Robbe Habicht bouwen

Zwever met Robbe Habicht als basis.

Ik heb een tijd geleden een incomplete bouwdoos van een Robbe Habicht gekocht.
Het lijkt er op dat deze kit gebruikt is om een andere Habicht van nieuwe vleugels te voorzien daar dit gedeelte ontbreekt.
Dit moet mijn eerste balsaproject worden en het lijkt mij een leuk project om iets van te maken. Helaas ontbreekt de bouwtekening dus daar moet ik als eerste achteraan!
Op internet kon ik weinig vinden over de Habicht behalve dat het een rustig vliegende thermieker is. Wel kon ik vinden dat hij Jedelsky vleugels had, neem aan dat dit het profiel is?

Mijn idee is om er een electrozwever van te maken die met voldoende snelheid naar boven kan klimmen. (Mijn vliegclub heeft geen vaste lier en ook geen sleepvliegtuigen of dergelijke.)

Ik kan wel wat hulp gebruiken daarom de volgende vragen:

- hoe kom ik aan een bouwtekening?

- kan ik het beste het originele vleugelprofiel aanhouden of zijn er nu betere die meer de moeite waard zijn?

- zou het de moeite zijn om het toestel van rolroeren te voorzien? (mogelijk dan de v-stelling wat verkleinen?)

- ik heb nog remkleppen van multiplex liggen, zou dit nog wat bijdragen.

(omdat het mijn eerste project wordt zou het misschien slim zijn om eerst simpele vleugels te maken en later een set met de voorgestelde poespas, is zoiets mogelijk?)

- hoeveel motorvermogen zal ik ongeveer nodig hebben om hem naar boven te krijgen? (hoeft zeker niet vertikaal maar wel wat sneller dan een standaard Easy Star bijvoorbeeld doet.)

En natuurlijk de foto’s van de bouwdoos en de (overgebleven) inhoud:

Doos.jpg

Constructiedetails.jpg

Technischegegevens.jpg

romp.jpg

houtdelen.jpg

losseonderdelen.jpg

Peter,

Ik zou geen Jedelsky bouwen (mijn mening). De spanwijdte van 2m80 vind ik al veel voor Jedelsky.
Hiervoor moet je echt uitgezocht basa hout hebben. 1 (een) Vleugel meet ongeveer 1m40. De vleugel bestaat dus uit 2 stukken,
(misschien ook in de breedte) en dan nog niet gesproken over het in profiel schuren hiervan.

Nu ben ik zelf een Mosquito fan.....;) je zou kunnen kijken of de vleugel van deze uitstekende kist te gebruiken is.

De span van de Mosquito is 2m50. koorde is ongeveer 22,2 cm

Als ik het goed zie, wordt de vleugel van de Habicht ook met elastiek vast gezet.

En.......de tekening is te verkrijgen..........

Gr Harry

Ik heb zelf geen ervaring met de mosquito maar heb er al veel goede dingen over gehoord dus moet het wel goed zijn!
2,5 meter span is voor mij ook prima qua breedte want dat past beter in mijn auto :mrgreen:
Las ook ergens op internet dat de originele vleugels heel erg fragiel waren wat ook een minpunt is.

(wat is koorde? is dat de breedte van de vleugel bij de romp?)

Peter,

De vleugel is inderdaad wat minder stabiel. Komt omdat hij aan de onderzijde niet is ingedekt.

Is door een kleine aanpassing te verhelpen. Ik schuur altijd de ribben in een pakket. Door het aanpassen van de eerste en laatste rib in het pakket is dit op te lossen. De eerste en laatste rib maak ik van triplex.

(wat is koorde? is dat de breedte van de vleugel bij de romp?)

Klopt.

