Robbe economic 8900 ontvanger max input voltage

Hallo mensen.

Ik wil graag mijn boot met vintage apparatuur opbouwen aangezien mij dat meer interesseert dan de nieuwe 2,4 zender modules en elektronische regelaars.

Ik heb een boot, een Robbe economic 27mhz zenderset, mechanische regelaar en een accu.
Nu zit er op de mechanische regelaar een tamiya accu aansluiting met daaraan vast een BEC stekkertje dus hier staat dezelfde stroom op als wat van de accu af komt.

Nu wil ik dus weten. kan deze ontvanger 7,2 8,4 12v enz verdragen? naar mijn weten gaat ontvangertjes max tot 9,6v.

Ik heb het idee dat ik beter met een gescheiden BEC kan gaan werken.
kan ik een weerstand op de BEC aansluiting zetten of moet ik een voltage regulator pakken? wat zeggen jullie?
de bedoeling was om een 8,4v accu te gebruiken maar achteraf kan ik misschien beter een 6V lood accu kopen dan ben ik overal vanaf behalve het plaatsen van de accu en de motor zal er niet lekker op draaien maar daar heb ik ook nog weer een oplossing voor maar dan moet ik zoveel verbouwen.
Ik heb mezelf al meerdere antwoorden gegeven hoe ik het op kan lossen.
voltage regulator a 10 euro of alles op 6v aansluiten, gescheiden bec maar nu zou ik nog de maximale ingangs spanning willen weten van de ontvanger, anyone?

Alvast bedankt.
b0f5cf1e4a0844058933e5d53ef6154e.jpg
179f4879886a4937ec66e3e9b2ac7c74.jpg

946f77b66076cfd3a3058ea2eac2a00c.jpg

Laatst bewerkt:
Een mechanische regelaar met BEC?:weetnie: Ooit, in de jaren '80, gebruikte ik zo'n regelaar in mijn 1:16 Leopardtank. Verstookte meer ampere's in warmte dan in snelheid. Het lijkt me sterk dat dit stekkertje voor een BEC is. Lijkt me eerder dat dit stekkertje voor iets bedoeld is wat parallel met de snelheid gaat: iets met verlichting of zo.

De ontvanger werd gevoed door 4,8V, hooguit 6V. 4 penlights (Nicads = 4,8V of gewone batterijen = 6V) Zet je er meer spanning op, gaat hij het (vrees ik) niet overleven.

Die BEC stekker vanaf de regelaar was voor ontvangers met een BEC zoals de R122JE. De getoonde ontvaner heeft geen BEC en mag niet meer dan 6v verwerken. Tamiya had vroeger voor dit soort regelaars een losse BEC printje wat niet meer dan een transistor, zenerdiode en een weerstand bevatte.

De ontvanger mag met maximaal 6 volt worden gevoed en dat geldt ook voor de servo's.

Ik weet niet wat voor budget je hebt voor het voltooien van het model, maar ik zou die mechanische regelaar vervangen door een elektronische. Daarmee zijn dan meteen al je problemen opgelost.

Zo'n mechanische regelaar is eigenlijk bedoeld voor continu vol-gas-gebruik en slechts kortstondig voor wat langzamer varen. De stroomopname is dan ook altijd het zelfde, of je nu vol gas vaart of langzamer. Als je half gas vaart gaat de helft van de stroom naar de motor, de andere helft wordt opgestookt in de regelaar, die dan ook bloedheet wordt en dat is zonde van de energieverspilling.

Elektronische regelaars voor motoren met koolborstels hebben bijna zonder uitzondering een bec-systeem aan boord. Je kunt dan de accu kiezen, die je wil.

Een andere oplossing is een los bec-systeem aanschaffen, maar dat kost ook geld en je zit dan nog steeds met dat mechanische geval.

