Robbe FC16 Uitbreiden

• Topicstarter Topicstarter Bobgraag
  • Startdatum Startdatum
B

Bobgraag

Guest
Hai allemaal,
ik ben Bob en nieuw op het forum :bye:

Na een hoop gezoek kwam ik op deze site omdat ik opzoek was naar info over mn zender (FC16), leuke zender maar op dit moment is ie nog een beetje kaal en wil ik de kanalen uitbreden. Allereerst heb ik een hoop ( en dat zijn er veel !) pagina's gelezen op dit forum, maar nog niet de informatie gevonden die ik zocht.

Het leek me leuk om er een reportage voor te make voor ieder ander die dit ook wil gaan doen.

Allereerst natuurlijk de zender: Robbe Futaba FC16 (maar wel erg kaal)
A0005.JPG

Opengemaakt
A0113.JPG

Alleen de bovenkant is belangrijk
A0116.JPG

Close-up van de print
A0115.JPG

Onderdelen gekocht
A0117.JPG

Close-up stekkertje, niet de orginelen maar wel goedkoper !
A0118.JPG

Kijken of de maten wel overeen komen
A0119.JPG

En hij past ook nog !!
A0120.JPG

Nou komt natuurlijk het leukste deel: solderen en aansluiten, maar hier strand mijn schip. Voorzover ik het begreep is iedere zender weer anders en heeft andere aansluitwaardes. Misschien dat iemand mij hiermee kan helpen ?

A : Om xtra kanalen te schakel, hoe sluit ik de drie pootjes aan, en horen daar nog weestanden bij ?

B : Zijn deze kanalen ook te regelen/dimmen met een potmeter/schuifweestand ?

C : Kan iemand iets vertellen over die andere extra aansluitingen, zoals de mix-sw, To multi, multi in 1&2, Mix trim en Trim batt ?

Als laatst wou ik nog wel ff zeggen dat als je besluit zelf aan je zender te gaan knutselen je natuulijk altijd een risico loopt, en dat je daarmee ook je garantie kunt verliezen. Dus.... Op eigen risico !

Beste Bob.
Allereerst: welkom op het forum, nu als gebruiker.
De FC-16 is een prima zender, ik heb 'm ook. Maar... om 'm uit te gaan breiden zoals jij het wilt... 8O 8O Zonder jouw electrotechnische kwaliteiten meteen onder te willen schoffelen (ik ken je tenslotte niet) heb ik ernstige twijfels of het verstandig is wat je wilt gaan doen.
Daarvoor is een FC-16 tenslotte te duur voor! Als je niet eens weet of en hoe er 'extra weerstandjes' bij het schakelen van de kanalen te pas komen... Mijn advies: als je om financiele redenen 'eigen componenten' in je zender gaat sleutelen, wacht dan nog even, spaar een paar maanden en koop de spullen die meneer Robbe/Futaba daarvoor aanbiedt. Of de equivalenten van meneer Conrad, dat scheelt ook al gauw wat euro's...
Lees de (uitgebeide) gebruiksaanwijzing van de FC 16 eens rustig door, en dan heb in ieder geval een idee waar " mix-sw, To multi, multi in 1&2, Mix trim en Trim batt" te vinden zijn!

Je laatste melding: "
Als laatst wou ik nog wel even zeggen dat als je besluit zelf aan je zender te gaan knutselen je natuulijk altijd een risico loopt, en dat je daarmee ook je garantie kunt verliezen. Dus.... Op eigen risico !"
is een hele correcte; ik kan zelfs wel stellen dat je niet alleen een risico loopt, maar dat je op deze manier zeer zeker je garantie verliest.
Een van de andere leden van dit forum zal daar wellicht erg blij mee zijn; dan heeft hij weer werk...

Hoe dan ook: succes ermee, ik hoop voor je dat een en ander lukt.
In ieder geval veel plezier hier op het forum toegewenst.

Back