Gr Harry

Peter, mooi zo'n golden oldie! Ik heb hem nog in de Robbe katalogus van 1987 staan, daar zat ik als jongetje van 14 vaak op weg te dromen :)

Als je de vleugel als Jedelsky gaat bouwen dan kun je geen rolroeren en remkleppen toepassen vanwege de vleugelconstructie. Daarnaast denk ik dat het origineel van de fabrikant vleugels uit één geheel had dwz balsa planken met een lengte van ca. 1,40 meter om een vleugeldeel te kunnen maken. Deze afmeting kun je niet zomaar kopen in de modelbouwzaak.

Resumee: inderdaad zoals Harry zegt is het waarschijnlijk verstandiger om er gewoon een ribbenvleugeltje voor te bouwen. Als jij nu even opmeet wat de koorde is dan kunnen wij even kijken welke tekeningen er in het archief zitten voor een passende vleugel. Zodra je dat allemaal weet gaan we kijken voor de motorisering al denk ik dat Arjan (PH-AJH) voor die tijd al een advies klaar heeft :)

Het toestel is nog voor mijn tijd maar ik vind het wel een mooi toestel, zeker in de originele kleuren!

Van mij hoeven het geen jedelsky vleugels te zijn, andere goede vleugels vind ik prima!
Ik vond het meten van de koorde maar moeilijk dus heb maar wat foto's gemaakt:
DSCF3708.jpg

DSCF3711.jpg

DSCF3714.jpg

DSCF3715.jpg

Hoi Peter

Ik heb al een jaar volgens mij hetzelfde vliegtuig en zocht al een hele tijd naar de naam...
Mijn vleugels zijn echter wel 260cm.. maar de romp lijkt precies hetzelfde.
GroteFoto-PIDCLMCA.jpg

Ik zal de koorde van mijn vleugel opmeten.

Jan-Willem

Laatst bewerkt:
hoi

Ik heb net de koorde bij mijn vliegtuig opgemeten en dat was 235mm.
Ik hoop dat je hier iets mee kan.

Jan-Willem

Dat lijkt inderdaad hetzelfde toestel te zijn! Misschien een stomme vraag maar kan bij jou de cockpit open? Als ik hem naar electro ombouw dat zou dat we handig zijn namelijk!

Bedankt dat je de koorde opgemeten heb, daar kan ik wel wat mee;)

Hoi peter

Ja de cockpit kan open, maar ik heb deze zwever een kennis gekregen die bij hobma modelbouw wekt en toen kwam deze bij hun gecrasht binnen en toen mocht hij hem hebben maar hij heeft er een andere kap voor gemaakt want deze was kapot. Deze kap is dus van balsa gemaakt.
Hij heeft voor de kap achteraan aan de zijkant in de lijst zeg maar van de romp 2 gaatjes geboord en dat ook het kapje gedaan. Aan de voorkant zit een soort druk schroef.
Als jij die tekening te pakken zou kunnen krijgen zou ik daar ook graag een kopie van willen want die heb ik niet.

Jan-Willem

Hoi Jan-Willem

Ik vond de cockpit al wat plat aan de bovenkant maar verder is hij wel goed nagemaakt!
Als ik de tekening te pakken krijg dat scan ik hem in en zet hem online zodat meerder mensen (Zoals jij) er ook wat aan hebben!

Peter

Robbe Habicht gekregen

ik heb gisteren op onze club een habicht gekregen. Werd niets meer meegedaan.
Het model heeft de originele jedelsky vleugel. Deze zijn uit twee delen opgebouwd, zoals eerder vermeldt is de lengte van 1,4 meter niet uit één plank te halen. Dat heeft Robbe dan ook niet gedaan. ter hoogte van de knik is de vleugelhelft gedeeld.

Cockpitkap en het stabilo ontbreken nog, deze hoop ik in de komende week te krijgen. Zal dan een foto maken en plaatsen.
De bedoeling is om het model op te knappen en als clubkist in te zetten.

Laatst bewerkt:
Kijk dat is leuk, zeker als club kist!
Wordt hij voorzien van een motor of blijft origineel?

Zit er trouwens een bouwtekening bij waar zelf een vleugel mee te bouwen zou zijn?