Vervolgens kun je een 6 Volt Pb accu aanschaffen en naast de mechanische regelaar ook daarop je ontvanger aansluiten. In dat geval altijd wél na het laden van de accu een minuut of vijf wachten voordat je de regelaar aansluit, zodat de accuspanning is gezakt tot zo'n 6,6 volt (2,2 volt per cel). Het zelfde geldt als je een 6 volt NiMH gebruikt. Deze bereikt tijdens het laden een spanning van 7,5 volt of hoger en zakt vijf minuten na het laden tot zo'n 6,75 volt (1,35 volt per cel).

Tenslotte kun je nog een ontvangeraccu aansluiten, zoals het voorheen was. Je moet dan wel dat batterijboxje weg doen, want dat levert binnen een jaar problemen.

Enne, die motor, is die wel voorzien van een ontstoring? Zo te zien niet, dus ook nog even een ontstoorsetje aanschaffen en monteren, dat bespaart je veel ellende.

bedankt. 6v dus. dat was het enigste. thnx roelof

hebt u de 2e regel gelezen corrien?
Ik wil graag mijn boot met vintage apparatuur opbouwen aangezien mij dat meer interesseert dan de nieuwe 2,4 zender modules en elektronische regelaars. (ik wil en mijn wil is wet)

het gaat me er niet om dat dit een technisch hoogstandje word want dan zou ik er wel een brushless set of dergelijke in proppen. nostalgie. toen werkte het ook, nu gaat het ook weer werken
zoals ik al vermeld heb; "Ik heb mezelf al meerdere antwoorden gegeven hoe ik het op kan lossen.
voltage regulator a 10 euro of alles op 6v aansluiten, gescheiden bec" (in een batterijenbakkie)

bedankt!

Tja, als we gaan vitten zal ik ook eens mijn best gaan doen ;):

- als je het vintage wil houden ga je natuurlijk al helemaal geen voltage regulator monteren...:confused:. Die waren er toen wel, maar niet in de modelbouw. Pas in de laatste jaren van de Economic gingen er diverse merken een bec-systeempje leveren (allemaal het zelfde printje), maar dat zal je vermoedelijk nergens meer vinden.
- de mechanische regelaar, die je hier hebt, kwam pas op de markt toen de Economic was opgevolgd door de R112JE. Dat was ergens in de tweede helft van de 80er jaren. Zo vintage is die regelaar dus niet.
- ten tijde van de Economic had je al vele jaren elektronische regelaars, aan het eind zelfs met dezefde features als de huidige, dus daarvoor hoef je je niet te schamen.
- moet de roerservo ook niet vintage zijn?

Kortom: je moet de apparatuur monteren, die je er zelf in wil hebben en niets anders. Zorg daarbij wel, dat de regelaar z'n warmte kwijt kan. En als adviezen wat uitgebreider zijn, dan waarom je vraagt, blijven het nog steeds adviezen. Zelfs goedbedoelde adviezen :yes:. Daarvoor hoeft de desbetreffende adviseur zich niet te schamen :cool:.

Even Jan bijstaan. Mijn eerste op afstand bestuurbaar modelbouw project was een boot die ik in 1974/75 heb gebouwd. De regelaar was een vol elektronische regelaar, zij het wel dat ik hem zelf heb gebouwd. Niet omdat ze niet in de winkel te koop waren maar omdat ze veel te duur waren voor mij. Zelfbouw was toen vele malen goedkoper.
Een mechanische regelaar heb ik nog wel, in een kleine motorfiets. Dat kreng heeft nooit goed gereden omdat de regeling zo slecht was. Misschien dat een moderne elektronische regelaar dat oplost. De moderne regelaars zijn zo mooi klein en werken zeer goed. Wie weet ga ik dat ooit nog eens proberen. Helaas heb ik al zo veel dingen die ik ooit nog eens wil doen. Maar dat zullen we allemaal wel kennen denk ik. :rolleyes:

