Robbe "Gemini"

Discussie in 'EDF forum' gestart door minizotje, 30 jan 2008.

  1. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Goed, was even wat plak,knip en snijwerk om de binnenzijde van mijn Gemini leeg te halen, maar het is me gelukt.
    Nu alle ruimte om verschillende formaten Lipo packs in kwijt te kunnen en de Canopy kan ook mooi dicht zonder kieren te hebben.
    Straks even naar het veld om te kieken hoe ze gaat vliegen na deze verbetering.
    Vr Gr E
     
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Leuk om te lezen dat hij nu vliegt, Ik moest er ook even aan wennen, maar wat fine-tunen en expo maakt veel verschil. Je verwacht het niet maar het toestelletje is eigenstabiel mits goed uitgetrimt. Tijdens dalen wiebelt hij een klein beetje maar gaat niet om.
     
  3. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Je hebt helemaal gelijk.
    Ben er net wel achter gekomen dat ( en is ook logisch ) deze Gemini NIET van vlagerige wind houdt.
    Was op een veld met hoge bomen eromheen waar valwinden een bekend fenomeen zijn.
    Beetje eigenwijs toch proberen, want moest er een stukkie voor fietsen en ga niet voor jan XXX naar het veld toe.
    Nou......moest nog meer de zeilen bijzetten om het toestel airborn te houden dan gisteren op het open veld met constante wind die er toen waaide.
    Heb nog geen Lipo packje leeggevlogen daarnet want ben wijselijk opgehouden.
    Ik wacht wel op windstil weer om haar fijn af te stellen.
    Ben een geduldig kereltje.
    Vr Gr E
     
  4. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Ja, zo`n kistje vlieg je best met windstil weer. Eenmaar gewend en goed afgesteld het water opzoeken ! Beetje rondjes varen tot er mensen komen kijken, dan plots dat diing de lucht intrekken en zeggen dat ie dat anders nooit doet ;)

    Edit : de servootjes op de vleugel een beetje ismeren met vaseline rond de uitgaande as, anders krijg je water in de servo`s.
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2014
  5. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Akkoord!!
    Bedankt voor de tips weer.
    Vr Gr E
     
  6. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Gisteren in de namiddag nog even flink bezig geweest om de Gemini naar eigen smaak en hand lekker vliegend te krijgen.
    Zat nog iets te pielen met CG want ze was neuslastig.
    Maar inmiddels vliegt ze zoals ik haar wil hebben.
    Vind het een fijn toestel om mee te vliegen omdat ze optisch er net even anders uitziet dan een regulier vliegtuig.
    Het is namelijk niet een toestel dan je zo even elke dag voorbij ziet komen in het luchtruim.
    Maar vind haar wel een handje vol en ze is er eentje om koppie bij te houden tijdens het vliegen.
    Zoals Rene al aangaf is deze Gemini behoorlijk zelfstabiliserend maar kan toch ook gemeen zijn op plots wegrollen. ( over een zijde wegvallen )
    Ik heb de uitslagen van Ailerons niet eens zo gek groot staan en ook genoeg Expo erop, maar af en toe gedurende de laatste 15 vluchtjes ermee vond ik het ook een billenknijpert.
    Een beginnend vlieger had haar dan zekers de grond in geboort.

    Het zal niet mijn favorietste toestel uit de hangar gaan worden, maar wel eentje die ik wil gaan inzetten op de mooie windarme dagen waarbij het dan een plezier is om ermee rond te fladderen.
    Ben blij dat ik deze Gemini goed vliegend heb kunnen krijgen en weet nu precies hoe het voelt om met een Hydroplane te vliegen.
    Wat de moeilijkheidsgraad betreft vind ik het neigen naar Heli vliegen, omdat je constant zicht en aandacht op het toestel dient te houden.
    Ze is kwiek, af en toe onvoorspelbaar en te klein om ver weg mee te vliegen.
    Dat alles maakt het een kistje wat alleen voor de ervaren piloten een plezier is om mee te vliegen.
    De beginner zal er meer dan de handen vol aan hebben en zal lelijk verrast kunnen worden door de nare trekjes die deze dame in huis heeft.
    Ik begrijp nu beter waarom voorheen (rond 2006 a 2007) toen dit soort Hydroplanes op de markt kwamen ze met een stille trom zijn doodgebloed. ( en er zijn vele verschillende Hydrofoams gemaakt )
    Ze zijn te lastig om te vliegen en het publiek zit niet te wachten op dit soort toestellen.
    Best wel jammer want het blijft een verschijning om deze Gemini rond te zien gaan.
    Vr Gr Erwin
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Ooit heb ik ook een hydroplane gehad. Best leuk maar een vreselijk toestel om te vliegen zo instabiel als het maar zijn kan. Zowel het hoogteroer als de rolroeren waren vreselijk gevoelig vooral bij hogere snelheden. Er was een heleboel exponentieel nodig om het toestel enigszins vliegend te krijgen. De uitslagen verkleinen was ook niet mogelijk want dan was hij bij lage snelheden nauwelijks meer te sturen.
    Nadat hij een paar keer uit de lucht was gekletterd was er helemaal niet meer mee te vliegen. Hij viel altijd over rechts weg dus aan die kant was steeds de schade. Het was geen EPO maar gewoon "tempex" dus na een keer of drie repareren was er niet veel meer mee te beginnen. De lol was er ook al af door dat nare vlieggedrag dus heb ik hem weggedaan.
     
