Robbe Futaba FX 18/zender vraag

• Topicstarter Topicstarter knabbeltje
  • Startdatum Startdatum
K

knabbeltje

Guest
Hallo,

Ik ben nu al een paar maanden helemaal geobsedeerd door de modelbouw haha, maar ben nog altijd een beginner. Ik begrijp na veel lezen en onderzoek op Internet nou nog steeds niet een aantal dingen die met zenders te maken heeft. Ik heb net een robbe futaba fx 18 gekocht en kreeg daar mix schakelaars bij etc. Wat is nou een mix schakelaar? en wat is een lineair schakelaar? en waar dienen deze voor? Wat bedoelt men met trimmen? Moet ik alle schakelaars die ik heb direct inbouwen of alleen als ik ze nodig heb? Hoe wordt de ontvanger in het toestel van stroom voorzien? Kan iemand deze vragen beantwoorden en wat extra info geven over de werking van een zender? Bij voorbaat dank. Groeten

Tjonge wat een vraag.
Ik zou haast zeggen heb je een paar uurtjes! Ik zal heel kort je vragen beantwoorden maar je zal ongetwijfeld nog vele vragen overhouden.
Wat zijn mix schakelaars?
In de zender kan je verschillende kanalen met elkaar mixen. Als je één kanaal bediend dan gaat een ander kanaal mee. Hoeveel dat andere kanaal mee gaat is instelbaar. Dit heb je voor sommige functies nodig. Met deze schakelaars kan je de mixer(s) aan en uitschakelen.
Wat is een linear schakelaar?
Ik denk dat je een lineare schuif bedoeld. Dit is een schuif waarmee je een kanaal kunt bedienen. Vergelijkbaar met de kruisknuppels op de zender. De schuif helemaal naar boven is de uiterste stand van de servo in één richting. Schuif helemaal naar beneden is de andere uiterste stand. Alle tussenligggende standen zijn natuurlijk ook mogelijk.
Wat bedoeld men met trimmen?
Als je een model voor het eerst de lucht in brengt is het heel goed mogelijk en zelfs waarschijnlijk dat het niet netjes rechtuit of op dezelfde hoogte wil blijven vliegen. Dat betekend dat je konstant tegen moet sturen om het vliegtuig rechtuit te laten vliegen. Dat hou je niet lang vol dus heeft men trims uitgevonden. Met die trims verander je de middenstand van de servo een klein beetje om zo te zorgen dat het vliegtuig recht blijft vliegen.
Moet ik alle schakelaars direct inbouwen....?
Nee dat is niet nodig. Pas als je een mixer nodig hebt kan je de benodigde schakelaar in (laten) bouwen.
Hoe wordt de ontvanger van stroom voorzien?
Simpel, door middel van een accu. Meestal 4,8Volt minimaal ongeveer 800mAh. Via een schakelaar wordt deze accu op de B of ACC aansluiting van de ontvanger aangesloten.
De werking van de zender uitleggen is een behoorlijk lang verhaal wat te ver gaat om hier uit te gaan leggen. Er is hier op het forum al behoorlijk veel over geschreven. Met de zoek functie zou dat te vinden moeten zijn.
Is dat nog niet voldoende voor je dan kan ik je een stukje geven dat ik heb daar lang geleden over geschreven heb. Dit boekje is voor alle leden van onze club. Als je me een PM stuurt met jou E-mail adres dan kan ik je daar een electronische versie van toe sturen.

Back