Ik zal eens even wat info gaan zoeken want ik heb altijd gedacht dat de regelaars van the early days mechanisch waren
ik vind al die bewegende delen mooi om mee te stoeien.
ik heb zelfs een stoommachientje staan welke ik er ooit in wilde gaan bouwen maar de cilinder kan alleen handmatig omkeren, dat was het probleem geloof ik dus ik moet er een andere zoeken en dan had ik het zo willen hebben dat ik hem kan los koppelen van de as en de hele unit eruit kan pakken om de elektrische unit met elektro motor erin te plaatsen.:(
Misschien dat ik met een twee weg klep en een extra leiding me cilinder kan laten keren.
de cilinder moet ook verticaal komen te staan en een kleiner vliegwiel moet ik er bij hebben
hier lijkt hij een beetje op
full

Laatst bewerkt:
Reeds meerdere jaren voordat de Economic set op de markt kwam waren er al elektronische regelaars. Als je wil zoeken en het bij Robbe apparatuur houdt (van andere merken heb ik praktisch geen documentatie uit die tijd):

- vermoedelijk de eerste, die men op de markt bracht, was de Zechmann Motomatik, een half-mechanische regelaar. Hierover lopen op dit forum enkele draadjes, o.a. deze: http://www.modelbouwforum.nl/threads/antieke-regelaar-specificaties-gezocht.213238/
- van later datum zijn de Hetos Motoflex I en II. De II is van 1976 en is een vol-elektronische.
- ook leverde men de Futaba MC II, die werd uitgebracht onder de naam Robbe Digital MC II. Deze is van 1974.
- van later datum zijn de Mini 100 (1979), Mini 200 (1981), Mini 300 Hec (1982) en dan volgen er nog een heleboel.

Om de Economic in deze tijd te plaatsen: de voorganger van de Economic was de Kompakt T2. Deze is van 1976. Op de documentatie van de Economic staat geen datum, maar deze zal niet veel later zijn uitgebracht, dus in 1977 of 1978 en had in de beginjaren een beige kleurtje. In 1985 werd de Economic opgevolgd door de Compact T2.

Mijn eerste "vaartregelaar" heb ik gebouwd uit het boekje "Radio Besturing voor iedereen", geschreven door J.F. van Oort. De eerste druk is uitgegeven in 1972, de tweede druk in 1974. Toen was er dus al een goed werkende elektronische regelaar voor de hobbyist beschikbaar. In de winkel waar ik toen naar toe ging waren ook al twee types te koop. De exacte namen weet ik helaas niet meer maar de ene was van Duitse makelij, volgens mij was hij van Marx. De tweede kwam uit Engeland of Amerika, het merk weet ik echt niet meer. De kosten waren destijds zo hoog, ik meen iets van 150 gulden, dat ik die onmogelijk kon betalen.

Dat waren allemaal nog 50 Hz regelaars.
Voor lage vermogens goed te doen maar voor hogere vermogens niet. Door de lage frequentie van de pulsbreedte aansturing lopen de piekstromen enorm op bij lagere toerentallen. De weerstand in de keten van een vermogens aandrijving is immers heel laag. Bij lage toeren is de tegen EMK ook laag, dus schiet de (piek)stroom omhoog. Dit heeft veel motoren vooral met ferriet magneten naar de knoppen geholpen.

Ludwig Retzbach (ja de R van LRK motoren) heeft bij mijn weten de eerste hoog frequent regelaar ontwikkeld en een zelfbouw versie in Modell verschenen en voor Carrera het ontwerp gemaakt van de eerste "moderne" hoogfrequent regelaar type 91800. Hij kon 20 A max leveren en kwam in het midden van 1980 uit. Vrij kort daarna kwam de Geist 172 van de gelijknamige motoren fabrikant.

Bij hoog frequent regelaars wordt de zelfinductie (spoel werking) van de motor gebruikt. Daardoor bouwt in de eerste milliseconden de stroom door een motor spoel langzaam op. Als je dan meteen weer stopt loopt die stroom door de zelfde zelfinductie nog even door, waarna het proces met 5 -20 kHz doorgaat. Hierbij blijft bij lage toerentallen de stroom beperkt waardoor het rendement van de aandrijving hoger wordt en de magneten langer leven.

