Robbe FX18 of FC16??

• Topicstarter Topicstarter Dave!!
  • Startdatum Startdatum
D

Dave!!

Guest
Beste mensen,
ik heb een vraag.....

Welke zender is beter voor het HELI VLIEGEN???

Groeten (en gelukkig nieuw jaar! :D )

Dave

Ik heb zelf de FC18 en moet zeggen, dat je daar alles op kunt. Ik ben echter geen Heli Piloot. De FC16 is het kleinere broertje, is niet zo overzichtelijk qua menu (kleiner display) en heeft niet zo veel mixers. Voor de FC18 is een FX18 in de plaats gekomen, en ik neem aan dat alle opties (zo niet meer) daar ook weer op zitten. Je moet hoogstwaarschijnlijk wel een passende Zenderbak erbij kopen, maar die zijn voor beide verkrijgbaar ... schrik echter niet van de belachelijke prijzen voor zo'n bakkie.

Succes,
Emile 8O

ik heb zelf ook een fx 18 gekocht en alhoewel ik geen helipiloot ben zit er volgens mij een redelijk uitgebreid heli programma ingebakken standaard. waar je nog het nodige aan toe kunt voegen en veranderen.
de Pult (bakkie of dienblad) is inderdaad prijzig zo'n 45 a 50 eurotjes. en dat voor een stukkie met kunstof overtrokken stuk piepschuim... maar het stuurt wel lekkerder

groet,

vinze

Ik zou toch nog eerst even goed informeren, want voor een HELI heb je diverse extra schakelaars en switches nodig. Maar goed, er zijn genoeg helivliegers aanwezig op dit forum. De zender is oke, maar die moet je dan nog wel uitbreiden.

Haastige spoed is zelden goed.

Succes,
Emile :roll:

emile. hierin heb je volkomen gelijk........alle uitbredings opties zitten al in de FX18 ingebouwd en ingebakken in de sofware ALLEEN...

om deze te activeren moet je zelf de noodzakelijke mix en kanaal schakelaars (a 13 euro stuk) en lineaire schuiven (a 20 euro stuk) zelf bij kopen en instaleren.

voor een heli komt er dus nog zo'n 100 euro aan uit breidingen bij

groet,

vinze

Ja hierin hebben jullie volkomen gelijk, maar ik ga beginnen met een Eco Piccolo, hiervoor heb je slechts een 4 kanaals zender nodig.
Ik wil ook graag gelijk een goede computer-zender kopen zodat ik nog kan "uitgroeien".

Dave

FX18

:D Vlieg al weer een tijdje met de FX18. Bevalt prima. Het is een vergissing om te denken dat hij hetzelfde kan als de FC18, want dat is dus niet zo. De FX18 zit met de mogelijkheden tussen de FC16 en de FC18. FC16 en 18 zijn eigenlijk pultzenders (voor in de bak) de FX18 is een handzender. Persoonlijk vind ik het een foute keuze als je liever uit een pult stuurt. Neem dan een FC16 of 18. Alle drie zenders zijn uitstekend geschikt voor het heli vliegen. Feitelijk heb je in het begin maar 1 extra schakelaar nodig.

Ik koop deze dingen nooit van Robbe/Futaba, belachelijke prijzen voor een schakelaar. De zelfde dingen koop je voor weinig in de electronica zaak, draadjes er aan, standaard computerstekkertje (weet je wel van die zwarte die je op een rijtje koopt en per pinnetje af kunt breken) Passen altijd, klaar voor 2 Euro.

De rest is luxe.

Als ik weer zou starten met heli vliegen, en dat heb ik vroeger gedaan, en ik zou weinig willen uitgeven voor een pultzender, dan kocht ik een FC16. Voldoende mogelijkheden, betrouwbaar en heel goed bruikbaar. Alleen de vierpuntsaansturing van bijvoorbeeld Vario heli´s kan hij niet, maar Vario heli´s kun je ook altijd op 3 punten aansturen en dat doet de FC16 wel.

FX18 is natuurlijk ook prima.

Vinze zei:
de Pult (bakkie of dienblad) is inderdaad prijzig zo'n 45 a 50 eurotjes. en dat voor een stukkie met kunstof overtrokken stuk piepschuim... maar het stuurt wel lekkerder

Nou voor mij nooit iets anders dan een handzender! JR X-388, of -niks niet electronisch, gewoon mechanisch- het hiernaast afgebeelde handvat natuurlijk :wink:

Back