robbe freewind

• Topicstarter Topicstarter bo.veenhuizen
  • Startdatum Startdatum
B

bo.veenhuizen

Guest
hallo, ik heb een robbe freewind e-zweefvliegtuig gekocht en natuurlijk meteen in elkaar gebouwd Nou de eerste proefvlucht was meteen een ramp ik heb nog nooit een zweefvliegtuig zo hardt met zijn neus naar vooren zien vallen ,het lijkt wel beton.Ik heb van alles geprobeerd wat in mijn vermogen ligt maar hij zweeft niet wie kan mij helpen met een tip.
bedankt afz. BO :?:

Heb je het zwaartepunt van de zwever gecontroleerd? Je zou (voor zover mogelijk) je accu kunnen verschuiven om het juiste CG-punt te verkrijgen. Maar dit moet ook duidelijk in de handleiding te vinden zijn!

Hallo Bo....
Ik snap niet wat er mis is met jou Freewind...?
Ik heb hetzelfde toestel, en bij mij was het CG direct goed ?
Wel vond ik dat er weinig ruimte was om de accu te verschuiven om het CG aan te passen, maar zoals gezegd bij mij was het direct goed....
Je zou het servo plankje er uit kunnen halen en een nieuwe maken om de servo's naast elkaar en naar achteren te plaatsen .....!
In de originele opstelling is het inderdaad een beetje aan de krappe kant....

trouwens .....
mocht je t.z.t. (na een 30 tal vluchten)problemen krijgen met het vermogen van je (RS550PH) electromotor laat mij dit dan even weten.
Het kan zijn dat dit een fabricagefoutje bij de motoren is...
In mijn geval waren de koolborstels aan stukken en moest ik hem vervangen voor een speed 600 (wat trouwens nog meer stijgvermogen gaf !)
suc-6
Gert

Ik heb ook een Freewind en ik heb dit probleem dus echt niet. Heb je een aparte zwaardere accu in je model?

@gerbartelink:
Ik heb nu al wel meer dan 30 vluchten er mee gemaakt en ik heb geen last van minder stijvermogen.
Als je die 600 erin gooit, wordt hij dan niet te zwaar voorin?

Peter.

Hallo Peter.....

De speed 600 van Graupner zit nu al weer enkele weken in de freewind, en ik moet zeggen dat het prima bevalt !
Wat betreft het zwaarder worden (waar jij bang voor bent) daar is absoluut geen sprake van...
De rs550ph (standaard motor) en de graupner speed 600 wegen exact hetzelfde..

Het enige nadeel bij de Freewind vind ik dat de vleugels af en toe iets "te" doorbuigen!
Tot nu toe heb ik nog geen "loop" durven maken.

Ik denk dat ik de komende winter probeer een extra vleugelpen (koolstof) probeer in te lijmen. (Ik werk in een fabriek waar koolstofprofielen gemaakt worden, dus voorrad is geen probleem!)
De bevestiging op de romp buigt me bij een lekker windje echt te veel !

suc-6 Gert

Ok,

Maar bedoel je de looping met motor aan? Ik heb wel loop's met motor uit gedaan, lukt wel, alleen heb je echt genoeg snelheid nodig om em rond te krijgen en geen tailslide te maken. Wel oppassen dat je eerst rustig aan trekt en als je 50 graden neus omhoog hebt vol hoogteroer natuurlijk.

Ook gaan de stall-turns heel mooi met de Freewind.

Peter.

"We'll see"

De komende tijd genoeg gelgegenheid om het uit te proberen, nu het weer nog !
Hoe dan ook waar voor z'n geld....
Het blijft een prachtig toestel...

Hallo Peter..
Graag had ik wat meer info betreffende het aansluiten van je camera aan je ontvanger.
Jij doet dat met een "SMT Backpack switch" ?
Hoe werkt dit ?

Ik heb hier nopg een ouwe pencam van Commodore die wel te slopen is als het moet !

he peter

kan je de freewind ook in de bergen gebruiken(hellingzweven)
of is ie daar niet steving genoeg voor?

waar kan je de freewind kopen??

mohammed

@gerbartelink:
Ja ik gebruik inderdaad een SMT Backpack switch. Hier een website: http://home.att.net/~mechconsultant3/Index.htm Op deze website staat heel veel informatie hoe dat allemaal moet, het aansluiten enzo.

Je plugt gewoon je switch in je ontvanger (3 pennen die er zo invloepen) en de andere draden sluit je aan op je camera, en hoe dat moet staat op die website.

