Robbe Galaxy

Ik ben bezig mijn zolder op te ruimen, dwz vliegklaar te maken en te gebruiken.
Er ligt een Robbe Galaxy(bestelnr 3201), waarbij een Robbe ELT Max 30 als motor was gekocht.
Voor de niet-kenners: dat was een nurflugel, spanwijdte 3112 mm, styropor vleugel met abachi.
Configuratie: duwprop.
Maar dat ding is zwaar, oud en gezien het model wil ik iets lichts gebruiken.
Wat zou wijs zijn?
Robbe geeft als gewicht bij de zweefuitvoering 3500 gram op, voor de electro 4500 gram en met verbrandingsmotor 4000 gram(enya 21 of 25)
Dank voor een reactie.

Joris

De Robbe Galaxy ken ik als een goed vliegende zwever. Is zeker 25 tot 30 jaar oud en en het opknappen zeker waard. Een EltMax 30 als aandrijving lijkt me, gezien de afmetingen van het toestel aan de zwakke kant.

Nu zou ik kiezen voor een motor die 5 tot 10 procent mag wegen van het vlieggewicht en een viercellige Li-Po.

OK, dus een 250-300 grams zware motor op een 4S.
Ik heb te weinig kennis op te beoordelen of ik binnen- of buitenloper moet nemen. Met of zonder vertraging. Oorspronkelijk was met vertraging getekend.
Het toestel is nog ongebruikt, ergens in 1991 door me 2de hands gekocht, wat aan gedaan en toen door omstandigheden de zolder op geschoven.

Ik ken de Galaxy niet, maar ik heb een Gerten Sirion, ook een vliegende vleugel electro zwever van 3 meter span, zie dit draadje:
gerten-sirion
Ik heb er een Turnigy 35-48A in zitten met een 12x8 prop en een 3000 mah 3S lipo; zoals je in dat draadje kan lezen heeft hij nog maar heel weinig gevlogen maar zo te zien kon die motor het wel aan. Als de Galaxy zo zwaar is zal het wel zinvol zijn om met 4S te vliegen. De Sirion mag 2500 gram wegen, zo uit m'n hoofd.
Laat eens een fotootje zien van die Galaxy?!

Ik denk niet dat je een binnenloper moet hebben (tenzij je romp erg smal is). Binnnenlopers zijn meer toerenmotors, leuk als het snel moet gaan. Zoek eens in Arjans electro setup database naar een qua span en gewicht vergelijkbaar toestel:
http://home.concepts.nl/~ha16580/downloads/Electro glider database.xls

edit - het gewicht dat robbe opgeeft is natuurlijk gebaseerd op Ncd cellen of zo, dat zal met een lipo wel veel minder kunnen zijn!

Laatst bewerkt door een moderator:
De huidige motoren mag je niet vergelijken met een (vertraagde) Elt Max. Een buitenloper (zonder vertraging) en een grote, liefst langzaamlopende propeller zal zeker geschikt zijn.

Ook ik heb een Robbe Galaxy
Ik heb er twee vluchten mee gemaakt en hij vliegt in een woord prachtig .
Hij reageert prima op de roeruitslagen en landen met behulp van de flaps is een eitje .

MAAR nu komt het , ik heb de motor naar voren geplaatst en de batterijen zijn LiFePo4 cellen 5S van 2300Ma
de brushless is een AXI 2820 met een 12x10 prop de ESC is 80Amp met bec .

De reden dat de motor is verplaatst is vooral het gevaar bij het starten , een duwprop bij dit toestel van 3800 gram is een potentionele vernieler van lichaamsdelen die je hard nodig hebt , een bijkomstig voordeel is dat het zwaartepunt nu eenvoudig in te stellen is .

Volgen de fabrikant AXI is de bovengenoemde setup een die met zeer grote zekerheid het einde gaat betekenen van de motor , hij vroeg mij dan ook bekend te maken dat deze setup GEEN advies is van AXI .
Bij deze !!!!!!!!!!!

Mijn plan is om deze motor te vervangen door een TGY Aerodrive xp 42-60 500Kv
1475 watt . met wat voor prop weet ik nog niet

Mocht iemand vliegervaring heeft met dit fijn vliegend toch wel groot en zwaar toestel
houdt me aanbevolen voor commentaar

Dus je hebt de neus afgezaagd!
Heb je wat foto's?

Groet

Joris
nb er is een neiuwe generatie Galaxy te koop in Duitsland, romp en vleugels hout-opbouw, frees-set voor 120 euro ongeveer.

Back