedereen wil steeds weer zelf het wiel uitvinden.
Eigenlijk wel gek... Vroeger moest je veel zaken wel zelf uitzoeken, incl. leren vliegen en kon het ook niet zoveel kwaad. Er was ruimte genoeg, een modelvliegtuig was iets bijzonders en het daar mee bezig zijn werd meestal als gezien iets positiefs. Het paste in het vooruitgangs-denken.
Tegenwoordig is een groot deel van ons land (dankzij de minder fraaie vorm van ondernemersgeest -"pakken wat je pakken kunt en schijt aan de rest"-) veranderd in een grote stad met wat parken ertussen, waar alles is gereguleerd en niets meer mag. Bovendien is in de publieke opinie het modelvliegtuig van serieus onderwerp van vrijetijdsbesteding gedegradeerd tot speelgoed -niet in de laatste plaats doordat er nauwelijks meer moeite voor gedaan hoeft te worden zolang men er maar voldoende geld tegenaan gooit. De vraag: "Hoe maak/doe je dat?" is dan ook grotendeels verdrongen door: "Wat kost dat?"...
Als voormalig 'zelfstarter' (1964-1970) ben ik natuurlijk de laatste om kritiek te mogen hebben op degenen die het zelf willen proberen, maar ik zeg er wel bij dat dit tegenwoordig gewoon onverantwoord (en vooral: onnodig) is. Breezand? Ga eens kijken bij de club van Den Helder....

Ik vind persoonlijk het idee van gooien en daarna met een simpele lier klooien ook wel de beste (leukste manier). Iedereen wordt maar naar een club gestuurd. Wat is dat nou? Het heet toch modelbouwforum.nl Het mooie vind ik juist dat je een tijd aan het bouwen ben en daarna jezelf leren vliegen. Oké, een paar handige tips zijn handig voor je hem wegsmijt, maar volgens mij is het zo dat als je echt les krijgt, je veel dingen gewoon aanneemt ipv er zelf eens over na te denken.
als je vliegtuig een beetje goed gebouwd is kan je hem best aan zo'n postbode-elastieklier hangen. Dan heb je meer dan genoeg hoogte om je eerste bochtjes te vliegen. Zo kan je vaak het landingscircuit oefenen.

alles is gereguleerd en niets meer mag
Dat is idd wel een probleem, maar zonder propeller doen ze minder moeilijk dan met. Mij werd geadviseerd om met zo'n benzinetrainer te beginnen! Ja, doei. Daar moet je helemaal niet mee gaan wildvliegen en de instapkosten zijn dan moeilijk laag te houden!

*Bruno; je hebt helemaal gelijk, en het is ook mijn mening dat je niet zomaar moet gaan aanklooien. Ik heb wel enigzins een technische achtergrond en eengroot deel van het plezier beleef ik ook in het in het bouwen ( ja, nu al. ben een weekie bezig)
Nu doe ik ook aan kitesurfen en ben dus verslaafd aan de elementen der natuur, daarom heb ik ook voor een zwever gekozen, dat wil niet zeggen dat er nooit een motorvliegtuig komt maar voor nu leek me dat een mooie hobby voor de wind stille dagen. En dat er zo'n forum is als deze maakt het in mijn ogen mogelijk om zelfstandig te ondernemen, bovendien zijn er genoeg mensen die leuk vinden om op deze manier kennis door te geven.

De club in Den Helder heeft momenteel een ledenstop, maar in bovenkarspel zit er ook 1 geloof ik.

Sietse deelt mijn mening denk ik....

Alex

Back