@mohammed:
Ik heb de Freewind nog maar 1 keer aan de helling gehad, maar toen was er al bijna geen wind meer ('s avonds) en toen bleef hij een beetje hangen, op-en-neer floepend. Ik wil graag eens bij Zoutelande gaan hellingen als ik dan toch een keer bij familie in Zeeland ben.
Ik denk wel dat hij stevig genoeg is, maar wel oppassen dat je de vleugels er niet aftrekt, de vleugels zijn het zwakkepunt bij een Freewind. Dus zoals je op veel van die video's ziet, dat ze zo snel gaan, zou ik niet met een Freewind willen proberen.

De Freewind is in verschillende modelbouwzaken wel te koop. Ik heb em bij Quartel gekocht in Zwolle. Op http://modelvliegen.pagina.nl kun je eventueel een winkel zoeken bij jou in de buurt.

Peter.

@ gerbartelink en andere Freewind eigenaren:
Willen jullie een foto van jullie Freewind op het forum zetten? Ik wil wel eens zien hoe jullie Freewind eruit ziet (met stickers en andere dingen aangepast)

Peter.

@gerbartelink:
Ik krijg nu ook het probleem van minder vermogen, helaas :( . Dit zou ook kunnen komen doordat ik ongeveer 70gram extra gewicht aan mijn vliegtuig heb hangen, maar dat had hij eerder (toen ik dat ook had) nog niet. :roll:
Ik denk eraan om misschien ook een 600 speed motor er in te doen, welke motor kun je mij dan aanbevelen?

Peter.

I hate to say:" I told you so !" :wink:
Of om het in goed Kampers te zeggen:" Ik was ter al bange veur! "

Ik heb er direct een gewone, en goedkope Graupner speed 600 (8,4V) in gestopt.
Deze heeft precies hetzelfde gewicht en dezelfde afmeting ! :)
Als ik het goed heb koste deze "poor mans krachtpatser" nog geen 9 euro :!:

Wat betreft het extra gewicht daar kan het volgens mij niet aan liggen. Ik durf te wedden dat hij na de renovatie met de speed 600 weer als een speer omhoog gaat. In mij geval is het stijgvermogen zelfs meer geworden dan met de originele "550".

Ik denk dat nu de tijd is aangebroken voor alle Freewind bezitters om met een klacht richting leverancier te gaan en zowieso een nieuwe motor te claimen... Om de prijs hoeven ze het niet te laten
Als het nu zo zou zijn dat het 1 of 2 gevallen betrof dan kon je er nog een keer niets van zeggen, maar het begint nu wel aardig op een constructifout in het chinese motortje te lijken.
Ik ben benieuwd hoever de service van de gemiddelde modelbouw-winkelier strekt

Graag hoor ik je bevindingen omtrend een nieuwe (Graupner speed 600/8,4) motor Peter...

Bij deze roep ik dan ook andere Robbe Freewind bezitters op zich te melden op dit forum.......
Laten we eens kijken om hoeveel klachten het nou werkelijk gaat !

C.U. Gert

Ok, ik zal eens kijken naar die motor...
Heb jij een foto van jouw Freewind, Gert? Wil je em dan voor de aardigheid eens mailen of op dit forum zetten? :wink:
Gewoon om te kijken hoe jouwe eruit ziet :lol: :wink:

Peter.

Mijn Freewind is verry standaard Peter
Maar de volgende keer ( Maandag of zaterdag) dat ik op het vliegveld ben zal ik een paar kiekjes schieten !

Wat betreft de motor: Gewoon er uit halen en er zowieso een speed 600 in zetten je zal zien dat hij weer als een speer omhoog schiet !

afb3128.jpg

Bij deze voor de liefhebbers een foto-tje van mijn Freewind ( montana-1800)
Beiden nog in de winterstalling ! haha

Hey Gert,

Leuk, lijkt er sprekend op wahahaha :lol: (duh :P ) Heb je de Freewind alleen maar aan zijn stabilo aan de muur hangen 8O Breekt ie niet af???

Peter.

Ja ik doe het hem niet na Peter !
Inderdaad hangt ie aan zijn staart aan de muur, maar dat kan ie gemakkelijk hebben.
Ik denk dat ie "up there" meer op z'n sodemieter krijgt.

Hoe is het met de fotografie trouwens....
Deze winter nog leuke kiekjes geschoten ?

Gr Gert

Back