  8. Jan Belt-CP V2

    Jan Belt-CP V2

    Lid geworden:
    10 mei 2012
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Noitdorp
    Hier laat ik mijn Black Jack regelmatig uit, komen dan ook vaak mensen op af als hij over het water vliegt:D

    Maar is dat filmpje niet redelijk oud, want nu is er een houten stijger aan de speeltuin kant?


    Jan
     
  9. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Beste Ernst.
    Wat leuk te lezen dat jij ooit ook met een Hydroplane hebt gevlogen.
    Ik herken veel van wat jij schrijft met mijn ervaring de laatste paar weken met de Robbe Gemini.
    Maar..........ik vermoed dat toenertijd de jouwe GEEN Robbe Gemini was of wel?

    Mijn Robbe Gemini heb ik met veel testvluchtjes eindelijk goed vliegend en naar smaak gekregen.
    Dat had behoorlijk wat voeten in de aarde want ze was door mijn eigen keuze set up behoorlijk neuslastig.
    Beter neuslastig dan staartlastig zullen de meesten beamen, maar in dit geval wilde ze echt telkens met haar neusje omlaag tijdens het vliegen en moest ik gecontroleerd UP blijven geven.Niet fijn en prettig vliegen dus.
    Ik vlieg haar met een 3S 1300Mah Lipo pack en een 3S 1500Mah Lipo pack maar de Lipo packjes kunnen niet meer naar achteren in het compartiment.
    Dus heb wat moeten spelen met verplaatsen van de regelaar, ontvanger/satteliet en wat plaklood op de achterzijde geplaatst.
    Ik heb het CG nu exact goed en zij vliegt inmiddels strak rechtdoor met de zender sticks loslatend.

    Wel heb ik ook veel moeten experimenteren met roer uitslagen en Expo uitslag.
    Ze vliegt nu heel dosiel en is zelfs nog goed te doen op roll uitslag.
    Kwam er gisteren achter dat ik nog teveel rudder uitslag had en met het teveel rudder geven de bochten om ging ze vreemd vlieggedrag vertonen.
    Dat ben ik nu dus in stappen aan het verkleinen.
    Wil net genoeg rudder uitslag hebben zodat ik haar met een goed vlieggedrag netjes en mooi de bochten door kan sturen.
    Kwestie van tijd en spelen met verkleinen van stapsgewijs van het rudder uitslag.
    Komt ook goed dus.

    Ik vind deze Robbe Gemini behoorlijk zelfstabiliserend in haar vlieggedrag.
    Heb helaas geen vliegervaring met andere Hydroplanes maar deze Robbe Gemini stond er in revieuws al om bekend behoorlijk goed te vliegen.
    En dat voor een vliegtoestel dat nauwelijks op een vliegtuig blijkt vind ik dat best wel bijzonder.
    Ondanks het zelfstabiliserende vlieggedrag blijft het wel een handjevol om mee te vliegen.
    Van het gas afgaan vind ze minder fijn heb ik gemerkt dus zweven met gas uit zit er voor mij niet in.
    Het landen is en blijft een zaligheid om te doen en breng haar binnen met iets gas erop om toch lift en betere aansturing te hebben over de roeren tijdens het landen en neerzetten.
    Ook tijdens het landen waarbij de vliegsnelheid er uit gaat geen last van nare trekjes zoals willen wegvallen over een vleugel.
    We kennen allemaal wel dat nare gevoel van sommige Wardbird toestellen die dat wegvallen bij lage snelheid wel hebben en dat resulteert vaak in een Crash.
    Bij deze Gemini totaal geen last van.
    Heerlijk dus.