@Peter,
Ik wil hem zoveel mogelijk origineel houden, dus geen motor in de neus.
Voor het starten hebben wij nog elastiek, maar ik houd de mogelijkheid open om een motoropzet te maken zodat er ook met een elektromotor omhoog gegaan kan worden. Inmiddels heb ik de ontbrekende delen ook gekregen en kan de renovatie beginnen.

Habicht liefhebbers opgelet ,

Vandaag na 20 jaar mijn Habicht weer in de lucht opgelaten. Wat een feest , en wat een heerlijke floater . Lekker vluchten van vele minuten kunnen rondglijden en zelfs een echte F3J kist ( Pike Perfect) zoekgevlogen qua hoogte en vliegtijd .En dan nog een doellanding nét naast een petje gemaakt. (+/-30 cm).

Ik was erg verbaast na dit resultaaat. Ik had vanmiddag nog even gauw de foliebout over de jedelsky vleugelbespanning getrokken om het een en ander weer glad te strijken na al die jaren stofhappen.

Peter , vliegt jouw Habicht al ??

Leuk om te horen dat de Habicht zo'n leuke zwever is.

Die van mij vliegt nog niet en heb er voorlopig ook geen tijd voor om te bouwen helaas. sowieso moet ik nog achter een bouwtekening aan.

akrozwever

Ik heb vroeger ook zo'n romp op de kop kunnen tikken en heb er een stel vleugels voor gebouwd.
Resultaat, een leuk akrozwevertje (zie toestel op voorplan :cool:) van spanw. 2.40m.

Laat zich prima slepen en is niet vies om van een helling gekiepert te worden.

full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
@auretar...
ik wil niet moeilijk doen, maar jouw toestel (dat overigens bijna in elk draadje opduikt) heeft toch niets te maken met de robbe habicht?

@auretar...
ik wil niet moeilijk doen, maar jouw toestel (dat overigens bijna in elk draadje opduikt) heeft toch niets te maken met de robbe habicht?

Volgens mij is de romp die hij heeft gebruikt toch die van de Habicht?

Die van mij heb ik trouwens net verkocht dus zelf vleugels maken zit er niet meer in. Heb er ook geen tijd voor en hij komt nu in goede handen van iemand die er echt wat mee kan!

Romp Habicht

Je bent blijkbaar niet aandachtig geweest, mister Firefox.
Een jaar of 20 geleden heeft Robbe een heleboel zwevers op de markt gebracht, met deze romp als gemeenschappelijke component.
Zo was er een Fb3 versie, een thermiek versie, een akroversie en nog andere (bijna allemaal met vleugels in piepschuim).

Je kon deze ijzersterke romp ook afzonderlijk kopen en daarmee zelf iets creëren, wat ik zelf gedaan heb.
Ik heb er met wisselend succes 3 paar vleugels voor gebouwd.
Het was in het begin een beetje zoeken en tasten maar je moet nu eenmaal leergeld betalen, dat is met alles zo.
Mijn derde poging om een vleugel in structuur te bouwen is toch succesvol gebleken want tot op heden vlieg ik er al een jaar of 4 mee.
En ik kan je verzekeren, het is een prima kist die zijn sporen verdient heeft op alle terreinen, polyvalent tot en met.

Een nadeel is het kleur.
Wit is soms moeilijk te herkennen op grote hoogte.
Ik ben hem al een paar keer bijna kwijt geweest
(de laatste keer in Cap-Blanc-Nez).
Hij zat zodanig hoog dat ik hem niet meer zag.
Daarom heb ik mijn Bergfalke (een andere zwever die ik recent gebouwd heb) op aanraden (je leert altijd maar bij, mister Firefox) in het geel geschilderd.

De regel is hoe meer je bouwt
en vliegt, hoe groter JE KENNIS VAN ZAKEN.:cool:

QUOTE=firefox309;1872517]@auretar...
ik wil niet moeilijk doen, maar jouw toestel (dat overigens bijna in elk draadje opduikt) heeft toch niets te maken met de robbe habicht?[/QUOTE]

Back