Robbe Futaba FX-14

• Topicstarter Topicstarter Jitze Bassa
  • Startdatum Startdatum
J

Jitze Bassa

Guest
Hallo allemaal,
Ik ben van plan om te gaan vliegen en ik wilde een FX-14 zender van Robbe gaan kopen. Maaarrrr... :(
Ik las gisteren op jullie site dat Robbe al gestopt is met de productie omdat er problemen waren met het instellen van snelheidsregelaars of weet ik wat. Moet ik die zenders nog wel kopen?
Ik wil graag wel een computerzender om er mee te gaan vliegen, want dat is in ieder geval al een goed begin, hoop ik :!:
Een FX-18 is bij de meeste winkels al weer ruim 50 euro duurder en eigenlijk vind ik dat net iets te gek omdat ik ook geen verschil in die zenders zie als het om opties en dergelijke gaat.
Wat kan ik het beste doen.

Ik denk dat je het beste gewoon die fx 18 kan nemen want als robbe gestopt is met produceren dan word het geheid problemen met onderdelen... JE kan bijv ook eens kijken naar een multiplex cockpit mm zender

ze zijn niet gestopt met produceren vanwege problemen, maar alleen omdat ze een nieuwe versie hebben. De onderdelen van die nieuwe versies kun je gewoon op je fx 14 gebruiken. Het voordeel van de Fx versies zijn dat ze makkelijk te bedienen zijn, betaalbaar zijn (veel extra functies (schakelaars) krijg je er niet bij, je zet er alleen op wat je nodig vind) en dat het niet zo'n lompe grote kast van 1.5 kilo is. (de Fx versie van futaba heeft daarbij ook nog veel meer functies dan de cockpit van mulitiplex)

wel een beetje hoog plastic gehalte dingetje vind ik om te zien, maarja dat heeft de cockpit ook.
maar evengoed zijn het beide prima zenders.

Toch las ik pas hier dat iemand problemen had met het instellen van de snelheidsregelaar van zijn boot. Als het voor de rest geen problemen opleverd voor vlieguigen, lijkt het mij wel een leuke zender.
Ik weet het nog niet. Weet iemand anders nog voor of nadelen :?:

gerard_nl zei:
wel een beetje hoog plastic gehalte dingetje vind ik om te zien, maarja dat heeft de cockpit ook.
maar evengoed zijn het beide prima zenders.

Daar betaal je ook voor, ik vind ik zo'n zender die bijna pijn doet aan je ogen ook niet alles hoor. Als je een mooie zender wilt neem dan de fieldforce, maar die heeft practisch evenveel (progameerbare) functies als de FX versies (schakelaars moet je er zelf op zetten)

Jitze Bassa zei:
Toch las ik pas hier dat iemand problemen had met het instellen van de snelheidsregelaar van zijn boot ...
Dat kan niet aan de zender liggen, als een servo goed aangestuurd kan worden, wordt de 'regelaar' ook goed aangestuurd.

Ik heb net een FX18 gekocht : Zender, ontvanger 7k, 3*S3001, zender batterij NiMH voor 256 Euro bij www.modellbau-beck.de
Zeer tevreden over deze zender, genoeg toeters en bellen om de space-shuttle te besturen !

Jan Heynen zei:
genoeg toeters en bellen om de space-shuttle te besturen !
Tja, je snapt dat ik daardoor nog niet overtuigd ben... :twisted: :wink:
De laatste keer ging dat niet helemaal goed, toch? :(

De fx14 is een goede zender, de fx18 is echter softwarematig wat uitgebreider.
De uitbreidingen for de fx14 zijn dezelfde als voor de fx18.

voordeel van de fx 18 is dat deze ook geschikt is voor pcm ontvangers, alleen zal deze zender ongetwijfeld duurder zijn dan de fx 14 of fx 16, ook de ontvangers zijn iets duurder.... maajaa dan heb je ook wat!

rogier zei:
voordeel van de fx 18 is dat deze ook geschikt is voor pcm ontvangers, alleen zal deze zender ongetwijfeld duurder zijn dan de fx 14 of fx 16, ook de ontvangers zijn iets duurder.... maajaa dan heb je ook wat!