    Al met al dik tevreden over deze oude parel die helaas en ik herhaal: helaas niet meer wordt gemaakt en gekocht kan worden.
    Afgelopen week heb ik wel 8 verschillende Duitse Webshops aangeschreven of zij nog ergens uit een donker hoekje de Robbe Gemini kunnen leveren.
    Helaas dit toestel is meer dan schaars goed en nimmer meer leverbaar.
    Ik moet haar dus NIET prakken en vlieg haar alleen nog maar met weinig wind om de Crashkans te verkleinen.
    Eenmaal Airborn steelt ze de show en omstanders begrijpen niet wat er door het luchtruim zoeft.
    Is het een vliegtuig...........NEEN
    Is het een boot.........NEEN
    Is het Super Groovert........NEEN

    Het is een Robbe Gemini Hydrofoam!!
    Vr Gr Erwin
     
  10. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Meer dan zuinig op zijn Rene!!!!
    Enne..........dit Topic dateert van 2008.
    ha ha ha ha
    Dat geeft al aan hoe lang nadien er toch nog Gemini Hydrofoams rondvliegen in het Hollandse luchtruim.
    Dat is best wel bijzonder!!
    Vr Gr E
     
  12. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Nou, mijn filmpjes zijn ook in 2008 geupload :D en er ligt nu een laag stof op mijn Gemini. ;)
     
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Het was inderdaad geen Gemini. Ik kan de originele niet meer vinden maar hij leek heel erg veel op DIT vliegtuigje. En hij was dus niet van Depron of EPO of zo gemaakt maar helemaal van EPS (vaak simpel "tempex" genoemd). Wat al bij een vrij geringe crash beschadigd. Wel vrij makkelijk met epoxy te lijmen maar hij werd daardoor wel steeds zwaarder.
    Het zwaartepunt was heel kritisch. Iets te ver naar achteren en hij was totaal niet meer te vliegen. Iets te ver naar voren en vooral bij lage snelheden had je niet voldoende hoogteroer uitslag om de neus omhoog te houden. Er zijn maar heel weinig vliegtuigen waar ik een hekel aan heb maar helaas heb ik wel een hekel aan dit vliegtuigje gekregen. :oops:
    De Gemini heb ik ooit zien vliegen en de eigenschappen waren (zijn) duidelijk beter dan wat ik had.
     
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    2007/2008 was het wel een rage, die hydrofoams. Als je dan zo`n filmpje zag was het : dat moet ik hebben ! Al snel blijkt dat het draken zijn om mee te vliegen, en water in de destijds dure setup werd niemand vrolijk van. Mijn gemini lijkt gemoedelijk te vliegen, maar geloof me, eventjes wegkijken is er niet bij want hij heeft een sterk eigen willetje. Zal hem binnenkort weer eens uitlaten ;)
     
  15. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Rene..................
    Als het windstil weer is.........vliegen man met iene Gemini.
    Ze verdient het!!

    Ernst............
    Nou begrijp ik welk model Hydroplane jij had.......
    Holey Smoke.........die is het nou net niet.
    Soort van slap Chinees aftreksel kloon Hydroplane van de Robbe Gemini en Graupner Hydroplane.
    Ik geloof graag dat dat nimmer een sukses is geweest.
    Wel jammer want het toestel ziet er ansich grappig uit.
    Vr Gr Erwin
     
  16. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik zal mijn reddingsbootje ook maar eens onder het stof weghalen , mocht de Gemini omslaan of wat dan ook op het water.
     
  17. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Of.........lekker boven gras vliegen!!
    Dat doe ik ook hoor.
    Ik dors het watervliegen nog niet aan met die kleine rakkert.
    Vr Gr E
     
  18. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Dan is het niet spannend ! Ja, de eerste vluchtjes deed ik op gras, anders had hij allang stuk geweest, en de regelaars waren toen flink prijzig .
    Mijn eerste vluchtjes eindigden steeds verticaal in de grond, gelukkig is het diing sterk en vingen de floats steeds de klap op. Het bleek gewoon storing, en dat had ik altijd al met leuke elektromodelletjes op 35 Mhz. Toen een Assan ontvangertje erin en de problemen waren opgelost.

    Die eigenstabiliteit schijnt te maken hebben doordat de romp ook lift genereert.
    De F15 schijnt ook zulke eigenschappen te hebben, terwijl het uiterlijk anders doet vermoeden.
     
    Laatst bewerkt: 14 nov 2014
  19. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    OOooohhhhhhhh.
    Oke, jij bent helemaal duidelijk.
    Vr gr Erwin
     
  20. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Volgens mij was het Berto die daar eens wat uitleg over gaf.
     

Deel Deze Pagina