robbe freewind

• Topicstarter Topicstarter Janhughes
  • Startdatum Startdatum
J

Janhughes

Guest
Hallo ik heb een 2de hands robbe freewind gekregen met een speed 600 motor en een 9x5 prop.
Wie kan mij zeggen met hoeveel cellen ik die het beste kan vliegen ook ivm met het zwaartepunt ,en zijn het dan penlites of de bv dikke sanyo 2400mh accu,s.
Mvg Jan :lol:

Janhughes zei:
Hallo ik heb een 2de hands robbe freewind gekregen met een speed 600 motor en een 9x5 prop.
8O Dat is erg pittig, zo'n prop, direct op een speed 600. Voor je gaat vliegen, meet dan eerst de stroom, en zorg dat ie niet te ver boven de 35 ampere uitkomt. Deze combinatie is bedoelt om niet te lang de motor aan te doen om hoogte te winnen, zo snel mogelijk weer uit. Anders brand je de combinatie op. (Zoals een zwever ook gebruikt moet worden :wink: )

Janhughes zei:
Wie kan mij zeggen met hoeveel cellen ik die het beste kan vliegen ook ivm met het zwaartepunt ,en zijn het dan penlites of de bv dikke sanyo 2400mh accu,s.
Mvg Jan :lol:
I.v.m. het zwaartepunt, kan ik niets zinnigs vertellen. I.v.m. de motor/prop combinatie zou ik maximaal 6 cellen gebruiken. Hiermee hou je de stroom in de hand, voorkom je opgebrande motoren, koolstof rommel in je romp (ontvanger), storingen en aanverwante schades.

De gebruikte cellen "moeten" van het sub-c formaat zijn (de dikke sanyo 2400), daar deze de stroom kunnen leveren die de combinatie vraagt. Een goede penlite zakt in met stromen boven de 8 ampere.

Gebruik een goede regelaar (35 ampere of meer). Gebruik de juiste dikte draden (2,5 mm kwadraat of dikker), en hou deze kort en overzichtelijk (netjes inbouwen). Gebruik goede stekkers die de stromen aankunnen (bijv. 4,0 mm goudkontakten). Ontstoor de motor goed.
Zorg voor een juiste setup in de romp. D.w.z. Motor=>akku===>ontvanger (het liefst de ontvanger zo ver mogelijk van de hoge stromen verwijderen). Het is verstandig om ferietkernen te plaatsen voor je ontvanger.

Een voordeel van een 6-cellen pakket is dat ie iets kleiner is. Je kan deze dus makkelijker verschuiven om het juiste zwaartepunt te verkrijgen. Tevens hou je het gewicht lager dan wanneer je meer cellen gebruikt (en dat is ook een plus in een zwever).

De motor/prop/6 cellen combinatie geeft overigens ruim voldoende vermogen om leuk te kunnen vliegen (mits je goede cellen gebruikt die de stroom kunnen leveren).

Een tip (bij de aanschaf van de akku's): Bouw eerst alles in, bepaal daarna de plaats en gewicht van je akku (in overeenstemming met de verkrijgbare cellen/gewicht). De 3300 Nimh cellen zijn bijvoorbeeld aanzienlijk zwaarder dan de "oude" 2000 nicads.

Succes, groetjes A.

ps. mooie zwever

In deze configuratie kun je prima uit de voeten met een 6 of 7 cellen pakket. Afgelopen weekend nog gevlogen met de freewind. Hij pakt ieder thermiekje. Op een gegeven moment hing ik in een bel samen met twee buizerds ;-)

Verder helemaal niets toe te voegen aan het verhaal van Aaalie. Met 7 cellen stijg je iets sneller maar is je accu sneller leeg. Afhankelijk van de condtie van je motor moet hij met 6 cellen ook nog prima stijgen.

Overigens zou ik minimaal 2 accupacks aanschaffen (niCad is prima) zodat je tijdens het vliegen je andere pack kunt laden en dus de hele dag vliegplezier kunt hebben.