Ik weet niet maar je kunt gewoon de zelfde ontvangers gebruiken hoor....

ja dat klopt, maar je kan er ook pcm ontvangers voor gebruiken, handig als je bijvoorbeeld kisten met een benzinemotor gaat vliegen!

Rogier,

PCM ontvangers zijn iets minder gevoellig voor storingen van buiten af maar stel je daar niet te veel van voor!!
De microprocessor krijgt bij storingen onzinnige informatie van het ontvangst gedeelte in de ontvanger. Daar kunnen geen goede pulsen voor de servo's meer van gemaakt worden dus doet de processor dat niet en blijft hij de laatste goed onvangen gegevens naar de servo's sturen. Als de ontvanger zo af en toe wel goede gegevens (storingsvrij) binnen krijgt dan zal de microprocessor die wel gebruiken. Het resultaat is dat het model heel traag op stuurcommando's reageert. Die is heel erg onplezierig en zal bijna altijd in een onzachte landing resulteren.

Ik heb het meegemaakt met m'n eerste heli. Tijdens een show in Engeland begon hij plotseling heel erg traag en schokkerig te vliegen. Hij lag in een bocht en was daar vrijwel niet meer uit te krijgen. Toen dat gelukt was wilde ik hem terug naar het veld vliegen en toen gebeurde het weer. Ditmaal was er niets meer mee te doen en crashte de heli, hij was helemaal total loss. Van motor tot servo's en van mechaniek tot accupakket, alles was aan vellen.
Later bleek dat iemand van de organisatie toestemming had gekregen om zijn heli af te stellen. Helaas hadden zij niet goed gekeken naar het kanaalnummer en bleek hij op hetzelfde kanaal te zitten als ik. Hij had zijn antenne ingeschoven en als mijn heli wat verder weg kwam had hij veel minder last van de storingen en vloog hij goed. Als hij dichterbij kwam ging het mis!
Als ik door had gehad wat er fout ging had ik naar de overkant van het veld kunnen gaan en de heli daar aan de grond kunnen zetten, misschien was alles dan goed afgelopen? Doordat de ontvanger de echte storingen weghield kon ik niet onderkennen wat er gebeurde.

Zo heeft alles z'n voordelen en nadelen, ik gebruik nog steeds een PCM ontvanger in m'n heli omdat vooral de korte storingen hierdoor goed onderdrukt worden. Ik moet wel erg goed blijven opletten als er langduriger iets niet goed gaat, dan help de PCM ontvanger ook niet meer.

ik heb ook een pcm ontvanger in mijn heli, uiteraard ook voor de betere ontvangst maar hoofdzakelijk voor de failsafe.
word ie om wat voor reden dan ook onbestuurbaar door storing, hop alles op nul graden, gas dicht en laat maar vallen dat ding.
ik heb liever dat ie als een baksteen naar beneden kegelt, dan dat ie als een op hol geslagen grasmaaier richting publiek vandoor gaat

ernst billy en vaan;
het enige wat ik zei dat je met de futaba Fx 18 ook een pcm ontvanger kan gebruiken, met de nadruk op kan, ik heb echter niets over voor of nadelen gezegt hoor. Pcm ontvangers zijn naar mijn mening nog altijd betrouwbaarder dan ppm ontvangers, en mij lijkt het dus (als je het geld er voor hebt) ook niet onverstandig om deze in een duurder model (heli / kist met benzinemotor) die extra gevaren met zich meebrengen te plaatsen!

Heb circa 2 weken geleden een FX18 gekocht bij W&W Modellbau in Waldfeucht/Haaren (D).
Kostte E 269,00 met 1400 mAh NIMH zenderaccu, 3 3001 servo's, ontvanger etc.
Alles was goed met de zender totdat ik de accu had geladen en de zender aan de praat probeerde te krijgen. Deed niets.
Terug gegaan naar W&W en daar vertelde men mij dat de accu's van Robbe/Futaba geregeld manco's vertonen. (Lag dus niet aan het opladen mijnerzijds)
Accu daar doorgemeten en inderdaad de accu was kapot.
Kreeg vervolgens een 2100 mAh NIMH Sanyo accu voor de geleden "pijn". Deze doet het gewoon.

Al met al iets om in het achterhoofd te houden. De accu's bij deze sets van Robbe zijn niet altijd even betrouwbaar.

Groeten,

Marc.

Back