Robbe Dusseldorf

Ik ben een beginneling in modelbouw en zeker op gebied van schepen. Zelfs op afraden van de verkoper(Albatros Belgie) heb ik mij de Dusseldorf van Robbe aangeschaft omdat ik daar mijn ervaring met robots welke ik wel wat heb kan gebruiken voor de toeters en bellen van de brandblusboot. Geluid, licht, spuiten enz...
Ik heb vééééééél tijd(ziekte) en met de hulp van dit forum ben ik er zeker van dat ik er iets van maak.
Nu mijn eerste vraagje('t begint al)zijn de motoren en hun overbrenging naar de schroeven. Ik heb hier een aantal motoren liggen van printers enz.
waaruit ik er hier een paar borstelmotoren gekozen heb omdat ik denk dat deze kunnen dienen.In principe zijn deze 18V maar op 12 V hou je deze tussen uw vingers niet tegen, draaien ongeveer 8000 toeren bij vrijloop 160 mA en een koppel mN-m van 68 CW/CCW (datasheet).De motoras is 2,5 mm.
Bij de bouwdoos zijn de motoren niet inbegrepen en het voorstel van Robbe voor"navy kompakt eenheden" wordt hier overal afgeraden voor zijn lawaai van de overbrenging.
Dus mijn bedoeling is de printermotoren te gebruiken.Ik heb hiervoor een schroefas en schroefkoker nodig van ongeveer 20 cm. De bijgeleverde plastiek schroeven van 40 L met draad van M4 links en rechts kunnen voor de test misschien volstaan???
Kan mij hier iemand een merk en typenummer geven van as en koker met een prijs-kwaliteit vriendelijke oplossing voor deze vrij grote boot.
Ik ben oa klant bij Conrad Belgie. Versturen vanuit het buitenland is iets omslachtiger en duurder.
Graag een antwoord
Opabob.

Hallo ik zou gaan voor Robbe 755/40 te koop bij uw winkel in Muizen. Motoren uit printers zijn niet bepaald geschikt voor die boot zijn wel te gebruiken om kranen en radars enz aan te drijven

Hallo Opabob,

Printermotoren zijn wel geschikt om boten aan te drijven, maar dan liever eentje van een groter formaat zoals de derde motor van links op dit plaatje:
full

Met een diameter van 60 mm en een lengte van 80 mm met een as van 7 mm (bij de motor op de foto afgedraaid naar Ø5 mm) zou ééntje ruim voldoende zijn voor de Düsseldorf.

Plaats eens een foto van de printermotoren die jij hebt liggen (of een link), want een asje van 2,5 mm klinkt niet erg bemoedigend moet ik zeggen...

Mits goed gesmeerd (smeerpijpje opsolderen) werken deze assen goed:
http://www.conrad.de/ce/de/product/208203/

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hello pompebled,
Ik denk dat hij de grootte heeft van de tweede motor diameter 33 mm. MITSUMI M30N(is op het net te vinden.Ik heb die Robbe Power 755/40 niet bij Conrad gevonden en de schroefas is waarschijnlijk zonder koker.
Wel is het zo dat 2ehandsrc.nl alles liggen heeft aan heel democratische prijzen.Natuurlijk koop ik liever in Belgie maar hier is alles te samen.
2ehandsRC webshop RC-Point Modelbouw winkel Beugen
Ziet u het niet zitten om mij buiten de motors "1-4491"al de nodige referenties op te geven van as, koker, koppelingen, smering enz.. door te geven voor een koker van 20 cm lang.Eventueel met cardan, merk Raboesch enz...
Ik dacht wel eerst even een test te doen met mijn printermotors waarbij ik dus twee bijkomende koppelingen nodig heb van 2,5 mm motoras naar 4mm roeras.

Bijkomend vraagje: Is het een goed idee om met een lijmpistool met van die lijmsticks de doorgangen naar buiten te bevestigen ( eenvoudig terug te lossen met warme lucht?
Kan ik Rubson, doorzichtige waterdichte film op buitentegels gebruiken om mijn binnen-houtwerk te beschermen?
Wachtend op uw wijze raad
Opabob.
NB. De set as, koker en motor kost bij Conrad 72€ dus twee maal vind ik dit wat overdreven.

Laatst bewerkt:
Hallo Opabob,

De tweede motor is een Speed 900 met een diameter van 50 cm en een lengte van 68 mm, het uiterlijk van deze motoren is gelijk, dus zo'n vergissing is gauw gemaakt.

De schroefaskoker (mét as) uit de link is dus een complete as met koker en glijlagers.

Ik denk, dat Chris Ooms (van RC-point) ook wel kan helpen een complete aandrijfset samen te stellen met u, dat is, als je ter plekke bent een stuk gemakkelijker en de onderdelen bij de hand hebt.
Je kunt dan ook gelijk zien of alles past.

Het is wellicht raadzaam vooraf even te bellen om te vragen of hij alles op voorraad heeft.

Lukt dat niet, dan wil ik natuurlijk best een aandrijving samenstellen, maar ik weet niet of alles dan bij één winkel verkrijgbaar is.

Ik zie trouwens direct al een 'probleem' om een koppeling voor een 2,5 mm motoras te vinden, voor zover ik weet, is dat geen standaard maat, maar gezien het feit dat de MITSUMI M30N een chinees massaprodukt is, zal de as wel 2,3 mm zijn en dan is er een passende koppeling voor te koop.

Voor een MITSUMI M30N zou ik nog wel een universele koppeling durven te gebruiken omdat het koppel niet al te hoog is, voor een grotere motor als de 755 gebruik ik persoonlijk liever een perfecte uitlijning en een starre koppeling.

Om gedoe met uitlijning tot een minimum te beperken maak ik vaak gebruik van een Kompakt Wellenanlage, zoiets bijvoorbeeld:
Kompakt Welle 600/190 - GB-Modellbau

De motor wordt aan de koppelingsflens geschroefd en is gelijk gecentreerd, een starre koppeling zorgt voor de ansluiting op de schroefas.
Deze schroefaskokers met koppelingsklok zijn voor alle maten motoren te krijgen, om op de as in de link een 700 motor aan te sluiten heb je een adapterplaatje nodig.
Ze zijn er echter ook wel specifiek voor een 700 motor, maar dan moet ik even zoeken.

Groeten, Jan.

Even even oppassen m.b.t. de inbouw:
De Düsseldorf is een vrij "plat" schip, dwz de schroefassen lopen ook vrijwel horizontaal. Daarom moesten met de ouwe Navy compacts deze unit ook op hun kant ingebouwd worden om op een lijn te komen met de assen.
Houd daar rekening mee...

Back