Alle borstelloze regelaars zijn hoog frequent. Vaak kan je die frequentie tussen bv 4, 8, 12 en 16 kHz instellen met een programmeer kaart.
Een hogere frquentie dan nodig voor een redelijk gelijkmatige stroom is onvoordelig omdat dan schakelverliezen in de electronica groter worden en de overhand krijgen.

Die eerste hoogfrequent regelaar moet dan al in de 70-er jaren zijn verschenen. Zelf publiceerde ik namelijk begin 1983 mijn eigen eerste ontwerp van een hoogfrequent regelaar (in Hobby Bulletin) en toen waren ze al van diverse merken geruime tijd op de markt. In het begin nog met gewone transistoren, geschikte fets kwamen pas rond 1985 beschikbaar, te beginnen met de BUZ11. Pas vanaf dat moment werden snelheidsregelaars compacter en kwam er een groter aanbod van diverse merken.

Ja, zo heb ik vroeger ook nog een transistor regelaar omgebouw naar BUZ11 (meer dan 1 keer, ze gingen wel eens stuk :)) waar nog een relais in zaten voor 100% vermogen en reverse. Werkt best goed behalve als er weer eens vuil in de relais zat (1:10 offroad deed hij dienst in). Later zelf regelaars gebouwd met een hele doos BUZ11 parrallel en een PIC16F84 voor de aansturing. Leuke tijd.

De eerste hf regelaars zijn inderdaad al in eind 70-er jaren verschenen. Toen nog met een potmeter die via een servo werd aangestuurd.
Corrien, als je info hebt over hf regelaars die direkt uit de servo puls worden aangestuurd van voor 1980 lees ik dit graag.
Ik heb de ontwikkeling van zeer dichtbij meegemaakt omdat ik al in 1973 als eerste nederlander electrisch vlieg en vele europeese en amerikaanse pioniers persoonlijk ken. Aanvulling is altijd welkom.

De Retzbach ontwerpen waren volgens mijn documentatie en geheugen, de eersten die direct uit een servo puls werden aangestuurd.
Als uitgangstransistoren eerst de BD288 die ook in de Carrera regelaar werd gebruikt. 45 V 12A in TO126 behuizing.
Even later kwamen de BD433 die minder stroom kon leveren maar een veel lagere verzadigingsspanning had en veel hogere versterking. Daardoor waren de verliezen veel lager.
Vóór de BUZ11 kwam nog de BUZ10 van Siemens die was met 70 mOhm wat minder nog dan de BUZ11 die op 40mOhm kwam. Dat wel bij minimaal 10 volt gatespanning, dus bij bv 7 cellen haalde je dat niet eens. De BSK regelaar met ongeveer 20 stuks bipolaire BD433 was even groot en minstens zo goed als de eerste Mosfet regellaars.

Zoals ik al schreef heb ik uit die tijd uitsluitend documentatie van Robbe en die is van vóór de 80er jaren ook weinig compleet. Zelf ben ik ook pas in 1986 professioneel hobbyist geworden. De eerste hf-regelaar van Robbe stamt van 1982 (7 x 2SA1120 als eindtrap, later 8 x BD436). Vliegregelaars waren toen nog geen gemeengoed en waren volgens mij ook nog niet bij Robbe in het programma. Als ik echter afga op mijn herinneringen waren er zo rond 1980 al wel diverse bouwontwerpen in de Duitse tijdschriften te vinden en waren er met name USA fabrikanten, die ze toen al op de markt brachten. Voor mijn eigen knutseltjes heb ik in ieder geval bij meerdere schema's afgekeken. De fa. Quartel had toen in ieder geval al wel de Quartronic Variospeed, die was uitgerust met 2 x 2N3055.

De regelaar die ik heb gemaakt werkt op ongeveer 1,5kHz! Hij kon door het wijzigen van 1 condensator ook op 3 kHz werken. Dat was voor de motortjes die ik toen gebruikte wat aan de hoge kant. Een tweede probleem was dat de motor dan veel geluid maakte (piepen).

Laatst bewerkt:
Back