Hay Aaalie en Erik bedankt voor jullie duidelijke uitleg,ik zag bij de modelbouwboer hier 7,2v packs liggen van 1700mh voor 20 euro.
De prijs leek mij redelijk en ze zijn net zo groot als de sanyo 2400,wel is het zo dat deze zaak veel rc auto spullen verkopen dus de packs zullen daar ook wel voor gebruikt worden.
Raden juliie mij aan om 1 zo,n pack te gaan proberen ,omdat ik nog geen ervaring met het vlieggedrag van de freewind heb.
Ps Aaalie de esystar vliegt als een speer nu met de prop die jij mij aanbevolen hebt groet Jan :lol:

Hoi hoi,

Hhmm, zelf ben ik altijd wat huiverig voor deze aanbiedingen. Ze kunnen best goed zijn. Maar wil je goedkoop (mits je niet via douane gaat)
en zeker goed, dan had ik deze cellen gekocht http://www.aircraft-world.com/shopexd.asp?id=2588 . Dit is een pakket, ook kant en klaar, bestaande uit 3000 milli's Nimh KAN cellen. Een degelijke robuste cel, die hoge stromen kan leveren. Twee euro vijftig verzendkosten.

Indien je wel gaat voor de goedkopere 1700, let dan vooral op dingen als kabeldikte, en kan je "in" het pakket kijken (doorzichtig krimpkous, tekst op de cellen) geven opdrukken als "made bij sanyo" wel vertrouwen.

Succes Gr.A.

ps, dat propje is erg goed op alle speed 400 modelletjes (behalve snelle 400 pylonkistjes :wink: ).

Hallo Jan.....

Misschien overbodig, maar toch.....

Kijk voor de zekerheid even of er wel degelijk een speed 600 in zit en geen RS550PH...deze motor zit standaard in de freewind als je hem uit de doos haalt, maar houd er na een twintigtal vluchtjes mee op!...

Ik vlieg hem nu voor het 3e jaar volgens de volgende configuratie, en het bevalt nog steeds prima....

Motor: Graupner speed 600 - 8,4 Volt
Klapprop: 9x5
Accu: 2 x Sanyo N-1700SCR (1700mAh)
Regelaar: Kontronic Sun 4001 (40A)
Ontvanger: Multiplex UNI 9

gr Gert

Hay Gert ik ga eens even kijken wat erin zit ,hij was al gebouwd dus kijk ik even of ik het zo kan zien.
Je hoort nog van mij groet Jan. :lol:

Hoi net gekeken ik zit een graupner speed 600 8,4 volt motor in.
Wat raden jullie mij aan laten zitten of vervangen door een andere motor.
Groet Jan :lol:

Okay Gert ik zag net dat jij met het zelfde vliegt ,nog 1 vraagje gewoon dus op 6 cellen gaan vliegen die ga ik dan morgen kopen.
En van de week dan voor het eerst met de freewind proberen te vliegen.
Ps gewoon op vol toeren recht vooruit gooien of schuin omhoog.
Ik hou jullie ook van de vliegdoop op de hoogte ,ik hoop dat hij net zo makkelijk vliegt als de easystar dan moet het lukken.

Okay Gert ik zag net dat jij met het zelfde vliegt ,nog 1 vraagje gewoon dus op 6 cellen gaan vliegen die ga ik dan morgen kopen.
En van de week dan voor het eerst met de freewind proberen te vliegen.
Ps gewoon op vol toeren recht vooruit gooien of schuin omhoog.
Ik hou jullie ook van de vliegdoop op de hoogte ,ik hoop dat hij net zo makkelijk vliegt als de easystar dan moet het lukken.

Niet dat ik de andere "electrobroeders" tegen wil spreken, maar ik zou hem gewoon op 7 cellen doen....De Graupner speed 600 8,4 kan daar prima tegen... Deze zit er bij mij al 3 seizoenen in ! En mocht hij wel na 1 seizoen de geest geven, dan heb je voor die paar euro er zo een andere in !

gr Gert

Hay Gert bedankt voor je advies morgen ga ik een ontvanger en een accupack bestellen,en ik hou je op de hoogte van mijn eerste vlucht groet Jan :lol:

Janhughes zei:
Hay Gert bedankt voor je advies morgen ga ik een accupack bestellen

Nogmaals (waarschijnlijk overbodig) een GOED pakket (merk). Een krakkihakki rommelpot merk 7 cellen akku heeft vaak nog minder spanning (onder belasting) dan een goed merk 6 cellen pakket :wink: .

Succes, Groetjes A.

Back