Die +4 in het eerste rijtje moet vast min 4 zijn.
Als je nog leert vliegen is een minimale pitch van 0 graden wel mooi. Dit voorkomt bij een al te enthousiaste landing dat de nageatieve pitch de bladen door de hekbuis duwt (en andere schade) :wink:
Een en ander is een beetje afhankelijk van je voorkeur. Kies je voor een hoger rotortoerental waardoor de heli iets fanatieker en direkter stuurt, dan heb je wat minder hooverpitch nodig dan wanneer je een voorkeur hebt voor een lager rotortoerental, waarbij de heli wat ´sponsiger´ stuurt.
Voor lekker rondvliegen kies je in verband met de belasting van het mechaniek een wat lager toerental dan voor kunstvlucht, waarbij je de toeren nodig hebt om door de figuren te komen.
Kortom, je gaat uit van de hooverpitch welke je aanpast aan het rotortoerental, zodat de heli los wil komen wanneer je de knuppel in het midden hebt staan.
Dan kies je de maximale Pitch zo dat het rotortoerental niet inzakt wanneer je vol pitch geeft. Beetje lastig in te vliegen als je nog aan het leren bent, maar met wat voorzichtig aftasten of met wat hulp lukt dit best.
Om uit een voorwaardse vlucht te kunnen dalen, bijvoorbeeld om weer in een hoover over te gaan, heb je negatieve pitch nodig. Als je minimale pitch positief is, garandeer ik je dat de heli uit een voorwaardse vlucht niet omlaag wil komen. Hoeveel de minimale pitch moet zijn moet je al vliegend op je voorkeuren afstemmen. 0 Graden is prima om te leren hooveren. -2 tot -4 graden is mooi voor het rondvliegen, -6 tot -9 graden heb je nodig voor kunstvlucht.
Wil je leren autoroteren, eigenlijk een noodzaak maar ik was er nooit een ster in, moet je voldoende negatieve pitch hebben om de rotor draaiende te kunnen houden. Zou in de handleiding van de heli moeten staan.
Heb je wel eens overwogen een boek over modelhelivliegen te kopen? Bedoel ik niet vervelend, maar heeft mij altijd goed geholpen. Flycam in Lexmond zou je hiermee kunnen helpen.
Als basis ik ben ik het met Gerard eens (we groeien tot elkaar :wink: ) en je zou die instellingen kunnen nemen en vandaar uit je heli afstellen op jouw voorkeur/gevoel en de mogelijkheden van jow aandrijving.
Veel succes.
